Sofies Wellness

Alla inlägg den 16 maj 2013

Av Sofie - 16 maj 2013 16:40


 


Till lunch idag gjorde jag en underbart god och krämig sås (även om den inte ser så rolig ut på bild). Jag blandade ihop den med squashtagliatelle och stekt kyckling. Finemangens blev det! Kycklingen kan bytas ut mot lax. Om man vill köra helt veganskt/raw kan man ju ta bort kycklingen helt. 


Squashtagliatelle med krämig raw sås och kyckling (1 person)


1 liten kycklingfile  


1/2-1 mogen avokado

1 dl färsk basilika (ihoptryckt i dl-måttet)

2-3 msk valnötter

4 soltorkade tomater

1 liten vitlöksklyfta

olivolja och/eller vatten

salt o peppar


1/2 squash


1. Skär kyckling i mindre bitar. Bryn i en stekpanna.

2. Mixa ihop avokado, basilika, valnötter, soltorkade tomater och vitlök med en stav mixer till en krämig röra. Spä ut med en skvätt olja/vatten. Smaka av med salt och peppar.

3. Gör tagliatelle av en squash med en grönsakssvarv, eller om man som jag inte har en en sådan; gör tagliatelle genom att skala långa squashbitar med en potatisskalare.

4. Blanda halva såsen med squashtagliatellen.

5. Lägg upp squashtagliatellen på tallriken och toppa med resten av såsen och stekt kyckling.

6. Ät och njut!


   


Detta fick bli en sen lunch för mig. Idag har jag haft typ "återhämtningsdag", jag har bara gått en timme i skolan mitt på dagen. Så jag sov ut till 8, tog en kombinerad joggtur/promenad/lite kroppsövningar sväng ute i en grön och fin park, åt lyxig frukost, pluggade, långdusch, gick i skolan, lagade lunchen ovan, pluggade någon timme och nu sitter jag här. Kvällens planer är mer plugg, slapp och kanske kolla lite på Eurovision. Skön dag, välbehövligt för de tre senaste dagarna har varit ganska intensiva, och morgondagen kommer bli lång. Angående den här stress/utmattningshändelsen som hände för några veckor sedan, så mår jag bättre nu. Jag har lärt mig en massa saker om mig själv, men jag har säkert en massa nytt att lära. Jag försöker leva mer i nuet och lyssna på kroppen. Ska kanske skriva mer om det utförligt i ett eget inlägg, vi får se...


Önskar er alla en trevlig kväll :D

Av Sofie - 16 maj 2013 10:53


 


Dagens frukost:

x Bananglass med hallon- och chokladsmak toppat med kokoschips och mandelsmör


Bananglass med hallon- och chokladsmak (1 stor portion, 2 mindre portioner)


2 mogna/övermogna bananer

2 dl frysta hallon

3 msk kakao

1/2-1 dl kvarg eller turkisk yoghurt (kan uteslutas om man vill ha veganskt/raw)

1/2 tsk vaniljpulver (kan uteslutas)


1. Skala och skiva bananerna och lägg i en plastpåse i frysen kvällen innan. (ett tips är att ha som vana att alltid skiva och lägga bananer i frysen som håller på att bli för bruna, så att man alltid har när man får glassug).

2. Ta ut banan, och låt ligga framme i ca 5-10 min så att den smälter lite.

3. Mixa frysta bananskivor, frysta hallon, kakao, kvarg och vaniljpulver till en krämig glass i en matberedare eller i en stark mixer.

4. Ät direkt och verkligen njuuuuuut!!!


Åh det här var verkligen en av de godaste frukostarna jag ätit på länge. Krämigt, gott och alldeles underbart. Passar perfekt som mellanmål och nyttig efterrätt också. Grunden är bara fryst banan, och sen kan man ju variera det på en massa sätt, med olika frysta bär/frukt, kryddor, nötsmör, kvarg eller kokosmjölk....


 

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6 7 8 9
10
11
12
13
14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27
28
29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards