Sofies Wellness

Alla inlägg den 21 maj 2013

Av Sofie - 21 maj 2013 20:50


 


Till mellis idag experimenterade jag med mitt mesquitepulver. Blev en liten minimicrokaka som jag toppade med frysta hallon. Gott, och bra mellanmål:


Mesquitekaka i micro med hallon (1 person)


1 dl äggvita

1 msk mesquite

2 tsk kokosmjöl

2 tsk havregrynsmjöl eller annat mjöl

1/2-3/4 mosad banan

1 krm kanel

lite av valfri sötning; honung/agave/kokossocker/stevia

en näve hallon


1. Blanda ihop äggvita, mesquite, kokosmjöl, havregrynsmjöl, mosad banan och kanel i en liten skål.

2. Smaka av med lite sötning.

3. Sätt in i micron på högsta effekt i ca 2 min, eller tills den har stelnat.

4. Toppa med en rejäl näve hallon (jag hade ännu mer på efter att bilderna hade tagits), mesquite och hallon är nämligen en underbar kombination!


Undrar ni vad mesquite eller kokosmjöl är? Läs min superfoodguide HÄR!!


  Smiley :D


Jag upptäckte precis att bloggen fyller 2 år (tänk vad tiden går) om exakt en vecka. Det vore ju kul att fira/uppmärksamma det med något. Har ni någon rolig idé? Eller ska jag låta er rösta fram bloggens topp-10 bästa recept? Eller ska kanske istället jag ta fram de recept som jag tycker mest om i arkivet? Eller något annat? Ni får jättegärna kommentera vad ni tycker.


Önskar er en trevlig kväll!!!

Av Sofie - 21 maj 2013 20:40


 


Kycklingen ovan ser inte alls märkvärdig ut. Men smakmässigt var den det. Jag tycker om dijonsenap, och jag tycker om balsamvinäger. Så när jag skulle laga denna rätt stod jag i valet och kvalet, skulle jag smaksätta kycklingen med dijonsenap eller balsamvinäger? Till slut bestämde jag mig för att "go wild" och ha i båda. Och tro det eller ej, det passade bra ihop smakmässigt. Tänk att något så enkelt, kan bli så bra. Bra vardagsmat:


Kyckling i sky av dijonsenap, balsamvinäger och champinjoner (3 personer)


ca 400 g kycklingfile

7 champinjoner

1 msk dijonsenap

1 tsk balsamvinäger

salt o peppar


1. Skär kycklingen i mindre bitar. Bryn i en stekpanna.

2. Skölj och skär champinjoner i mindre bitar. Stek med kycklingen.

3. Rör i dijonsenap och balsamvinäger. Låt "puttra" ihop tills kycklingen är genomstekt.

4. Smaka av med salt och peppar!


  Med quinoa, sallad och kokt broccoli!

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6 7 8 9
10
11
12
13
14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27
28
29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards