Sofies Wellness

Direktlänk till inlägg 10 december 2012

Gör din egen choklad!

Av Sofie - 10 december 2012 16:30


 


Visste ni att det är jätteenkelt att göra sin egen choklad? Bara att smälta kokosolja och rör i samma mängd kakao och sedan söta efter smak, och om man vill kan man även röra i vad som helst. Nötter, torkade frukter/bär, frön, kryddor...


Jag testade iallafall att göra egen choklad för första gången i helgen:


Hemmagjord choklad med cashewnötter, gojibär och havssalt (2 choklad"kakor")


1 dl kokosolja

1 dl kakao

1-2 msk sötning (honung/agave/stevia/vanligt socker/liknande)


1/2-3/4 dl grovhackade cashewnötter

1/2 dl gojibär

havssalt


1. Smält kokosoljan i ett vattenbad. Rör i kakao och smaka av med sötning.

2. Rör i cashewnötter och gojibär (eller vad du nu vill ha).

3. Klipp lagom stora bitar bakplåtspapper och lägg i 2 plastlådor. Häll i chokladsmeten.

4. Strössla över lite havssalt. Sätt in i frysen i några timmar tills chokladen har stelnat.

5. Bryt i mindre bitar. Ät och förvara det som du inte äter i frysen!!!


Perfekt att äta som julgodis :D


 


 


    


Har ni gjort er egen choklad någon gång? Annars testa!!! Kokosolja finns i vissa vanliga mataffärer (ofta ganska dyr där), i hälsokostaffärer och att köpa hem på nätet. Annars kan jag starkt rekommendera Gryningen på Folkkungagatan i Stockholm, de gör sin egen kokosolja och säljer den till kalasbra pris. Finns både smakfri och med kokossmak (jag använder smakfri) :D

 
 
Ingen bild

Linda

10 december 2012 17:00

Ser jättegott ut! Jag måste dock bara ställa en lite dum fråga om det här med nyttigare godis/kakor... Det är ju välkänt att det inte är speciellt nyttigt att äta sådant som innehåller mycket vetemjöl och vanligt socker, men hur funkar det med sådant som anses nyttigare och innehåller kokosolja och nötmjöl? Det ger ju bra fetter, men samtidigt väldigt mycket energi. Hur ska man då kunna äta det med kokosolja och nötmjöl med bättre samvete än man kan med vanligt godis, med tanke på det höga energivärdet? Borde inte båda alternativen ge lika stor risk för ex övervikt?
Hoppas du förstår min fråga.. ;)

Sofie

10 december 2012 22:07

Hej :) Jag förstår din fråga!
Visst kan nyttigare godis/kakor komma upp i samma energivärden som den vanligare varianten. Men grejen är inte att man ska få i sig mycket mindre kalorier, utan de nyttigare bakverken innehåller helt enkelt mer näring som får kroppen att må bra. Dessutom är det knappast någon mättnadskänsla i vanliga bakverk, i dem med näring är det mer av det. Dessutom går blodsockret fort upp och sedan lika fort ner igen i söta saker, det är ofta när det går ner som man blir sötsugen igen och vill ha mer sött, och du kanske man äter väldigt mycket vilket på lång sikt kan leda till övervikt. Nyttigare saker gör alltså att man lättare kan hålla det på en mer lagom nivå.
Men självklart kan man gå upp i vikt om man börjar frossa i en massa nyttiga bakverk, det är ju fortfarande energi som kommer in.

 
felicia

felicia

10 december 2012 17:47

vilket bra tips.. passar perfekt för en som inte tål mjölk ju =D
Kokosolja? man kan inte smälta kokosfett? :S
Måste den ligga i frysen, smälteer den i skafferi?

http://tkhl.wordpress.com

Sofie

10 december 2012 22:01

Jag vet inte riktigt om den smälter i skafferiet, den kanske går, men vågar inte pröva :P DEn behövde iallafall stelna i frysen efter smältning, men sen kanske det går att ta fram den :)

Jag tror man kan använda kokosfett, har aldrig köpt hem det själv, men jag sett sådana där plastbyttor i affären som man kan köpa. Dock ska det inte vara den silvriga förpackningen, det är dåligt härdat kokosfett!

 
Annie

Annie

10 december 2012 20:08

Visst blir de gott med hemgjort! :)

http://liveitloveit.myshowroom.se

Sofie

10 december 2012 21:59

Jätte, fast det bästa är att man får bästa själv vad man ska ha i :D

 
Catarina

Catarina

10 december 2012 20:36

Vill tipsa om tävlingen på min blogg!
Kika gärna in :)

Kram Catarina

http://keckla.bloggplatsen.se

Sofie

10 december 2012 21:59

Jag ska kolla in den :)

 
Linnéa

Linnéa

10 december 2012 20:49

Åh vad kul!
Detta vill jag verkligen testa!
Får väl köpa hem kokosolja någon gång.
Nästa år ska jag köra med månadsutmaningar, och det hade verkligen varit jättekul om du hade kunnat tänka dig att vara med! Fundera iallafall över det.
(Någon av dina läsare kanske oxå skulle vara intresserade, du får gärna tipsa, hehe.)

http://sockerfritt.blogg.se

Sofie

10 december 2012 21:58

Vad kul, jag kanske är med, jag ska också fortsätta med någon form av utmaningar efter hälsokalendern, men inte varje dag då :D

 
Ingen bild

Malin

10 december 2012 20:53

Gott det ser ut! Funkar det lika bra med kokosfett eller måste det vara olja?
Nu är jag klar med plankan, dock blev det inte 20 minuter för den första gjorde jag på tå och då orkade jag bara 2.5 minuter.. Ser fram emot en ny utmaning imorgon :D

Sofie

10 december 2012 21:57

Bra kämpat :D
Jag tror man kan använda kokosfett, har aldrig köpt hem det själv, men jag har sett sådana där plastbyttor i affären som man kan köpa med det. Dock ska det inte vara den silvriga förpackningen, det är dåligt härdat kokosfett! :)

 
Fia

Fia

11 december 2012 07:56

Vilken kokosolja skulle du rekommendera att köpa?:(

http://Soeek.blogg.se

Sofie

12 december 2012 20:47

Jag köper som sagt på gryningen. Men annars finns cocosa, holistics och rene voltaires (fast den är mycket dyrare) och säkert fler märken som jag inte känner till :)

 
Ingen bild

Linn

14 februari 2013 22:34

Hej! Älskar din blogg och jag vill verkligenverkligen prova det här receptet. Problemet är bara att jag inte har kokosolja och jag har inte heller möjlighet att få tag på det. Finns det något annat man kan använda istället? Någon annan olja kanske?

Sofie

15 februari 2013 08:13

Hej tack :D
Tyvärr tror jag inte det finns något annat. Eller förresten du kan nog använda kokossmör istället. Det gör du genom att mixa kokosflingor (som finns i alla mataffärer i stort sett bland bakgrejerna) i en matberedare tills det blir en krämig massa (kan ta några minuter). Det borde funka istället, dock kommer det smaka en del kokos (kokosoljan jag använder i naturell så den smakar inte kokos), men det kan nog bli gott iallafall. Hoppas det funkar :D

 
Ingen bild

Natalie

6 mars 2013 19:48

Jag provade ditt recept och är en favorit nu! Hade jordnötter första gången men hela hasselnötter som i marabous helnöt var mycket godare =) Köpte Kung markattas kokosolja. Samvetet mår kanske inte så bra om man äter så mycket mättat fett (jag äter inte LCHF) men det är knappt något socker i vilket gör att jag äter det på vardagarna också haha.
Chokladen smälter fort på fingrarna så jag skulle gissa att den förvaras bäst i frysen.

 
Jelena

Jelena

14 augusti 2013 16:44

Detta ska jag testa pp i helgen !! tänka fråga också spelar det någon roll vilka bär man har i? eller kan man ta vilket man känner för?

http://Summerheart.blogg.se

Sofie

14 augusti 2013 19:26

Du kan nog ta vad du känner för :)

 
Ingen bild

Karlsson.rebecca@gmail.com

19 mars 2014 14:42

Kan andvända vanlig rapsolja?

Sofie

21 mars 2014 19:13

Jag har inte testat men jag tror inte det eftersom kokosolja stelnar vid högre temperatur än rapsolja!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 3 november 2014 21:10


  Japp, jag låter bloggen vila ett tag nu dvs jag tar någon form av bloggpaus på obestämd tid. Energi att lägga på bloggen finns inte riktigt där för mig. Antingen vill jag göra min blogg bra och skriva regelbundet eller så vill jag inte skriva all...

Av Sofie - 18 oktober 2014 15:48

  Inställda planer med en kompis ledde till att jag hängde med familjen och ett par familjevänner ut i skogen idag. Vi hittade en massa svamp och njöt av naturen.           Självklart hade vi med oss matsäck i våra ryggsäckar! På mina mackor...

Av Sofie - 17 oktober 2014 08:00


  Här har ni veckans fredagslista:   1. MIN MORGONSTUND är något jag högt prioriterar. Till för bara några månader sedan ingick det bara att göra en smarrig frukost och äta den i lugn och ro. Nu går jag faktiskt upp ännu tidigare för att börja ...

Av Sofie - 16 oktober 2014 20:20


  Hej allihopa! Som ni säkert har märkt har jag tagit en spontan bloggpaus senaste veckorna. Främst pga bloggtorka och att mycket annat i mitt liv har tagit tid. Men nu är jag tillbaka och tänker så smått börja skriva igen. Vad är ni intresserade a...

Av Sofie - 3 oktober 2014 08:00

  Låt mig presentera veckans fredagslista:      1. Jag har hittat en podcast som egentligen inte är en podcast utan timmeslånga avsnitt med skön yogamusik. Jag använder musiken både till yoga, meditation, avslappning och som pluggmusik. Podcast...

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards