Sofies Wellness

Alla inlägg den 2 februari 2013

Av Sofie - 2 februari 2013 13:08


     


Dagens lunch. Supersnabb och superenkel att göra. Dessutom väldigt god och nyttig. Perfekt snabbmat och mat att ha med sig i matlåda:


Färgglad tonfiskröra med rödbetor och pesto (1 person)


1 dl kokt bulgur (eller liknande som kamutvete/ris/quinoa)

2 rödbetor

1/2-3/4 burk tonfisk (beroende på hur hungrig du är)

1/2 dl kokta kikärtor

1 msk grön pesto

2 msk turkisk yoghurt (creme fraiche eller kvarg fungerar nog lika bra, man kan nog skippa detta helt men det ger krämighet till röran)


ruccola, 1 morot, pumpakärnor


(1. Koka bulgur/liknande om du inte redan har färdigkokt)

2. Skala och grovriv rödbetor. Blanda ihop det med kokt bulgur, tonfisk, kikärtor, pesto och turkisk yoghurt. Smaka av!

3. Lägg ruccola på en tallrik/i en matlåda. Lägg över tonfiskröran. Toppa med en morot som du har skalat och skurit i halva mynt och pumpakärnor.


Alltid när jag/vi kokar bulgur/ris/matvete/liknande kokar vi för mycket, lägger i matlådor och förvarar i kylskåpet. Håller över en vecka, perfekt att bara snabbt ta fram och ha till maten, så slipper man koka nytt varje gång. Idag t.ex behövde jag inte ens röra spisen för att laga den här rätten eftersom jag redan hade kokt bulgur färdig. Bara ett grymt tips!!


    

ANNONS
Av Sofie - 2 februari 2013 11:33


Här kommer några matbilder tagna hos min kompis Hedda från gårdagen och imorse. Oftast brukar jag inte fota och lägga upp bilder när jag är borta, men vi åt en massa gott som jag bara var tvungen att fota:


  Middagen bestod av en matig sallad (se nedan), laxburgare och keso med en klick pesto


Laxburgarna (2 personer) gör ni lätt på 2 portionsbitar lax som ni mixar tillsammans med 1/2 gul lök, 1 ägg och salt/peppar. Klicka ut smeten i klickar på en varm stekpanna (med olja/smör) och stek till biffar. Man kan ha kryddor som basilika, timjan och rosmarin i med om man vill. Även pressad vitlök, fetaost och soltorkade tomater är gott.


  Den matiga salladen bestod av grön sallad, gurka, små tomater, avokado, stekt squash, stekt halloumi och rostade frön


   Det blev över smoothie från mellis innan, så vi frös ner den och på kvällen tog vi fram den (=frozen smoothie) och toppade med hackade nötter, frön, mullbär och hackad mörk choklad till efterrätt


   Min frukosttallrik idag bestod av naturell yoghurt blandat med keso och toppat med dinkelflingor, kanel, äpple, mandlar, valnötter och krossade linfrön


  Slutligen vill jag visa denna smarta och roliga skafferilösning min kompis har hos sig. Ett helt skåp (hylla) med gamla burkar som de fyllt med frön, nötter, gryn, torkade bär och andra nyttigheter. Jag vill också ha det, men vi får inte plats med det hos mig!! Hur förvarar ni era grejer? :D

  

ANNONS

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se