Sofies Wellness

Alla inlägg den 6 februari 2013

Av Sofie - 6 februari 2013 20:35


 


Jag lagade en härlig vegetarisk (till och med vegansk) soppa till middag. Perfekt en kall och snöig dag som idag:


Lins- och grönsakssoppa med persilja (4-6 personer - ca 25 min)


2 sötpotatisar (eller vanliga potatisar)

2-3 morötter

3 schalottenlökar (eller 1 gul lök)

1 vitlöksklyfta

1,2 liter vatten

2 dl okokta röda linser

1 grönsaksbuljongtärning

5 dl gröna ärtor

2 msk fryst persilja (som man köper i förpackning eller färsk/torkad i lagom mängd)

2 tsk äppelcidervinäger

salt o peppar


1. Skala och skär sötpotatis och morötter i mindre bitar. Skala och hacka lök och vitlök.

2. Koka upp sötpotatis, morötter, lök, vitlök, vatten, linser och buljong i en stor kastrull. Koka i ca 10-12 min. Koka med de gröna ärtorna de sista minutrarna.

3. Mixa allt till en slät soppa med en stavmixer.

4. Rör i persilja och äppelcidervinäger. Smaka av med salt och peppar!!


 


   Till detta åt jag en av mina favoritmackor: Mitt hembakade bröd med skinka, keso, tomatpure och basilika


Av Sofie - 6 februari 2013 17:27


 


Dagens mellis:

x Proteinfluff med bär, kakao och kaffesmak toppat med hallon, hackade valnötter och kokosflingor


Jag gjorde ett smarrigt proteinfluff helt utan proteinpulver till mellis idag. Supergott! Om man vill kan man frysa ner det i några timmar så får man glass:


Proteinfluff eller proteinglass med bär, kakao och kaffesmak (1 person)


2 äggvitor

3/4-1 dl kvarg (turkisk yoghurt fungerar säkert med)

4 tsk kakao

2 krm kaffepulver

1 dl halvfrusna hallon (eller mer blåbär)

1/2 dl frusna blåbär (eller mer hallon)

1/3-1/2 mosad banan (kan uteslutas men det blir inte lika sött då, annars kan man säkert söta med honung/agave/stevia) 


1. Vispa äggvitorna hårt med en elvisp. Det ska gå att vända bunken upp och ner utan att det rinner ut.

2. Rör ned kvarg, kakao, kaffepulver, bär och mosad banan. Smaka av.

3. Ät direkt som det är. Eller frys in i några timmar så får du glass!! Dock hade jag i halvfrusna/frusna bär vilket gjorde att det blev lite glasskänsla iallafall.


Bären går ju att byta ut mot andra bär eller mixad/mosad frukt. Skippa kakao och kaffet och ha i kanel eller kardemumma istället, eller varför inte vaniljpulver? Bara fantasin sätter gränserna!! :D


 

Av Sofie - 6 februari 2013 07:36


 


Dagens underbara, lyxiga och mättande frukost:

x Snabbgjorda kokos/morotsmuffins med kanel toppat med jordnötsröra (jordnötsmör+kvarg+lite keso) och blåbär


Kommer ni ihåg kokosmuffinsen med blåbär jag gjorde för ett tag sedan? Idag gjorde jag liknande men med rivna morötter och kanel. Perfekt start på dagen.


Kokos/morotsmuffins med kanel (1 person)


1/2 dl fiberhavregryn (eller vanliga havregryn)

1 msk kokosmjöl

1 msk kokosflingor (kan uteslutas)

1/2 msk kokosolja

1 dl finrivna morötter

1 msk kanel

1-2 krm vaniljpulver

1 mosad banan

1 ägg

1 äggvita


valfri frosting


1. Blanda ihop allt till muffinsen. Fördela i 2-3 större cupcakesformar alternativt fler mindre.

2. Micra på högsta effekt i 2.30-3.30 min (beroende på micro) tills de stelnat till muffins.

3. Ät som de är eller toppa med valfri frosting. Jag blandade ihop jordnötssmör, kvarg och lite keso, och så några blåbär på toppen!!


Passar till både frukost, mellis och fika. Har du inte kokosmjöl eller kokosolja? Kika då istället in alla mina andra frukostmuffins som du snabbt och enkelt gör i micron HÄR och som varken innehåller kokosmjöl eller kokosolja!!


 


 


       


Ha en fin onsdag och häng gärna med på onsdagsutmaningen :D Nu ska jag bege mig till skolan!!


Av Sofie - 6 februari 2013 05:00


 


Idag är det onsdag vilket nuförtiden innebär ONSDAGSUTMANING på bloggen :D Förra veckan var det fysiskt med maxplankor. Idag har det med mat att göra och ätbeteende:


Idag ska vi njuta av mat till 100 %. Jag vet inte hur ni gör när ni äter. Men jag håller gärna på med något samtidigt som jag äter, inte alltid men ibland. Läser en tidning, håller på med mobilen, gör läxorna eller kollar på någon tv-serie om jag inte äter med familjen eller någon annan för då pratar vi såklart. Visst kan det vara bra att göra något samtidigt som man äter, man sparar ju tid och det kan vara lite "mysigt" att äta mellis när man kommit hem från skolan i sängen med datorn med en tv-serie i knät. Ni kanske känner igen er. Ofta tar jag så lång tid på mig att göra det jag ska äta att jag måste kasta i mig det sedan. All den här stress och hålla på med annat distraherar faktiskt från själva ätandet. Man tänker inte på att man äter och njuter inte av maten helt eftersom man har fokus på annat, mättnaden kommer inte heller på samma sätt (jag har läst någon artikel om människor som har blivit överviktiga bla pga att de ätit middag framför tvn varje dag och inte tänkt på om de är mätta eller inte utan bara ätit på eftersom det haft fokus på helt annat håll). Därför ska vi idag äta när vi äter, och göra allt annat när vi gör annat. Njuta och verkligen smaka på det vi äter. Vill vi instagramma en bild på vad vi äter, ja då tar vi bilden, äter sedan och njuter och efteråt kan vi lägga upp den. Eller om vi äter med sällskap då sitter vi förstås inte helt tysta pga utmaningen haha, men vi är mer medvetna och när vi är inne i någon form av diskussion väntar vi tills den är över och sen äter vi och njuter några tuggor, och sen kan vi prata prata prata igen. Okej?? Tycker du att du inte har tid för detta? Att du verkligen måste svara på jobbmejlen medan du äter lunch? Det är en dag, en dag kan du faktiskt ändra lite i ditt schema och få 10 min paus åt att bara äta och koppla av. Testa och se om maten kanske smakar godare när du inte håller på med annat.


Lite halvknasig utmaning, men det tåls att tänka på, inte bara idag. Hur äter du?


Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards