Sofies Wellness

Alla inlägg den 20 mars 2013

Av Sofie - 20 mars 2013 20:24


 


Åh kvällens middag var verkligen underbart god. Den bestod av en fräsch linssoppa och till det kokosbröd med avokado och örtsalt på. Receptet på brödet får ni någon annan dag, men här får ni iallafall receptet på linssoppan som jag hittade på medan jag lagade:


Linssoppa med smak av citron, rosmarin, vitlök och kokos (4 personer)


3 schalottenlökar

1/2 squash

4 vitlöksklyftor

2 dl okokta röda linser

5 dl vatten

5 dl krossade tomater

2 dl kokosmjölk

1 grönsaksbuljongtärning

1 msk torkad rosmarin

rivet skal och saften från 1 citron

salt o peppar


1. Hacka schalottenlöken. Grovriv squashen. Pressa vitlöken. Fräs lök, squash och vitlök i en större kastrull i några minuter.

2. Häll i linser, vatten, krossade tomater, kokosmjölk och buljong. Låt det puttra upp.

3. Rör i rosmarin, citronskal och citronsaft. Låt allt puttra i ca 10-15 min tills linserna är mjuka. Smaka av med salt och peppar!


Linser är verkligen en bra råvara. Alltid efter att jag ätit en utsökt vegetarisk måltid undrar jag varför jag inte gör det oftare, det är ju så gott. Och det är nyttigt och bättre för miljön än att äta en massa kött.


    


Hur går det för er med onsdagsutmaningen? Själv genomförde jag precis mina sista 10 burpees :D


Av Sofie - 20 mars 2013 07:50


 


Imorse letade jag rätt på mitt frukostmuffinsrecept och lagade sedan en ny variant frukostmuffins. Supergoda!!! Nyttiga med bara bra saker och går fort att göra eftersom de bakas i micron.

  

 Frukost hallonmuffins/cupcakes med nutellatopping (1 person)


Muffins:

1/2-3/4 dl fiberhavregryn eller andra gryn

1 dl tinade hallon

1 krm vaniljpulver (kan uteslutas)

1 ägg

1 äggvita


1 liten riven morot (ca 3/4 dl)


1/2 mosad banan


Topping:

1/2-3/4 dl kesella/turkisk yoghurt

1/2 mosad banan

1 msk hasselnötssmör

1 msk kakao





1. Blanda ihop allt till muffinsen. Fördela i muffinsformar i papper, jag tog 4 st mindre formar.

2. Micra på full effekt i micron tills de stelnat (ca 2-4 min).

3. Blanda ihop allt till toppingen. Bara att kleta över muffinsen när de är klara! Jag tog även en extra klick hasselnötssmör på mina muffins.


Se alla tidigare varianter på frukostmuffins här!!!


 


       


Trevlig onsdag på er, och glöm inte utmaningen nedan :D  

Av Sofie - 20 mars 2013 05:00


 


Dagens onsdagsutmaning lyder...


Gör 100 burpees denna onsdag. Med eller utan armhävning, alla på en och samma gång eller utsprida under dagen, i ett träningspass på gymmet eller hemma på vardagsrumsgolvet i vanliga kläder. Ni väljer själva, bara ni gör dem.


Vad väntar ni på? KÖÖÖÖR, de blir inte färre för att ni väntar med att göra dem ;)

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards