Sofies Wellness

Alla inlägg den 1 mars 2013

Av Sofie - 1 mars 2013 22:17


 


Fredagsmiddagen lagades tillsammans med pappa med ABBA på högsta volym. Trots all falsk sång från oss (+lillebror som också befann sig i köket) blev resultatet på maten väldigt bra:


Tomat- och oreganokyckling med mozzarella (3 personer)


ca 380 g kyckling

1/2 röd paprika

3 schalottenlökar (eller 1 mindre gul lök)

2 vitlöksklyftor

1 msk torkad oregano

2 1/2 dl krossade tomater

salt o peppar

ca 75-100 g mozzarella


1. Skär kycklingen i mindre bitar. Bryn i en stekpanna.

2. Skär röd paprika i mindre bitar. Finhacka löken. Pressa vitlöken.

3. Fräs paprika, lök och vitlöken med kycklingen. Rör i oregano och krossade tomater. Låt koka ihop sig i några minuter.

4. Smaka av med salt och peppar. Skär mozzarella i mindre bitar, precis innan servering rör du i den så att den smälter något (men inte så att den blir alldeles trådig)!!


  Med broccoli, sallad, kalamataoliver och för en gångs skull jasminris!!


Av Sofie - 1 mars 2013 17:49


 


Dagens lunch var en underbar sådan, helt vegetarisk dessutom. Grundreceptet på dessa kikärtspannkakor fick jag från en läsare, och precis som hon kommenterade "krydda med spiskummin/örter/finhackade grönsaker/salt/peppar (oändlig variation på smaksättning)" så smaksatte jag dem på mitt sätt med tomatpure och basilika, och när jag insåg att jag inte hade några kikärtor hemma bytte jag ut det mot stora vita bönor. Det fungerade det med, även om jag tror det är godare med kikärtor eftersom de har mer smak. Till detta en härlig avokadosås och rivna grönsaker.


Bön- eller kikärtspannkakor med avokadoröra (1 person)


2 ägg

100-150 g kokta kikärtor eller stora vita bönor (jag hade ca 110 g stora vita bönor)

1 msk tomatpure

drygt 1 tsk torkad basilika

salt o peppar


3/4 avokado

1/2 dl kvarg eller turkisk yoghurt

1 liten pressad vitlöksklyfta

1 pyttenypa chiliflakes (här snackar vi mindre än 1/2 krm för att det inte ska bli för hett)

salt o peppar


valfria grönsaker (jag hade riven morot och squash)


1. Mixa ihop ägg, kikärtor/bönor, tomatpure och basilika till en slät smet med en stavmixer. Krydda med salt och peppar.

2. Stek till 3 mindre pannkakor i en stekpanna.

3. Mosa avokadon och blanda med kvarg/turkisk yoghurt, vitlök och chiliflakes. Smaka av med salt och peppar.

4. Servera pannkakorna med avokadosåsen och grönsaker!!


Som sagt kan man byta ut tomatpuren och basilikan mot andra kryddor och smaksättningar.


 

Av Sofie - 1 mars 2013 17:17


 


Dagens frukost:

x Kokosdavosgröt med carob/mesquitefluff, kiwi, apelsin och några gojibär


Kokosdavosgröt (1 person): Rör ihop 1 dl fiberhavregryn/vanliga havregryn med 1/2 dl kokosmjölk, 1/2 dl vatten (alternativt mer kokosmjölk för starkare kokossmak), 1 msk kokosflingor och 1 tsk psylliumfrön (kan uteslutas). Ställ in i kylskåpet över natten. Ta ut på morgonen, jag rörde i 1 msk extra vatten för att få det lite rinnigare, toppa och ät direkt med vad du vill!


Carob/mesquitefluff (1 person): Vispa 1 äggvita fluffigt med en elvisp. Rör i 1 tsk carob, 1 tsk mesquite och ett "sprut" agave eller honung!


På många bloggar jag läser bloggas det mycket nu om gröter kokta med kokosmjölk, kokosdavosgröter och kokoschiagröter. Och jag som älskar gröt och kokos kunde förstås inte låta bli att exprimentera med en egen. Blev gott, men nästa gång blir det 1 hel dl kokosmjölk och inte hälften med vatten för ännu starkare kokossmak :D


 


Blev lite sen frukostbloggning idag, och det beror inte på att jag åt min frukost nu vi 17-tiden haha, jag har bara haft annat för mig. Bland annat på eftermiddagen har jag umgåtts med en kompis och istället för att ta vår vanlig promenad inne i stan så beslöt vi oss för att hoppa på första bästa buss och se vart vi kom någonstans, och sen bara fortsätta vidare. Det var kul, jag har åkt tvärbana och åkt tunnelbanelinjer jag sällan åker idag och på så vis upptäckt en massa nya ställen samtidigt som jag umgåtts och haft kul med en kompis. Nu ska jag ta och ladda upp dagens lunch så att ni får det receptet med :D

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards