Sofies Wellness

Alla inlägg den 15 mars 2013

Av Sofie - 15 mars 2013 20:38


 



Kvällens middag:

x Hälleflundra i ugn med sötpotatismos, kokt broccoli och en raw cashew/basilika/soltorkade tomater sås


Denna fredagskväll gjorde vi en riktig lyxmiddag. Så underbart gott alltihop, särskilt den råa såsen kunde jag inte sluta äta av :P Att göra sås på grund av cashewnötter blev supergott, det kommer ni få se mer av i framtiden. Här kommer iallafall den sås jag gjorde idag:


Raw cashew/basilika/soltorkade tomater sås (4-6 personer)


1 1/2 dl cashewnötter

10 st soltorkade tomater

1 kruka färsk basilika

1 vitlöksklyfta

1/2 dl olivolja


1. Om tid finns får du gärna låta cashewnötterna ligga i en skål med vatten i ca 15 min så blir det lite mjukare att mixa (annars kör på direkt på steg 2)

2. Mixa nötterna i en matberedare tills det blir krämigt.

3. Lägg de soltorkade tomaterna på hushållspapper så all överflödig olja sugs upp. Plocka alla bladen från basilikan.

4. Mixa soltorkade tomater, basilika, vitlök och olivolja med nötterna tills det hela blivit en jämn sås.

5. Servera med vad du vill!


  Denna sås bara måste ni pröva :D


Sötpotatismoset gjorde jag som vanligt, dvs. skalade sötpotatis, skar i mindre bitar och kokade dem tills de blev mjuka och gick att mixa till ett mos med en stavmixer. Men idag mixade jag även med en rejäl skvätt kokosmjölk, då blev det ännu godare än vanligt. Det måste ni också pröva! Beräkna ca 1/2-1 sötpotatis per person beroende på hur stora de är och hur hungriga ni är.


Av Sofie - 15 mars 2013 14:00


Här kommer ett smarrigt tips på fredagsgottis:


Sugen på något chokladigt och sött som smälter i munnen? Då ska du testa receptet nedan. När jag gjorde det var tanken från början att jag skulle mixa kokosflingorna/kokoschipsen tills det blev kokossmör som jag läst om på flera bloggar och sedan göra hemmagjord choklad (liknande detta recept) men jag misslyckades då mina kokosflingor bara fastnade på kanten hela tiden av matberedaren och vill aldrig bli till något smör. Så jag började spä det med vatten, men det ändå inte smörigt, men det blev ganska finfördelat ändå. Istället för att slänga det fick jag exprimentera med att göra något annat med det, och då blev det till slut dessa chokladpraliner. Supergoda, och bara fyllda med massa nyttighter. Enjoy :D


Nyttigare chokladpraliner med hallon och cashewcrunch (ca 20 st)


2 dl kokosflingor eller kokoschips

5 msk vatten

4 msk kakao

3 msk agave eller honung

1 1/2 dl hallon

1 tsk vaniljpulver

3/4 dl cashewnötter

kakao att rulla i


1. Mixa i en matberedare kokosflingorna/chipsen så att det blir nästan som en vätska/kräm. Detta tog ganska lång tid. Späd även med vattnet så blir det enklare, men som sagt jag misslyckades med att få det till ett kokossmör som var tanken, det räcker alltså att få det ganska finfördelat.

2. Mixa sedan med kakao, agave/honung, hallon och vaniljpulver tills att det hela blir en krämig massa. Smaka av.

3. Precis i slutet mixa med cashewnötterna jättekort, så att smeten blir full av crunchiga cashewnötter.

4. Fördela smeten i "isformar". Sätt in i frysen tills de stelnat, tar ca 3-5 timmar.

5. Ta ut och rulla i kakao. Ät och njut, och de som inte äts upp då; förvara i en burk i frysen, och ta ut en stund innan de ska avnjutas!!






Trevlig helg på er :D

Av Sofie - 15 mars 2013 09:00


 


Dagens frukost:

x Päron/kardemummagröt med kolafluff, kokosflingor och en hasselnöt


Päron/kardemummagröt (1 person): Koka gröt som vanligt på 1 dl havregryn och 2 1/2 dl vatten, men koka även med 1 rivet päron och 1/2 tsk malen kardemumma!


Receptet på kolafluffet finner ni här, och har ni inte carob finns ett liknande choklad/hasselnötsfluff här utan det.


Helt enkelt en underbar start på dagen. Gröten passar ju även bra precis som den är med en skvätt mjölk till, och kolafluffet passar även perfekt som kvällsmål eller som en nyttigare efterrätt.


Nu hinner jag inte skriva mer för jag måste verkligen rusa till skolan :P Men håll utkik här för senare idag kommer ett recept på ett underbart fredagsgottis upp. Något med choklad kan jag avslöja...


 

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards