Sofies Wellness

Alla inlägg den 5 januari 2013

Av Sofie - 5 januari 2013 19:15


 


Den absolut vanligaste frågan jag får på bloggen är var jag köper/hur man gör jordnötssmör/annat nötsmör. Tänkte klargöra det här i ett inlägg. Just jordnötssmör brukar jag köpa eftersom det är svårt att komma över naturella jordnötter och det är inte alls lika dyrt som andra nötsmör. Favoritmärket är definitivt Green Choice, Monkis är också ganska gott och Kung Markattas är okej smakmässigt. Det finns säkert fler bra/goda märken, men kom ihåg att smöret ska bestå av främst nötter och sen bara en gnutta salt och ev. lite olja, då är det ett bra och nyttigt nötsmör (hejdå till skippys variant). Dessa "braiga" jordnötssmör kan man hitta i många vanliga mataffärer (inte alla), annars finns det att beställa hem på nätet eller i hälsokosten.


Men det finns ju en massa andra nötsmör som också är goda, och de brukar jag alltid göra själv, det är verkligen superenkelt. Du tar några nävar valfria nötter, mandlar eller frön, lägger på en plåt och rostar i ugnen på 225 grader i ca 5-15 min (beroende på nötter), håll noga koll så att de inte bränns. Låt svalna något och sedan mixar du dem i en matberedare tills det blir smör (tar några minuter) tillsammans med en nypa salt och ev. en skvätt naturell olja (som rapsolja eller kokosolja) för att få rinnigare konsistens. Förvara i en burk i kylskåpet, håller många veckor.


 


Tidigare idag gjorde en burk med hasselnötssmör och en burk med mandelsmör, så himlans gott, jag har till och med fått min lillebror att älska det. Bäst på riskaka, frysta bananskivor, som topping på gröt eller tillsammans med äppleklyftor och keso.


Brukar ni göra eget nötsmör? H

Av Sofie - 5 januari 2013 17:23


 


Dagens lunch blev krämig pestokyckling toppat med fetaost, quinoa, kokta rödbetor och morotsslantar. Det kanske inte ser sådär magiskt gott ut men det var det. Pesto, fetaost och rödbetor är bland det bästa jag vet!


Krämig pestokyckling med fetaost (1 person): Skär 1 kycklingfilé (ca 125 g) i mindre bitar. Bryn i en stekpanna och låt genomstekas. Ganska precis innan servering drar du ner värmen, och rör i 1 msk turkisk yoghurt och 2 tsk grön pesto. Låt bli varmt och ev. salta/peppra! På tallriken toppa med en bit smulad fetaost.


 


Och vad händer i mitt liv idag då? Ja det är fortfarande lov :D Jag hade jättesvårt att sova igår vilket gjorde att jag sov ovanligt länge idag. Sedan på förmiddagen tog jag fram några skolböcker för första gången på väldigt länge, var tvungen att jobba i kapp matte. Lunch och sen har jag bakat lite: rostat nötter, gjort två varianter nötsmör och gudomligt goda kokosmuffins som jag fyllde med bär som vid provsmakning påminde om mazariner (recept kommer). Sedan ett rygg/bicepspass på gymmet och sen hem för att städa köket som såg ut som ett bombnedslag efter att jag hade bakat hehe. Nu dusch och kanske en tv-serie, och sen senare ikväll ska jag träffa några kompisar. Även om jag är ledig hela dagarna så svischar tiden förbi bara sådär, ni vet nog vad jag snackar om ;)


Ha en fin lördagskväll!

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards