Sofies Wellness

Alla inlägg den 11 februari 2013

Av Sofie - 11 februari 2013 20:03


 


Superenkel och lättare lunch, kan man även ha som sidosallad till vanliga maten. Jag tog inga mått utan bara blandade ihop lite men jag kan berätta hur jag gjorde och vad jag hade i:


Blandade grönsaker med pestofetaost och linser: Koka några rödbetor tills de blivit tillräckligt mjuka att äta (ca 15-20 min). Under tiden rödbetorna kokar, skala en stor morot och skär i mynt. Grovriv en bit squash. Skär en bit äpple i mindre bitar. Skölj färdigkokta linser. Mosa en bit fetaost med en stor sked grön pesto. Lägg upp morot, squash, äpple och linser på en tallrik. Skala de färdigkokta rödbetorna, skär i mindre bitar och lägg på tallriken. Toppa med pestofetaosten som du smular över!!


 


Jag har faktiskt varit hemma idag. Jag tänkte gå till skolan, men sedan imorse när jag stod där färdigklädd med väskan packad och skulle gå så kände jag att jag inte orkade, att jag var sjuk och jag gjorde bäst i att vara hemma och vila. Så det är vad jag har gjort idag, legat i soffan och i sängen, kollat på nyhetsmorgon, film, lyssnat på musik och läst. Och käkat bafucin för min stackars hals! Ganska tråkigt faktiskt när man gjort samma sak hela helgen. På eftermiddagen var jag så uttråkad och hade semmelcravings konstigt nog, så då fick jag faktiskt för mig att testa att baka nyttigare minisemlor med hallonfyllning (fast jag borde ha legat och vilat), och de blev alldeles underbart goda. Fascineras över mig själv. Att laga mat är en sak för då kan man smaka av hela tiden. Men med bakning är det ren kemi, ett litet fel kan förstöra allt. Receptet kommer upp tidigt imorgon då det är semmeldagen, så kan ni alla baka semlor!!



Av Sofie - 11 februari 2013 12:00


 


Pasta är inte riktigt min grej. Det smakar ingenting och lämnar en stor klump i magen. Men igår var jag sugen på pasta. Så då lagade jag en pastarätt åt hela familjen till lunch. För några veckor sedan var jag ju på en matshoppingrunda på Söder och kom hem med en pasta som bara var gjord på mungbönor, så igår passade jag på att testa den. God (ska skriva ett särskilt inlägg om den), men man kan såklart använda vilken pasta som helst till detta recept. Pastarätten jag gjorde blev iallafall någon form av carbonara, fast med lite gröna grönsaker i och kycklingbitar istället för bacon.


Grönare carbonara (ca 4-5 personer)


ca 400 g kycklingfilé

4 dl fryst spenat/bladspenat

ca 200 valfri pasta (vanlig pasta/fullkornspasta/bönpasta/hemmagjord pasta)

1 1/2 dl riven parmesanost

1 dl kvarg

1 ägg

3 äggulor

2 mosade avokado

salt o peppar


1. Skär kycklingen i mindre bitar. Stek den tillsammans med spenaten tills kycklingen är genomstekt.

2. Koka pastan enligt förpackningen, men den ska vara al dente (ofta bör man koka kortare tid än vad som står på paketet).

3. Blanda ihop parmesanost, kvarg, ägg, äggula och avokado.

4. Rör i kyckling/spenatröran och äggsåsen i den färdigkokta pastan. Salta och peppra rejält!!



 


     


Av Sofie - 11 februari 2013 08:12


 


Dagens frukost:

x Fiberhavregrynsgröt som ligger gömnd under ett choklad/hasselnötsfluff med varma jordgubbar och kokosflingor


Choklad/hasselnötsfluff (1 person): Vispa 1 äggvita fluffigt. Rör försiktigt i 1/2 dl kvarg/turkisk yoghurt, 1 msk kakao, 1 msk hasselnötssmör (eller annat nötsmör som jordnötssmör) och 1/2 mosad banan.


Gårdagens kolafluff blev så gott så idag gjorde jag en liknande variant. Choklad/hasselnötsfluff, lite som "nutellafluff", också supergott! Skillnaden var bara att jag tog kakao iställt för carob och hasselnötssmör istället för jordnötssmör. Om ni vill göra ett liknande fluff är det nog bara att blanda lite med kakao/carob och valfritt nötsmör efter det som ni har hemma och tycker är gott.


 


Som jag skrev i lördags har jag dragit på mig en förkylning IGEN. Så himla jobbigt. Men det är många av mina kompisar och min familj som går och drar med någon liten förkylning och sen går vi runt och smittar varandra fram och tillbaka. Så den här helgen har främst spenderats i min säng, dock var jag på en födelsedagsmiddag i lördags kväll då jag kände mig bättre, men sen blev det sämre igår igen. Igår var jag något av ett monster, och grät, skrek och skrattade om vartannat, däckade sedan helt utslagen strax efter 21. Men idag vaknade jag tidigt ganska pigg av mig själv, så jag ska nog ta mig till skolan. I värsta fall får jag väl gå hem under dagen!


Ha en fin måndag :D


Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards