Sofies Wellness

Alla inlägg den 17 januari 2013

Av Sofie - 17 januari 2013 20:36


 


Jag kände för vegetariskt, så idag blev vegetariska biffar till middag med stekt halloumi, broccoli och bladspenat. Mums fillibabba! De blev goda men de hade lite svårt att hålla ihop, men med ett ägg eller två i nästa gång blir det säkert bättre (och om ni testar ha det). Vi hade biffarna som "huvudsak" i middagen, men de fungerar ju lika bra att ha till själva "huvudrätten", halvera bara då hela receptet.


Vegetariska biffar med linser, kikärtor, majs, paprika och kryddor (6 personer)


2 dl okokta röda linser

4 dl vatten

1 tsk salt

1 föpackning kokta kikärtor (ca 380 g)

1 röd paprika

1 liten burk majs (ca 150 g)

2 morötter

1 1/2 msk basilika

1-1 1/2 msk timjan

1/2 dl tomatpure

1 1/2 dl valfritt mjöl (jag tog sojamjöl)

ev. 1-2 ägg (tror att de håller ihop bättre då)


1. Skölj linserna, koka med vatten och salt i ca 10-15 min (tills allt vatten kokat bort).

2. Skölj kikärtorna. Skär paprika i mindre bitar. Skölj majs. Mixa samman med en stavmixer kikärtor, paprika och majs i en bunke. Men mixa inte helt slätt, det är gott med tuggmotstånd.

3. Skala och finriv morötterna. Blanda ner morötter, basilika, timjan, tomatpure, mjöl och ev. ägg i bunken. När linserna kokat klart, rör med dem med. Smaka av smeten med kryddorna.

4. Sätt på ett par stekpannor med olja/smör i. När de är varma, klicka i klickar med smeten i stekpannorna. Stek så att de får fin färg, vänd försiktigt, stek andra sidan och låt dem bli genomvarma.

5. Om man gör en hel sats blir det ganska många och det går inte att steka alla samtidigt, så när du är klar med en "omgång" i stekpannan, lägg över i en form och sätt in i ugnen på låg värme (ca 100 grader) tills resten är klara!!


 


 


Annars kan jag starkt rekommendera dessa veggobiffar med :D


Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards