Sofies Wellness

Alla inlägg den 4 maj 2013

Av Sofie - 4 maj 2013 14:38


 


Dagens lunch:

x Laxwok med sallad, morot och valnötsolja över det


Laxwok med aubergine, vitlök och soltorkade tomater (2 personer)


1/2 aubergine

2 vitlöksklyftor

2 laxfiléer

4 soltorkade tomater

1 tsk torkad timjan

salt o peppar


1. Skär aubergine i mindre kuber. Pressa vitlöken.

2. Fräs auberginen i en stekpanna i ca 5 min på ganska hög värme. Fräs med vitlöken i slutet.

3. Skär lax i kuber. Fräs med auberginen.

4. Lägg soltorkade tomater på hushållspapper så all överflödig olja sugs upp. Hacka sedan i mindre bitar.

5. Fräs med soltorkade tomater och timjan i "woken", och fräs tills laxen är genomstekt. Smaka av med salt och peppar.

6. Servera med vad du vill!


En enkel rätt som idag fick bli en sen lunch för mig och pappa. Hur är det med mig då? Sådär, men bättre idag än de senaste dagarna. Försöker vila mentalt och fysiskt så mycket som möjligt. Jag har börjat skriva om det, och det kommer bli ett låååångt inlägg. Ni får ta hand om er sålänge :D


 


Om ni kollar till höger på bloggen och skrollar ner kommer ni se att jag nu lagt in lite bilder och länkar till inlägg som jag tycker extra mycket om :P Kan ju vara värt att kolla upp om du är ny på bloggen.



Av Sofie - 4 maj 2013 11:24


 


Jag kom förbi Pierias Livs i Hötorgshallen häromdagen, och fick bland annat med mig en burk nyponmjöl hem. Spännande då det är en produkt jag har hört mycket om.


Nyponmjöl är nypon som har torkats och malts ner till mjöl. Det nyponmjöl jag köpte kom från hela nyponet, dvs både skal och kärna (men jag har sett nyponskalsmjöl i andra butiker). Nypon är fulla av vitaminen C, faktiskt 60 gånger mer än citrusfrukter. Dessutom innehåller nypon ca 40 olika ämnen bl a bioflavonoider, antioxidanter, aminosyror, glukos, gopo, biopektin, omegasyror, betakaroten, koppar, kalcium, ka­lium, magnesium, sulfat, zink, järn, kisel, litium, bor, svavel, fluor, vit. K, E, B6 m.m (självklart många av ämnena i små mängder, men ändå).  Nyponmjölet har en söt men samtidigt väldigt syrlig smak, som nyponsoppa för att förklara smaken. Nyponmjölet kan användas till att smaksätta yoghurt och gröt, göra nyponsoppa på och baka bröd med (tillsammans med annat mjöl).


Har ni testat nyponmjöl? Har ni något bra recept där man ska ha det i? :D


Jag har redan hunnit använda mitt nyponmjöl två gånger, till gårdagens frukost och dagens frukost:


   

Lyxig frukostbägarenaturell yogurt blandat med keso och 2 tsk nyponmjöl toppat med paulúns müsli, havreringar, kiwi, kakaonibs, gojibär och torkad ananas


 

     Nypondavos1 dl havregryn, 2 dl naturell yoghurt/fil och 2 tsk nyponmjöl varvat med carobkvarg1 dl kvarg och 2 tsk carob toppat med mullbär, chokladjordnötssmör och torkad ananas


Undrar du vad kakaonibs, gojibär, carob och mullbär är? Kika in min Superfoodguide HÄR!!! Jag har även utökat den nu med nyponmjöl, tanken är att den fylls på under tiden med fakta om olika produkter så att jag alltid kan hänvisa dit när ni (och jag själv) undrar.

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6 7 8 9
10
11
12
13
14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27
28
29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards