Sofies Wellness

Alla inlägg den 3 mars 2013

Av Sofie - 3 mars 2013 19:11


 


På många bloggar har jag sett människor som har ägg och spenat i sina smoothies. Låter ju väldigt äckligt, men jag beslöt mig för att prova att göra det idag till mellis. Resultatet? Ärligt talat ingen direkt skillnad jämfört med "vanliga" smoothies. Fick lite annan färg pga av spenaten, och man kände att den var i men det smakade inte. Jag har läst att det ska bli krämigare med ägg i, det tycker jag inte det blev. Men det blev inte alls äckligt och "äggigt". Och ägg är ju en bra mättande produkt så om man vill få i sig den näringen är tydligen även smoothie ett bra alternativ.


Blåbärssmoothien (1 glas): Mixa samman drygt 1 dl blåbär, 1/2 apelsin hackad i bitar, 3 krm kardemumma, 1 ägg, 1/2 dl kvarg (eller mjölk/yoghurt) och 1 liten näve bladspenat.  


Har ni testat ägg och/eller spenat i smoothie? Har ni några bra recept med det i som ni kan dela med er av?


 


Som ni säkert vet gick Vasaloppet idag. Jag kollade lite på tv, och nu har jag blivit grymt taggad på att köra en tjejklassisker dvs. Tjej-vasan (30 km längdskidor), Tjej-Vansbrosimmet (1 km simning), Tjej-Lidingöloppet (10 km löpning och Tjej-Vätternrundan (100 km cykling) inom loppet av 12 månader. Men jag vet inte. Det vore en tuff utmaning, men säkert kul. Löpningen är jag inte orolig för, och inför simningen är det ju bara att gå till simhallen ett antal gånger innan för det är inte en så lång sträcka. Sedan har vi längdskidor, jag tror jag som mest har åkt 5 km och det var många år sedan, men det tror jag att jag skulle klara. Sist har vi då cyklingen, jag hatar att cykla, särskilt spinning, att träna inför att klara 100 km vore väldigt tufft mentalt (och fysiskt såklart). Jag tycker i och för sig om utmaningar. Dock har jag varken längdskidor eller cykel, och var ska jag träna här mitt i stan? Och sen är det nog roligare om man gör det med någon annan eller ett gäng, och alla dessa måste ju också vara motiverade och tycka att det är kul att träna för att det ska bli av. Jag får nog tänka igenom det här med tjejklassiker en gång till, och se om jag hittar någon annan halvgalen träningsmänniska som skulle vilja göra det. Eller så väntar jag ett eller ett par år. Men jag tänkte ändå fråga er eftersom jag vet att det är många "träningsmänniskor" som läser min blogg, har någon av er genomfört en tjejklassisker (eller vanlig klassiker eller en del av en klassiker)? Hur tufft var det? Hur mycket måste man träna om man satsar främst på att ta sig runt allt med en okej tid? Och är det någon annan som jag som sitter och funderar på att genomföra en tjejklassiker?


Annars önskar jag er en trevlig kväll :D

Av Sofie - 3 mars 2013 15:51


 


Jag älskar sötpotatis och om ni inte förstod det var den microbakade sötpotatisen jag gjorde häromdagen gudomligt god. Det kommer jag göra många gånger igen, den är underbar som den är men den går ju även att smaksätta på en massa sätt. Idag hade pappa gjort köttfärssås till lunch, och till det gjorde jag en bakad sötpotatis som jag smaksatte med tomatpure, basilika och vitlök. Supergott!


Microbakad sötpotatis med tomatpure, basilika och vitlök (1 person): Skrubba 1 sötpotatis. Lägg i en microsäker form. Stick en massa hål i den runt hela med en gaffel. Sätt in i micron på högsta effekt i 8-10 min. Ta ut och skär två "jack" i den. Ta en sked och gröp ur lite av sötpotatisen (=stoppa direkt i munnen). Sedan sprutar du tomatpure i "hålet" och kryddar med basilika o salt och strör 1/2 hackad vitlöksklyfta över. Servera med vad du vill!


Förresten visst borde man kunna äta sötpotatisskalet om man skrubbat det innan? Man äter ju potatisskal!! Jag åt iallafall nästan hela skalet, det var gott och krispigt.


 

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards