Sofies Wellness

Alla inlägg den 20 februari 2013

Av Sofie - 20 februari 2013 20:41


 


Ofta när jag lagar mat blir det ganska spontant vad jag gör. Men den här rätten har jag gått och tänkt på länge hur jag ska göra i mitt huvud. Och det blev jättegott när jag väl testade!! Med mycket grönsaker/svamp och krossade tomater/kokosmjölk behövdes inte lika mycket kött för att mätta hungriga magar.


Köttfärssås med soltorkade tomater och kokosmjölk (5-6 personer)


500 g nötfärs

5 champinjoner

2 stora morötter

1/2 squash

2 vitlöksklyftor

2 dl krossade tomater

2 dl kokosmjölk

5 tsk torkad basilika

4 tsk torkad timjan

8-10 soltorkade tomater

salt o peppar


1. Bryn köttfärsen.

2. Skiva champinjonerna. Skala morötterna, finriv ena och skär den andra i "mynt". Grovriv squashen. Pressa vitlöken.

3. Fräs allt i punkt 2 med färsen i ca 3-5 minuter.

4. Häll i krossade tomater, kokosmjölk, basilika och timjan.

5. Lägg först de soltorkade tomaterna på ett hushållspapper som suger upp all överflödig olja i ett par minuter. Skär sedan i små bitar och blanda ner i köttfärssåsen. Låt allt puttra ihop sig i några minuter.

6. Smaka av med salt o peppar!!!


  Med bulgur, sallad, avokado och paprika till kvällens middag!!!

Av Sofie - 20 februari 2013 16:32


 


Kokos/jordgubb/pepparkaksröra (1 person): Tina ca 7-8 st jordgubbar så att de blir varma. Mosa samman tillsammans med 2 msk kokosmjölk, 1 dl kvarg och 1-2 krm pepparkakspulver. Strössla över en stor nypa kokosflingor, och toppa med en hel jordgubbe!!


Jag sitter och njuter av melliset ni ser ovan, och bläddrar igenom mattidningen Mitt Kök som kom med posten. Mysig stund på dagen :D Gillar ni jordgubbar, kokos och pepparkakskrydda måååste ni pröva det ovan.


 Och vet ni vad jag har gjort? Jag har varit ute och sprungit efter skolan. Så himlans härligt!! Som ni vet har jag de senaste veckorna fått förkylning efter förkylning, och jag har varit tvungen att vila helt från träning i flera veckor. Men nu kan jag äntligen "friskförklara" mig själv. Egentligen hade jag inte alls tänkt träna idag, men den här dagen har varit sjukt seg, jag har varit trött i huvudet och det har varit alldeles för mycket omkring mig. Och vad har jag lärt mig jag ska göra om jag mår sådär? Jo röra på mig och rensa mina tankar, inte lägga mig på soffan. För jag vet att när jag väl kommit ut och rört på mig har jag 100 % mer energi än om jag legat på soffan. Så direkt när jag kom hem kastade jag på mig löparkläderna som jag inte använt på flera månader, och sedan tog jag mig ut i kylan, väl i parken var det rent ut sagt is överallt med ett tunt snötäcke men det gick att springa iallafall. Det blev en kort runda under 4 km i snigeltempo eftersom det var halt, man ska ta det lugnt när man har varit sjuk och jag har tränat extremt lite kondition de senaste månaderna så min kondition är inte på topp haha. Exakta tiden och sträckan vet jag inte, mobilen som kollar detta dog precis när jag skulle vända hemåt (eftersom det är så kallt ute). Det blev alltså ingen peppande musik på vägen hem, men idag gjorde det inget för jag var inte ute efter att prestera i träningsväg utan att bara komma ut, och det var faktiskt för omväxlingsskull härligt att bara höra vinden blåsa i träden och allt omkring mig var så lugnt och tyst. För mig som stadsbarn är det grymt bra för hela mitt välbefinnande att komma ut i naturen och lugnet regelbundet och inte behöva se en enda bil, en massa höga hus eller vänta vid ett enda övergångsställe. 

Vad jag vill säga med detta är, UT och RÖR på er, man blir gladare och piggare i både kropp och själ!!!


 


Tränar ni idag? :D


Efter ett par månader med mycket styrketräning på gym har jag ett sug för att börja springa igen mer regelbundet. Lämpligt nog kom anmälningsblanketten till årets Tjejmil på posten idag, kanske ska jag springa i år igen? Annars är jag grymt sugen på att springa SpringCross och Midnattsloppet. Det verkar vara roliga lopp, annars kanske Vårruset? :D Har ni tänkt springa några lopp i år?


Av Sofie - 20 februari 2013 07:25


Här kommer ännu mer svar på läsarfrågor:


Hejsan!
Jag är lite nyfiken på det här med protein pulver och jag undrar om du kunde skriva lite fakta om det?:)
Grym blogg!


Svar: Tack :D Som ni säkert har märkt använder jag mig inte av något proteinpulver i mina recept. Jag tycker att det här med proteinpulver är överskattat när man gott och väl kan få tillräckligt med protein via kosten. Ofta är de även sötade och tillsatta med en massa "skit", så att tro att det är så himla nyttigt vet jag inte (dock finns det bättre renare pulver). Om man styrketränar är det viktigt att få i sig protein efter träning för att börja bygga upp kroppen igen, och jag kan förstå att för många är det enklaste då att ta en proteinshake. Men jag tror det viktigaste är att komma ihåg är att proteinpulvret inte ska ersätta den vanliga maten, utan något som man använder då och då som ett komplement tillsammans med vanlig mat. Om jag tränar på morgonen, och det mellan träning och lunch är det många timmar emellan pga skola så brukar jag efter träning ta en banan och äta kesokvarg på bussen till skolan, annars brukar jag försöka träna precis innan en måltid så att jag kan gå hem och äta mat och få i mig protein den vägen.


Men även om jag är kritisk till proteinpulver blir jag lite sugen på att köpa det med tanke på alla fantastiska hälsosamma recept som läggs upp med det på instagram.


Du vill ha fakta om proteinpulver. Läs Råd o Röns granskning här! Det är bara att googla proteinpulver, och du får en massa bloggar/hemsidor som skriver om det. Vissa är kritiska och vissa älskar det. Läs med en nypa salt!




Jag har experimenterat en del med choklad. Bollar, kakor, pannkakor och sen 'vanliga bakverk'. Hur tänker du när du nyttighetsmodifierar? Är det liksom byta ut ex vitt socker mot... honung och smör mot kokosolja? Mindre fett och socker? Mer fibrer, vitaminer och mineraler? Med andra ord, om du skulle ta några standardrecept (förslagsvis, chokladbollar, chocolate chip cookies, smulpaj, morotskaka, sockerkaka, kladdkaka, vaniljglass, cheesecake) hur skulle de se ut nyttighetsmodifierade engligt dig? (kräver inte alla svar på en gång, du kan förmodligen inte baka allt på en gång ändå!) Jag skulle vilja se både så kallade 'single-lady' (katie du vet) och vanliga 4-6 bitar osv Tack för en fantastisk blogg!!!


Svar: Tack :D Ja precis som skriver, ofta går det att byta ut vitt socker mot honung (agave/kokossocker/banan/stevia) och smör mot kokosolja. En del av sakerna du nämner har jag redan gjort (klicka på länkarna): Chokladbollar, Chokladbollsröra, Smulpaj (1 person), Blåbärspaj (stor för många), Mini efterrättspajer som du kan fylla med vad du vill, Blåbär/äpplepaj med kardemumma/kanelsmak (1 person), Mini morotskaka (1 person), Morotskakacupcakes, Kladdkaka (1 person)


Och vem vet, de andra sakerna kommer jag kanske också testa och nyttighetsmodifiera någon gång när jag har lust med det :D


hur mycket keso och kvarg har du när du gör vaniljkeso kvargen? eller om du inte vet hur mycket skulle du rekomendera till mellis?
kan man ha lättkesella + vanlig keso?

och är det bra att äta detta efter ett ben/ magpass på gymet efter 12-1 och innan dess har vi haft idrott med skolan så hinner bara få i mig en banan mellan idrotten och specialdrotten där vi har gym ..vad hade du rekomenderat till detta mer då eftersom lunchen uteblir kan man säga ?:)


Svar: Ja jag brukar ha lättkesella och vanlig keso. Jag tar hälften av varje, då får det bäst konsistens :D Hur mycket jag tar av det beror på vad jag har till, hur hungrig jag är etc. Men vanligtvis om jag ska ha det enbart som mellis med frukt/bär och kanske lite nötter/nötsmör till brukar jag ta kring 1 1/2 dl, och på gröten brukar jag toppa med 1 knapp dl, ungefär, jag går oftast på ögonmåttet. Att rekommendera någon hur mycket den ska äta utan att veta personens förutsättning är väldigt svårt. Försök känna efter mättnadskänslor, men det kan också bli fel. Jag själv blir aldrig hungrig efter att jag har tränat och oftast inte på flera timmar efteråt heller, men då äter jag iallafall eftersom jag vet att det är extraviktigt att få i sig mat då.


Jag skulle äta en stor frukost hemma. Kanske lägga till något mer förutom en banan mellan idrotten och specialidrotten, men det kanske blir för nära inpå att äta mer då och gör dig bara tung i magen under specialidrotten? Jag skulle framförallt äta mycket efter specialidrotten, typ lunch men som jag förstår det har du inte tid för det då? Kesokvarg kan ju då fungera som ett bra mellanmål, men om det är istället för lunch måste du få i dig mer, särskilt kolhydrater eftersom du har tränat också. Frukt/mackor/gröt/nötter/kokta ägg/makrill i tomatsås på burk kanske går?


Hej!
Vill först främst tacka så hemskt mycket för dina underbara recept - de har verkligen räddat mig!! Har för nuvarande pga olika hälsoskäl en mycket begränsad kost och väldigt lite energi till att stå i köket, men har verkligen saknat sötsaker så var så glad när jag hittade dina fina kakor och plättar :) Lättlagat och supergott! Men undrar bara om du kunde tipsa om någon slags ugn/mikropannkaka baserad på grönsaker, som dina sötpotatispannkakor...? (Fast helst inte något som innehåller tomat och lök, det får jag tyvärr inte äta :/ Mjöl och mjölk tål jag, men det får jag också ta det lugnt med... så hade varit bra med något som innehåller så lite som möjligt av det...) Får nämligen inte äta stekt mat på ett tag framöver, men skulle verkligen behöva tips om hur man ska tillaga grönsaker annat än att koka dem i grytor eller bara ugnssteka dem. Just ugnspannkaka hade varit jättetrevligt, men har du andra idéer så skulle jag väldigt gärna vilja läsa dem :) Tack igen och keep up the good work!!


Svar: Åh tack vad kul att du tycker det :D Jag kommer inte direkt på något recept som jag gjort på matiga pannkakor/ugnspannkakor förutom dessa matiga sötpotatis/squash pannkakor du nämner. Eller vänta kolla dessa spenatpannkakor jag gjorde för flera år sedan, men de innehåller mjölk, mjöl och ägg!


Hej! Tack för en så otroligt bra blogg! En fråga bara: vad tycker du om naturgodis (framförallt de doppade o yoghurt)? Äter du såna någon gång? :) kram!


Svar: Tack för att du läser :D Jag tycker inte om naturgodis och jag har aldrig gjort det. Jag ser inget fel i att äta naturgodis om man tycker det är gott. Men man ska veta att naturgodis inte är så mycket bättre än vanligt godis (beror lite på vad du väljer förstås), så om du väljer mellan vanligt godis och naturgodis: Välj det du är sugen på!! kram


Händer det att du någon gång äter för mycket av tex onyttigt på en kväll? Vad gör du då dagen efter, kompenserar du på något sätt eller hur gör du?


Svar: Vad menar du med "att äta för mycket"? Jag räknar inte kalorier, och har inte på så sätt någon "gräns" som jag kan överstiga. Jag sätter aldrig några "gränser" för hur mycket jag får äta, men visst händer det att jag ibland känner efteråt att det blev lite väl mycket och då kan jag bli lite irriterad på mig själv som inte lyssnade på mina mättnadskänslor. Jag kompenserar inte det på något sätt utan försöker äta bra och som vanligt dagen efter.


Hej vad använder du för jordnötsmör? (märke?) :)


Svar: Green Choices är min favorit. Läs mer i mitt stora jordnötssmörsinlägg HÄR!!


använder du jordnötssmöret från green choice? i sånna fall, kan man förvara den i skafferiet om man öppnat den? tycker att den blir så hård om man har den i kylen. /kajsa


Svar: Ja det är min favorit. Jag förvarar min i kylskåpet eftersom det står det på förpackningen. Jag vet inte riktigt vad som händer eftersom jag inte har prövat, men jag antar att risken den härsknar eller gör det tidigare än om den stått i kylskåpet.


Mer svar på frågor kommer :D

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards