Sofies Wellness

Alla inlägg den 6 maj 2013

Av Sofie - 6 maj 2013 19:32


Det här inlägget har jag tänkt och skrivit fram och tillbaka på. Hur ska jag formulera det i ord och inte bara som jag tänker och vad jag känner. Hur mycket ska jag dela med mig av, ska jag ens publicera det. Hur responsen ska bli. Hur bloggens framtid ska bli. Men här kommer iallafall inlägget om hur de två senaste veckorna har varit en ren berg- och dalbana för mig. Eller egentligen så startade det för mycket längre tid sedan, men det är först nu som det fysiskt kommit till uttryck. Inlägget är långt, men jag skulle ändå uppskatta om ni läser det. Kanske känner ni igen er i något, kanske i mycket, kanske i inget.


Jag har alltid varit en person som lätt stressar upp mig. Jag har alltid tyckt om att ha kontroll över mitt liv och veta ungefär vad som ska hända. Jag har dessutom alltid varit ambitiös av mig, aldrig någon som pushat mig men jag har alltid pushat mig själv. Jag är i många sammanhang perfektionist, vilket gör att jag har svårt för att släppa saker och ting innan jag är nöjd. Men jag strävar aldrig efter att bli bäst, utan att alltid göra mitt bästa. Jag har svårt för att bara sitta still och inte göra någonting, jag strävar alltid efter att uttnyttja tiden på bästa sätt. Jag älskar att planera och strukturera allt så att jag alltid är förberedd och har allting under kontroll. Jag gillar att vara steget före, vilket gör att jag ofta i huvudet befinner mig i framtiden och inte här och nu. Dock är jag världens tidsoptimist när det väl gäller, vilket gör att jag alltid får stressa i slutet när jag ska någonstans, och då menar jag verkligen alltid.


Jag går i skolan om dagarna (och mitt gymnasium är känt för att vara ett av "tuffaste" i Stockholm), har mycket skolarbete som måste göras hemma både på kvällar och helger (skola på dagarna+skolarbetet hemma ligger definitivt tidsmässigt över 40 timmar per vecka), driver en blogg (+lagar recept till bloggen+kommer på saker som ska stå på bloggen) som tar några timmar på dag, jag har börjat extrajobba och så träning ungefär 5 timmar i veckan. Sen utöver det vill jag såklart umgås med kompisar och familj, och få egentid.


Som ni märker leder mina egenskaper och allt jag gör om dagarna till ett ganska stressigt liv. Och det har jag varit medveten om. Jag har läst en hel del om inre hälsa och stress, och tänkt på hur viktigt det är att jag tar det lugnt och ser till att det inte blir för mycket. Men det är samtidigt svårt. Skolarbete är sådant som måste göras, och resten tycker jag är kul och givande så det vill jag inte ta bort ur mitt liv. Och det är så lätt att säga "bara idag får det bli lite väl mycket, och så tar jag lite lugnare imorgon" och sen så gör man samma sak dagen efter och dagen efter det. Sen så eftersom jag vet att det är viktigt att få tid att bara ta det lugnt, så har jag förstås alltid fixat in det i mitt schema, jag har liksom planerat att när jag får den där timmen där då ska jag läsa den där tidningen eller se det där tv-avsnittet, så när jag väl får min "fritid" så känns det inte som fritid då det redan innan är bestämt vad jag ska göra och om jag ändrar mig, ja då har jag ju inte hunnit göra det jag tänkt jag skulle göra (komplicerad psykologi, jag vet).


Sådär har väl mitt liv gått fram och tillbaka de senaste månaderna, om inte åren, med mindre och mer stressiga perioder. Och det har väl fungerat. Sen påsklovet har det varit extra mycket med allt, och jag har vetat innan att det ska vara det, så det har i stressen bidragit med ännu mer stress att jag vet att jag i denna period kommer vara stressad.


Och ja, sen kommer vi då tills när det blev för mycket. Det var en vanlig tisdag. Jag tränade innan skolan vilket jag brukar göra när vi inte börjar tidigt, och slutet av passet kände jag att jag inte var helt bra. Men till skolan för det var dags för nationellt prov. Precis innan började en sorts trötthet komma över mig, jag var tveksam om jag skulle orka fokusera, men det var bara att bita ihop och skriva för fulla muggar i 2 timmar. Efteråt kom först lättnaden att det över men sen kom tröttheten tillbaka. Jag åkte hem, la mig och orkade inte göra någonting. Och jag orkade inte göra någonting i flera dagar och fick vara hemma från skolan, jag låg främst i sängen och vilade och ibland sov några timmar mitt på blankaste dagen. Ibland fick jag något ryck, och gjorde lite saker, men jag orkade inte fokusera länge på något. Jag fick mycket tid till att tänka, och jag insåg allt det som jag skrivit om i detta inlägg. Att min livsstil inte riktigt fungerar, att jag stressad "sönder" mig och nu sa kroppen ifrån. Framförallt så var jag trött, men det var inte en vanlig trötthet, jag var pigg i kroppen men hjärnan var kaput, och sen kom och gick yrheten också. Efter några dagar hemma fick jag tillbaka "livet i ögonen" som mamma beskrev det. Jag gick tillbaka till skolan på fredagen, jag klarade en halv dag, men var jag så trött att jag sedan gick hem och sov 3 timmar sådär mitt på dagen (och jag brukar aaaldrig kunna sova på dagen hur trött jag än är). Helgen var det fokus på att vila så jag var mest hemma och hängde med familjen med en obehaglig yrhet som kom och gick. På måndagen var jag taggad på att komma tillbaks till skolan, och jag var så glad när jag klarade mig igenom hela dagen PIGG. Väl hemma var jag fortfarande pigg, och jag hade ork för att både plugga och springa en runda på kvällen. Det kändes så bra, men på tisdagen gick det tillbaka igen, jag gick nog ut för hårt på måndagen. Vi gick bara halvdag i skolan och det klarade jag. Men sen hem och vila igen, och stanna hemma istället för att fira Valborg hos en kompis. Första maj var jag ganska pigg, men fruktansvärt yr.


På torsdagen gick jag till läkaren och gjorde en massa prover. Och det var inget direkt fel på mig som de kunde hitta. Jag har lågt blodtryck, vilket är bra på lång sikt med tanke på hjärt-och kärlssjukdomar, men det kan ge komplikationer med yrhet. Så anledningen till mitt tillstånd är antagligen en kombination av för mycket att göra, jag är dålig på att hantera stressen och lågt blodtryck.


De senaste dagarna har det varit upp och ner. Jag har gått i skolan, men annars nästan bara varit hemma, någon promenad med en kompis och jobb en kväll. Ibland känner jag mig pigg och normal. Ibland blir jag så trött att jag bara vill gå och lägga mig, och jag är yr så det känns som att jag går på en extremt vinglig båt (men det syns inte om man kollar på mig, det händer bara i mitt huvud). Oftast är mitt tillstånd något mellanting. Jag försöker lyssna så mycket på kroppen som möjligt. Jag försöker vila mentalt, och anstränga hjärnan så lite som möjligt. Men samtidigt är det svårt, jag tycker om att göra saker och en del saker måste göras. Jag har vilat fysiskt också, men jag hoppas kunna komma igång med träningen igen, jag tror det kan hjälpa mig att bearbeta det hela, men med yrheten är jag tveksam, dock känns det inte alls som jag ska svimma, jag är bara yr. Fast denna måndag har jag precis som förra måndagen känt mig pigg, normal och inte yr. Men lite av yrheten kom tillbaka när jag gick hem tyvärr.


Det läskiga är att även om jag inte alls är stressad nu så sitter stressymptomen kvar i kroppen, eller jag det försvann ju idag under dagen och nu känner jag bara lite av det. Men precis som min läkare sa så kommer det nog helt försvinna med tiden. Jag behöver bara få tillräckligt med återhämtning. Så min medicin är vila. Problemet är bara att jag fortfarande vill så mycket, men jag antar att jag nu måste prioritera bort saker även fast att det är saker jag gillar att göra, och det har jag börjat göra också. Bloggen har ju inte alls uppdateras som vanligt. Jag har försökt plugga så lite som möjligt, och har bara gjort det som behövts. Jag behöver också lära mig att hantera stressiga situationer, för de kommer alltid att uppstå. Jag har faktiskt börjat nu och lyssnat på podcasts med mindfulness och det lugnar mig. Jag ska tipsa er om några.


Gjort är gjort, och även om jag är irriterad på mig själv att jag som vet hur viktigt det är att man får tillräckligt med återhämtning har låtit det gå för långt ändå men jag försöker se det hela positivt. Jag har lärt mig en ordentlig läxa, och det kan ju bara bli bättre än det är nu. Jag måste bara lära mig att hitta min balans. Något som jag har tänkt på när jag bara har legat ner är bloggen. Min fina lilla blogg, som är MIN grej. Den är defintivt en stressfaktor och den tar tid från tillfällen då jag mentalt skulle kunna få vila. Varför bloggar jag egentligen? Jo, det är för att få visa upp vad jag gör i köket och få inspirera. Men kan man driva en hälsoblogg där man stressar för att skriva den? Nej, det kan man väl inte, framförallt vill jag inte det. Men samtidigt kan jag inte släppa den. Jag har därför lovat mig själv att jag bara ska blogga när jag verkligen har tid för det, även om det innebär att det ibland blir mer tomt på inlägg. Och bloggen har ju främst handlat om mat hitills, med inslag av träning och inre hälsa. Men jag vill nu fokusera på hälsa i allmänhet tror jag, särskilt nu när min inre hälsa inte är särskilt bra och eftersom mat+träning+inre hälsa är så komplext ihopkopplat.


Slutligen vill jag tacka alla som har tagit sig igenom det här inlägget, läst och tagit del av min berättelse. Personligt, men samtidigt vill jag skriva om det här med inre hälsa, för det är sååå skamfullt i dagens samhälle. Att prata om sina fysiska krämpor är inget konstigt, men så fort det handlar om psykiska problem så ska man vara tyst. Men det är ju samma sak egentligen. Just det här med inre hälsa, psykologi och ungas tjejers krav på sig själva tycker jag är så intressant, om jag inte ska jobba med mat skulle jag gärna kunna tänka mig att jobba med det.


Jag vill även ställa några frågor till er som ni gärna får svara på. Är ni ofta stressade? Har ni några tips för att stressa ner? Har någon av er också varit med om att allt bara har blivit för mycket? Hur lång tid tog det för er att återhämta er då? Vad tycker ni om idén att bloggen mer ska fokusera på hälsa i allmänhet?


Själv vill jag experimentera med bloggen, och se om jag kan ändra fokuset lite, dock vet jag inte om jag kommer att gilla det. Vi får se, om jag inte gillar det kan jag ju bara byta tillbaka till att vara mer renodlad matblogg.


Jag, glad och pigg för några veckor sedan i Barcelona. Nu är det fokus på att hitta tillbaks dit, jag ska blogga om det men så mycket som jag känner att jag vill och orkar med :D


Av Sofie - 6 maj 2013 08:56


 


Dagens frukost:

x Äpple/granola kaka toppat med kesokvarg och agave


Äpple/granola kaka (1 person)


2 msk havregryn

4 msk valfri granola (eller mer havregryn)

1/2 mosad banan

1/2 grovrivet äpple

2 krm bakpulver

4 krm kanel

2 msk kvarg

1 äggvita


1/2 grovhackad äpple

1 msk mandelsmör (eller annat nötsmör som jordnötssmör eller hasselnötssmör)


honung/agave


1. Blanda havregryn, granola, banan, äpple, bakpulver, kanel, kvarg och äggvita.

2. Grovhacka andra halvan av äpplet, och värm den mjuk i micron en kort stund. Mosa till en gegga med en gaffel och blanda med nötsmör.

3. Lägg grynsmeten i en mindre bakform, gör ett "hål" i mitten. Lägg äpple/nötsmörssåsen i "hålet".

4. Sätt in i ugnen på 200 grader i ca 15 min.

5. Toppa med vad du vill, gärna ett sprut honung eller agave för mer sötma (annars kan man nog ha det själva smeten)!!


    


       


Hej alla fina läsare :D Solen skiner ute och det är ganska varmt, så jag har bestämt mig för att ha klänning på mig idag vilket är typ första gången i Sverige i år. Älskar våren! Idag är jag pigg och inte yr, så idag är det en bra dag :D Just det, jag måste kommentera frukosten också, blev en underbar äpple/granola kaka. Testa om ni gillar äpple, kanel och nötsmör!!! Nu ska jag bege mig till skolan.

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6 7 8 9
10
11
12
13
14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27
28
29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards