Sofies Wellness

Alla inlägg den 21 februari 2013

Av Sofie - 21 februari 2013 08:39


 


Idag gjorde jag en favorit i repris till frukost, mini äpplekaka. Har ni inte testat detta har ni verkligen missat något. Av alla mina recept som finns på bloggen är detta nog ett av de bästa. Idag förbättrade jag receptet lite med jordnötssmör och vaniljpulver, ger goda bismaker men självklart gott utan också. Receptet som jag gjorde idag:


Hälsosam mini äpplekaka till frukost/mellanmål (1 person)


1/2 dl valfritt mjöl eller något mer gryn (jag hade 1/2 dl havregrynsmjöl)

1 ägg

1 äggvita

1 mosad banan

1 msk jordnötssmör (kan uteslutas)

2 tsk kanel

2 krm bakpulver

1 krm vaniljpulver (kan uteslutas)

1 äpple


1. Blanda mjöl/gryn, ägg, banan, jordnötssmör, kanel, bakpulver och vaniljpulver i en microsäker djup skål.

2. Riv halva äpplet, rör i smeten.

3. Resten av äpplet skär du i tunna klyftor och stoppar i smeten i ett fint mönster. Pudra över lite kanel om du vill.

4. Sätt in i micron på högsta effekt i ca 3 min, eller tills hela kakan har stelnat.

5. Ta ut ur skålen och lägg upp på ett fat!


Som efterrätt till frukost :D Perfekt konsistens och alldeles lagom söt.

Kakan gör man i micron vilket gör att den blir klar på bara 3 min. Bra för på morgonen har man ju inte tid att vänta på en ugn som ska bli varm och ha något länge i ugnen. Men om man vill kan man säkert göra denna i ugnen istället (om man inte har micro)! Jag har fått höra många som säger att maten/näringen förstörs om man micrar den, men enligt Livsmedelsverket som jag tror man kan räkna som en säker källa stämmer det inte, det finns ingen forskning som tyder på det.

Angående mjölet: Jag använde precis som förra gången fiberhavregryn mixat till mjöl. Jag har mixat många dl tidigare, så att jag slipper hålla på att mixa varje gång jag ska ha det, ett smart tips bara. Det går säkert att ha hela gryn också, ta lite mer då eftersom grynen blir i volym mindre när man mixar dem till mjöl! Annars kan man använda "färdigt" mjöl.


 


Med det önskar jag en trevlig torsdag, jag själv ska till skolan som vanligt!!

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards