Sofies Wellness

Direktlänk till inlägg 5 mars 2013

Önskeinlägg: Hur jag kommer på alla mumsiga recept

Av Sofie - 5 mars 2013 14:00


Det här ett inlägg under "Ni sätter rubriken"


Haha jag tycker den där rubriken var lite rolig. Här kommer ett inlägg om hur jag har gjort och vad jag tror man behöver för att komma på nya goda saker i köket:


För det första måste man succesivt skaffa sig sitt eget självförtroende i köket. När jag började laga mat för ett par år sedan kunde jag ingenting. Jag följde recept slaviskt, och behövde hjälp av mamma för att göra tomatsås, steka kyckling, koka pasta och skära grönsaker vilket är världens enklaste saker nu. Jag kände att jag behövde någon som kollade allt jag gjorde i detalj så att det inte blev fel. Desto mer mat jag lagade, desto mindre ropade jag på hjälp från mamma (och pappa), men jag fortsatte följa alla recept slaviskt i flera månader. Sedan skaffade jag ju denna blogg och då började jag sakta men säkert gå lite utan för ramarna på olika recept. Men det var ju fortfarande en grej att testa om smaksättningen på gröten gick att byta från kanel till kardemumma utan att det skulle bli katastrof. Men ju mer jag prövade, desto mer vågade jag pröva nästa gång, och så har det utvecklats vidare under åren och nu tycker jag det är roligast att göra mina egna recept. Och förutom att man får bättre självförtroende av att testa mer och mer i köket, lär man sig även mer och mer vilka smaker som går ihop med varandra och vad som händer om man blandar ihop olika saker, vilket kommer förbättra resultaten.


Sedan gäller det även att våga pröva och misslyckas. För om man aldrig vågar ta några chanser eller testar en helkonstig idé kommer man aldrig komma på de där nya, perfekta och udda sakerna. Allt blir inte bra, och allt jag gör visar jag inte för er för det blev inte tillräckligt bra för att visa upp.


För det tredje gäller det att hitta inspiration. Jag läser många bloggar liknande min egen och följer många mat/hälso/träningsmänniskor på instagram. Tidigare läste jag även mycket kokböcker och mammas gamla mattidningar hon sparat på genom åren. Ibland snor jag recept rakt av och då brukar jag ju skriva det. Annars tycker jag det är roligt att utgå från ett recept men sen helt göra om det, smaksätta med andra saker eller tillaga på något annat sätt och då kan det plötsligt bli som en annan rätt. Här gäller det då som tips två att våga pröva. Och slutligen, genom att läsa mycket matinspiration blir man inspirerad och får idéer utan att alls använda sig av något recept eller någon annans idé direkt. T.ex jag läser igenom ett antal matbloggar, någon skriver om äpplekaka, någon har lagt upp ett inlägg varför man ska äta keso, någon bloggar om kanelpannkakor, någon sötar sin gröt med mosad banan och jag som läser är helt sugen på muffins. Jadå kanske jag kopplar ihop allt indirekt och kommer på den brillianta idén att laga äpple/kanelmuffins med keso som är sötad med banan, och så kommer jag i bakhuvudet ihåg att jag läste om något muffinsrecept med apelsin/hallon/vanilj på ett instagramkonto för en vecka sedan och att jag kan använda det som grund, men ha i det jag första tänkte istället och eftersom jag inte använder mig av proteinpulver som finns i receptet får jag testa mig fram så att det blir en bra konsistens utan det iallafall. Och så har man kommit på ett helt nytt recept :D


Var kreativa och se det som en form av konst. Tänk inte så mycket, bara gör!


Smaka, smaka, smaka hela tiden!!! Det är jätteviktigt. Till mina frukostar och mellanmål som jag bara gör åt mig själv kan jag ju smaka med samma sked, och då gör jag det om och om igen. Lite mer av något? Några smaker som dominerar? Bra konsistens eller måste jag tillsätta med kladdigt för att det inte ska vara så torrt?... Och när jag lagar middag, jadå måste jag tvätta/diska skeden hela tiden, men det är det värt, man måste smaka ofta för annars vet man ju inte om det blir bra. T.ex om jag lägger ut ett recept med 1 msk kakao i, då har jag troligtvis blandat i 1 tsk i taget, sedan smakat av och känt att det behövs mer, istället för att ha blandat i 1 hel msk från början och så blev det för starkt.


Våga krydda och ha i ingredienser som smakar mycket. Det är framförallt trickset i nyttigare gottesaker. I vanliga gottesaker är det socker, smör och vetemjöl i en kombination som ger smaken, men egentligen smakar det inte så mycket. Vi människor tycker om det för att det är sött. Men i nyttigare gottesaker när dessa saker inte ingår eller ingår i mindre mängder gäller det att fokusera på smaker som gör det gott. Som t.ex äpple, kanel, jordnötssmör, kokos, hallon, citron, blåbär, kardemumma, hasselnötter, banan, vanilj...


Slutligen använd recept ni tycker om som grund men gör små ändringar och testa med olika smaksättningar. T.ex Choklad/bananpannkakor går ju ofta lätt att göra om till äpple/kanelpannkakor.


Ovan har ni ett exempel på något som jag exprimenterade fram i höstas och helt misslyckades med. Det skulle bli chocolate chip cookies men de blev alldeles för torra och smakade mjöl. Inte lyckat, men de hade ju kunnat bli goda så jag var ju tvungen att pröva min idé. Jag har även bakat chokladmuffins en gång, och då använde jag mig av ett färdigt recept men misslyckades helt ändå, de smakade bokstavligt talat gräs.


Jag hoppas att ni fick några bra tips nu, och att ni känner er inspirerade till att gå ut i köket och exprimentera :D

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 3 november 2014 21:10


  Japp, jag låter bloggen vila ett tag nu dvs jag tar någon form av bloggpaus på obestämd tid. Energi att lägga på bloggen finns inte riktigt där för mig. Antingen vill jag göra min blogg bra och skriva regelbundet eller så vill jag inte skriva all...

Av Sofie - 18 oktober 2014 15:48

  Inställda planer med en kompis ledde till att jag hängde med familjen och ett par familjevänner ut i skogen idag. Vi hittade en massa svamp och njöt av naturen.           Självklart hade vi med oss matsäck i våra ryggsäckar! På mina mackor...

Av Sofie - 17 oktober 2014 08:00


  Här har ni veckans fredagslista:   1. MIN MORGONSTUND är något jag högt prioriterar. Till för bara några månader sedan ingick det bara att göra en smarrig frukost och äta den i lugn och ro. Nu går jag faktiskt upp ännu tidigare för att börja ...

Av Sofie - 16 oktober 2014 20:20


  Hej allihopa! Som ni säkert har märkt har jag tagit en spontan bloggpaus senaste veckorna. Främst pga bloggtorka och att mycket annat i mitt liv har tagit tid. Men nu är jag tillbaka och tänker så smått börja skriva igen. Vad är ni intresserade a...

Av Sofie - 3 oktober 2014 08:00

  Låt mig presentera veckans fredagslista:      1. Jag har hittat en podcast som egentligen inte är en podcast utan timmeslånga avsnitt med skön yogamusik. Jag använder musiken både till yoga, meditation, avslappning och som pluggmusik. Podcast...

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards