Sofies Wellness

Direktlänk till inlägg 6 juni 2013

Recept: Vit fisk med fetaost/tomat/basilikatäcke

Av Sofie - 6 juni 2013 21:35


 


En enkel men väldigt god rätt fixade jag ihop åt mig och resten av familjen till middag idag:


Vit fisk med fetaost/tomat/basilikatäcke (ca 6-7 personer)


800 g färsk torsk eller annan vit fisk

1 1/2 dl keso

100 g fetaost

1 dl färsk basilika

1 vitlöksklyfta

18 cocktailtomater (eller några vanliga tomater/krossade tomater)

salt och peppar


1. Lägg fisken i ugnssäker form.

2. Mixa ihop keso, fetaost, basilika, vitlök och cocktailtomater till en krämig sås. Smaka av med salt och peppar.

3. Bre den röda såsen över fisken.

4. Grädda i ugnen på 175 grader i ca 20 min eller tills fisken är genomgjord.

5. Servera med vad du vill!!


Såsen kan man ju även äta kall som den är tillsammans med vad som helst :D


   Nationaldagsmiiiddag!


Idag har jag haft en supertrevlig nationaldag. Först tog jag en härlig promenad i skogen med mig själv. Sedan träffade jag en kompis och hennes kompisar, och sen har vi varit runt lite över allt i stan. Vi kollade på någon konsert, köpte mat och satte oss i en park och spatserade runt i Gamla stan med alla turister. Senare mötte jag upp pappa och vi tog båten till Djurgården och gick runt där en sväng med. Som jag har gått idag, har riktigt ont i fötterna (dåliga skor)... Men nu börjar allt kännas riktigt bra igen, som innan jag blev sådär trött och allt bara blev för mycket. Det är skönt, och den här sommaren kommer bli grym, jag har så mycket roligt att se framemot.


Jag vet inte om ni har tänkt på det, men ibland skriver jag mer personliga saker efter matrecepten om vad som händer i mitt liv (som stycket ovan) och ibland inte. Om jag gör det eller inte beror mest på om jag känner för det just i stunden. Men jag borde kanske bestämma mig för om att jag alltid eller aldrig ska gör det för att få bättre helhet på bloggen. Problemet är att jag inte riktigt vet vad jag själv vill. Vad tycker ni? Jag har även pratat om att skriva mer om hälsa i allmänhet, vilket jag nog tänker börja göra. Mina tankar är nu att jag ska dra igång en liten morgonpromenadsutmaning och skriva om en del "inre hälsa tankar" jag har. Jag har även länge tänkt och velat sätta mig in i skönhetsproduktsvärlden med fokus på hälsa och miljö samt nörda in mig på socker, sockerberoende och sötningsmedel, och äntligen har jag tiden för det i sommar!!

 
 
Ingen bild

matilda

7 juni 2013 10:08

Åh vad gott! Tror du den här såsen funkar lika bra till lax?
Jag tycker om att läsa dina inlägg som dem är nu, det är liksom trevligt att först läsa ett recept och sedan lite personligt :) Och vad bra att du tänker skriva om socker, brukar också nörda det och tycker det är så intressant :D

Sofie

7 juni 2013 10:23

Ja den borde fungera lika bra till lax. Tack för att du säger vad du tycker :)

 
Ingen bild

Anonym

7 juni 2013 11:16

Jag tycker inte du ska ta det så seriöst och bestämma i förväg- jag tror det kan vara sådant generellt som påverkar din hälsa negativt. Känner du för att skriva personlig- gör det då! Känner du inte- då skippar du det helt enkelt. Svårare än så är det inte! :) Att man beggränsar sig själv så mycket är inte bra så gör det du känner för i skrivande stund! Allt måste inte vara som det brukar ;)

Sofie

7 juni 2013 22:12

Du har nog helt rätt, jag ska fortsätta skriva spontant när jag känner för det :)

 
Ingen bild

Sofia

7 juni 2013 12:17

Jag tycker inte att det gör någonting att du ibland skriver mer personligt och ibland inte. Det är tvärtom bra tycker jag, det blir mer omväxling:) Och när du då skriver mer personligt blir det ju bättre och intressantare eftersom du då vill och känner för att skriva det istället för att skriva det för att du sagt att du ska göra det. Men du gör självklart som du vill, din blogg är grym ändå!;)

Sofie

7 juni 2013 22:12

Tack :)

 
annie

annie

7 juni 2013 21:03

Vad underbart kul att du känner att du är på väg tillbaka till ditt "normala" tillstånd igen, att tröttheten och allt det där äntligen släppt :)
(Glöm bara inte att fortsätta med att ta hand om dig och lyssna på din kropp så att du inte åker tillbaka dit igen :) )
Angående dina inlägg, så tycker jag att du alltid har och fortfarande skriver väldigt fint och bra. Det är alltid lika kul att läsa dina inlägg. Själv gillar jag när du skriver lite personliga saker, men samtidigt så tycker jag att du ska göra precis som du vill och känner för.
Receptet låter väldigt gott. Det var längesedan jag åt fetaost eftersom jag inte tyckte om det, men smaken utvecklas och förändras ju, så kanske får ge det ett försök igen. Annars kan jag nog tänka mig att prova detta recept, men byta ut fetaosten mot tofu, det kan nog bli gott ;P
Ta hand om dig.
Kram

http://sweetlemonliquorice.shapemeup.se

Sofie

7 juni 2013 22:14

Tack :) kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 3 november 2014 21:10


  Japp, jag låter bloggen vila ett tag nu dvs jag tar någon form av bloggpaus på obestämd tid. Energi att lägga på bloggen finns inte riktigt där för mig. Antingen vill jag göra min blogg bra och skriva regelbundet eller så vill jag inte skriva all...

Av Sofie - 18 oktober 2014 15:48

  Inställda planer med en kompis ledde till att jag hängde med familjen och ett par familjevänner ut i skogen idag. Vi hittade en massa svamp och njöt av naturen.           Självklart hade vi med oss matsäck i våra ryggsäckar! På mina mackor...

Av Sofie - 17 oktober 2014 08:00


  Här har ni veckans fredagslista:   1. MIN MORGONSTUND är något jag högt prioriterar. Till för bara några månader sedan ingick det bara att göra en smarrig frukost och äta den i lugn och ro. Nu går jag faktiskt upp ännu tidigare för att börja ...

Av Sofie - 16 oktober 2014 20:20


  Hej allihopa! Som ni säkert har märkt har jag tagit en spontan bloggpaus senaste veckorna. Främst pga bloggtorka och att mycket annat i mitt liv har tagit tid. Men nu är jag tillbaka och tänker så smått börja skriva igen. Vad är ni intresserade a...

Av Sofie - 3 oktober 2014 08:00

  Låt mig presentera veckans fredagslista:      1. Jag har hittat en podcast som egentligen inte är en podcast utan timmeslånga avsnitt med skön yogamusik. Jag använder musiken både till yoga, meditation, avslappning och som pluggmusik. Podcast...

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5 6 7
8
9
10 11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards