Sofies Wellness

Direktlänk till inlägg 20 maj 2013

Recept: Tonfiskbiffar med crunchig majs

Av Sofie - 20 maj 2013 17:30


 


Dagens lunch:

x Tonfiskbiffar med crunchig majs

x Bladspenat

x Morotsbitar

x En champinjon

x Röd pesto


Idag åt jag lunch hemma, så då fick det bli något snabbt och enkelt. Tonfiskbiffar blev det, och idag hade jag majs i vilket gjorde de crunchiga och gav god smak.


Tonfiskbiffar med crunchig majs (1 person)


100 g tonfisk på burk (avrunnen vikt)

1 ägg

1/2 dl majs på burk

1 msk tomatpure

örtkrydda eller någon annan krydda du tycker om

salt o peppar


1. Bara att blanda ihop alla ingredienserna. Smaka av med kryddorna.

2. Sätt på en stekpanna med olja. När den är varm klicka ut biffar av smeten i pannan och tryck ut till biffar, ca 4-6 st. Desto fler du gör av smeten, desto bättre håller de ihop när du ska vända på dem.

3. Stek så att de får fin yta på båda sidorna!


Några andra varianter av tonfiskbiffar jag gjort tidigare om ni har missat de:

Tomat/basilika/timjan (favoriten), Spiskummin/sesamfrön, Curry, Fetaost/citron, Tandoori, Heta tonfisk/kikärt/potatis med tomatsås


  Jag har skrivit om Urtekrams gröna pesto förut, men igår köpte jag hem deras röda variant. Supergod, precis som den gröna. Ekologisk och inga konstiga tillsatser, perfekt om man inte orkar/hinner göra egen pesto. Så den tipsar jag om, finns på Coop!

 
 
Nathalie

Nathalie

20 maj 2013 18:45

åå tonfiskbiffar det lät ju riktigt smarrigt måste jag testa!!:)

http://www.brodkonst.se

 
Ingen bild

Solkatten

21 maj 2013 12:01

Vill inleda med att tacka för en helt fantastisk blogg - tack! Alltid ett nöje att ta del av dina recept och kloka ord.

Nu till varför jag ville kommentera. Jo, jag har sett att du lagar en hel del rätter med tonfisk i, som denna exempelvis. Jag älskar tonfisk, det är bland det godaste en kan äta. MEN. Att välja tonfisk är VÄLDIGT dåligt ur miljösynpunkt. Det var ett tag sen du skrev det men jag minns att du ville ha lite tips kring ekologisk mat så här kommer alltså tipset - minimera konsumtionen av tonfisk. "De allra flesta tonfiskarterna är överfiskade och vissa är akut hotade." skriver Naturskyddsföreningen i sin app Grön Guide om tonfisken. De har märkt tonfisk, jätteräkor, lax som inte är ekologisk, svärdfisk m.m med uppmaningen "ät inte!"
Jag skulle vilja be dig om att ha det här i åtanke när du går ut med recepten till dina läsare eftersom det här indirekt uppmanar folk till att konsumera tonfisk; något som vi alltså definitivt borde undvika att göra.

För övrigt kan jag varmt rekommendera appen som jag hämtade citatet ovan ifrån. Den finns att hämta gratis till iPhone, Grön Guide heter den alltså och det är Naturskyddsföreningen som ligger bakom den. Där finns tips kring vad vi kan göra för miljön, hur vi kan göra smartare val miljömässigt när vi handlar mat och mycket mer. Appen visar dessutom vilka grönsaker och frukter som är i säsong just nu, mycket matnyttigt!

Det här var på inget sätt en skällskommentar, för jag tror bara att det är ovetskap (och absolut inte ignorans) från din sida som gör att du väljer tonfisk. Du verkar vara en kompetent och smart person. Och nu hoppas jag att jag bidrog till lite mer kompetens!

Ha en underbar dag!
/ Solkatten

Sofie

23 maj 2013 21:28

Hej :)

Tack för din kommentar, jag hade faktiskt ingen aning om att tonfisk var så dåligt för miljön. Ska tänka på det i framtiden, och äta det mindre! Dock får jag skämmas lite då jag har kollat igenom hela den där appen du tipsar om (och ändå inte snappat upp det om tonfisk), och jag har även sagt att jag ska försöka äta mer miljövänligt i allmänhet. Det känns som att det är tiden som hindrar mig för att sätta mig in i det där, men jag ska försöka bli bättre.

Trevlig kväll :D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 3 november 2014 21:10


  Japp, jag låter bloggen vila ett tag nu dvs jag tar någon form av bloggpaus på obestämd tid. Energi att lägga på bloggen finns inte riktigt där för mig. Antingen vill jag göra min blogg bra och skriva regelbundet eller så vill jag inte skriva all...

Av Sofie - 18 oktober 2014 15:48

  Inställda planer med en kompis ledde till att jag hängde med familjen och ett par familjevänner ut i skogen idag. Vi hittade en massa svamp och njöt av naturen.           Självklart hade vi med oss matsäck i våra ryggsäckar! På mina mackor...

Av Sofie - 17 oktober 2014 08:00


  Här har ni veckans fredagslista:   1. MIN MORGONSTUND är något jag högt prioriterar. Till för bara några månader sedan ingick det bara att göra en smarrig frukost och äta den i lugn och ro. Nu går jag faktiskt upp ännu tidigare för att börja ...

Av Sofie - 16 oktober 2014 20:20


  Hej allihopa! Som ni säkert har märkt har jag tagit en spontan bloggpaus senaste veckorna. Främst pga bloggtorka och att mycket annat i mitt liv har tagit tid. Men nu är jag tillbaka och tänker så smått börja skriva igen. Vad är ni intresserade a...

Av Sofie - 3 oktober 2014 08:00

  Låt mig presentera veckans fredagslista:      1. Jag har hittat en podcast som egentligen inte är en podcast utan timmeslånga avsnitt med skön yogamusik. Jag använder musiken både till yoga, meditation, avslappning och som pluggmusik. Podcast...

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6 7 8 9
10
11
12
13
14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27
28
29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards