Sofies Wellness

Alla inlägg den 10 mars 2013

Av Sofie - 10 mars 2013 21:20


Jag har flera gånger fått önskemål om jag inte kan skriva vad jag äter och tränar en vanlig dag. Att göra det varje dag skulle jag aldrig orka och det finns säkert risk för att vissa börjar jämföra sig med mig vilket jag inte vill. Vi är alla olika! Men här kommer iallafall ett exempel på hur jag kan äta även om det kan skilja sig mycket från dag till dag. Jag går väldigt mycket efter vad jag är sugen och hur hungrig jag är eller inte. Idag har jag t.ex inte ätit så många mellanmål som jag brukar göra:


Söndag den 10 mars


Frukost ca kl. 8.30: Ugnsbakad kryddig gröt med kokoskräm


Träning kl. 11: Jag skulle ha gått på ett IntervallFlex pass men väl där var det inställt pga sjuk ledare. Så istället fick det blir konditionsträning på gymmet, vilket jag hatar då det blir så enformigt. Men jag varvade löpning och rodd och lite intervaller så det blev ganska kul (och jobbigt) iallafall:

10 min löpning på löpband

Intervaller på rodd: 300 m x 6 gånger med 30 sek vila emellan

10 min löpning på löpband (snabbare tempo än första gången)

Intervaller på rodd: 300 m x 3 gånger med 30 sek vila emellan

10 min löpning på löpband (ungefär samma tempo som andra gången)


Efterhämtningsmål direkt efteråt ca kl. 12: En banan


Lunch ca kl. 13: Squash och morotssallad med bulgur, grillad kyckling, keso, citronsaft, pumpakärnor och paprikapulver


 


 


Extra vardagsmotion kl. 14 - En dryg timmes promenad med en kompis


Mellanmål ca kl. 16.30 - Knäckebröd med microägg, keso och örtsalt + Ett äpple med kanel och jordnötssmör


Middag (som mamma lagat) ca kl. 19 - Lax i ugn med soja/ingefära/lime/sesamfrötäcke (ganska likt detta recept tror jag men med sesamfrön och utan chili) med bulgur, rivna morötter och paprika


Vi får om det blir ett kvällsmål strax också :)


 


Annars ser en typisk vardag ut såhär (tiderna är väldigt ungefärliga):

Frukost kl. 6.45 - T.ex gröt med bär/frukt, kesokvarg/mjölk, nötter/frön/nötsmör + ev. ett kokt ägg eller något annat, det finner ni ju en massa exempel på HÄÄR

Gym innan skolan kl. 7.45: En timme antingen ben/rumpa, rygg/biceps/mage eller bröst/triceps/axlar

Efterträningsmål kl. 9: En banan + Kesokvarg med lite carob eller kanske med hallon+pepparkakskrydda

Skollunch kl. 12: En av dagens rätter, fyller på med proteinkällan, tar bulgur/couscous/rotfrukter om de har (annars kanske potatis eller knäckebröd) och en massa grönsaker/sallad efter vad som erbjuds, och även linser/bönor om det finns

Mellanmål kl. 15-16: Några mellanmålmuffins eller en frukt med nötter eller kesokvarg med bär/frukt eller något annat mellanmål

Middag kl. 19: Det har ni en massa exempel och recept på här

Ev. kvällsmål kl. 21.30: Äter jag inte alltid, men om jag är sugen och/eller hungrig tar jag en frukt, lite kesokvarg med topping eller några nötter


Av Sofie - 10 mars 2013 09:06


 


Dagens frukost:

x Ugnsbakad kryddig gröt med mango/kokoskräm


Ugnsbakad kryddig gröt med mango/kokoskräm (1 person)


Gröten:

1 dl havregryn

1 tsk bakpulver

1 dl finrivna morötter

2 tsk kanel

1 krm torkad ingefära

1 krm vaniljpulver

1 ägg

1/2 mosad banan

2-3 msk mjölk eller kvarg (jag tog hälften av båda)


Krämen:

3/4 dl mosad mango (ca 1 dl fryst mango i bitar)

2 tsk kokosflingor


1. Sätt ugnen på 225 grader.

2. Blanda alla torra ingredienser till gröten. Rör i resten.

3. Tina mango och mosa till en kräm med en gaffel, rör i kokosflingor.

4. Lägg gröten i en ugnsäker form/skål. Gör ett litet "hål" i mitten av gröten och lägg i krämen där.

5. Sätt in i ugnen ca 15-20 min.


Verkligen superdupergott. Älskar ugnsbakad gröt :D Precis som mina tidigare ugnsbakade gröter går säkert denna att göra i micron om man har ont om tid, sätt in på högsta effekt i ca 2-4 min tills den stelnar och blir klar.


Se tidigare ugnsbakade gröter här:

Ugnsbakad pepparkaksgröt, Ugnsbakad ballerinagröt, Ugnsbakad kakao/jordnötsgröt, Ugnsbakad päron/vaniljgröt, Ugnsbakad blåbär/apelsin/kryddgröt, Microbakad gröt med rivet äpple och kanel, Microbakad apelsin/kakao/kaffegröt, Ugnsbakad hallon/kardemummagröt

Alla dessa kan bakas genom att sätta in dem på 225 grader i ca 10-15 min! Eller micra i 2-4 min på högsta effekt istället för ugnen (vare sig vad det står i receptet).


 


     


Idag vaknade pensionärs-Sofie vid halv 8 på en söndag haha, inte ovanligt. Så jag har tagit en lugn seg morgon och lagat frukost och ätit den i lugn och ro. På dagens agenda står ett intervallflex pass med pappa, mitt favoritpass som jag nu har "lurat" med honom på haha. Skulle eventuellt gå på bio med en kompis också, men det verkar som att det inte blir av. Kanske lyckas jag få med någon annan, men annars är det egentligen synd att sitta inne på bio när det är blå himmel ute och solen lyser. Blir kanske en promenad istället. Och sen som vanligt, pluuuugga!! Ni får ha en fin dag :D


Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards