Sofies Wellness

Direktlänk till inlägg 15 november 2012

Jag testar: ICA:s egna kvarg

Av Sofie - 15 november 2012 09:00


 


Kesella och kvarg har ni säkert märkt förekommer mycket på min blogg. Kesella är för er som inte vet Arlas egna variant på kvarg (dvs kesella är kvarg men under ett annat namn). Det har blivit att vi brukar köpa hem kesella när vi köper kvarg, men "kvargmarknaden" har expanderat och det finns nu flera märken.


ICA har kommit med sin egna variant och jag har nyligen testat den för första gången. Vad tyckte jag? Inte jättestor skillnad men jag tycker den är mindre sträv i smaken vilket är ett stort plus då kesellan kan bli lite väl sträv tycker jag. Dock är ICAs inte riktigt lika krämig vilket är ett minus, men det är väldigt lite skillnad, det gör inte så mycket. Tror även ICAs är något billigare, vilket självklart är ett plus om man köper hem det mycket. I framtiden tror jag att det blir mer av ICAs kvarg och mindre av Arlas kesella för min del!


Vilken kvarg köper ni hem (om ni nu gör det)? Det finns ju Lidhls och Garants också. Har ni testat ICAs kvarg och vad tyckte ni om den?


   Förmiddagsmellis när jag var hemma på studiedag: Kvarg, vaniljpulver, granola och inkabär


Vad är kvarg då? Som en krämigare yoghurt med hög proteinhalt. Perfekt som mellanmål med topping, att blanda i yoghurten till frukost och att göra kalla såser på :D


Har ni några bra favoritrecept/tips som har kvarg i sig?

 
 
s.

s.

15 november 2012 12:38

jag har provat alla, ica's och garant's smakar ungefär likadant och kostar lika mycket (har samma näringsvärde etc), men den som finns på lidl är HELT klart godast, och dessutom billigast (11 kr för 500g), men det är inte "ren" kvarg, utan den heter quark&yogurt blend eller något sånt.

http://honungskyssar.blogg.se

 
Ingen bild

N

15 november 2012 12:57

Vi brukar köpas Lidls kvarg, den är också rätt god och billigast vad jag vet. Mitt favoritrecept med kvarg är helt klart banan-/chokladröra med jordnötssmör och så klart kvargkaka.

 
Ingen bild

Teresia

15 november 2012 14:24

Jag brukar variera lite mellan Arlas och Icas. Men jag föredrar faktiskt Arlas "kesella". Tycker den är krämigare och godare. Särskilt om jag ska äta den på ett sådant sätt så att man känner av smak och konsistens, typ i bägare med topping.

 
Ingen bild

Elin

15 november 2012 15:08

Hejj, tack för en bra blogg. Men undrar varför du alltid väljer kvarg med så lågt fett innehåll (typ inget alls). Äre för att du är "rädd" för fett? Tycker det är onyttigt? Mer proteinriktigt? Eller något annat? Ditt liv så du får såklart göra som du vill men är lite nyfiken :)

Sofie

15 november 2012 21:58

Nej jag är verkligen inte rädd för fett. Om du kollar på min blogg äter jag ganska mycket fett från nötter, frön, nötsmör, avokado, kokos, olja, fet fisk... Det är jätteviktigt att äta fett, utan det överlever vi inte.
Dock just när det kommer till kvarg är jag ute just efter att få i mer protein i frukost/melliset. Protein är extra viktigt att få i sig om man tränar mycket och det mättar bra. Jag tycker att den fetare kvargen blir lite väl mäktig, man måste helt enkelt ta mycket mindre för att bli mätt. Därför föredrar jag hellre mer kvarg och toppar med nötter/nötsmör som innehåller fett. Men jag är inte "rädd" för den feta kvargen.
Annars väljer jag oftast de fetare produkterna, t.ex hellre vispgrädde istället för matlagningsgrädde, 4 % keso än lätt, vanlig creme fraiche och inte lätt... Jag tar helt enkelt helst det "naturligaste" valet. Lättkvargen innehåller nämligen inte mer tillsatser än den fetare, men den lättare keson innehåller men än den fetare keson, därav äter jag oftast den fetare keson.

Ungefär så tänker jag. Men det är liksom inte hela världen om jag inte får i mig exakt det alternativet jag helst vill ha :)

 
Linnéa

Linnéa

15 november 2012 17:37

Mina favorit recept med kvarg är en kakao/jordnötssmör röra som jag toppar med banankvarg och en kakao/kanel/banan/kokosröra!
Recepten finns på min blogg. Kika gärna in!

http://sockerfritt.blogg.se

Sofie

15 november 2012 21:48

Låter gott, och choklad/apelsinfyllningen du har på din blogg till mandelrullar måste jag testa :D

 
Ingen bild

Amanda

15 november 2012 19:32

Kan mara davosgröt på kvarg? :)

Sofie

15 november 2012 21:49

Ja bara att byta ut yoghurten, blir krämigare då :)

 
Matilda; hälsa, skönhet och mode

Matilda; hälsa, skönhet och mode

15 november 2012 19:33

Kör alltid ICAS! tunnare. färre kalorier. myyyyycket billigare i stor förpackning!sen köper vi typ 2000 gram kvarg / vecka ;)

http://blogg.improveme.se/matildasvensson

 
Marja - Baka Sockerfritt

Marja - Baka Sockerfritt

15 november 2012 21:56

Jag har kört på ICA:s oftast. Lite billigare :)

http://bakasockerfritt.blogg.se

 
Ingen bild

INGRID

15 november 2012 22:08

Testa kvargen från Valio! Helt klart den godaste av sorterna jag smakat (Arla, ICA, Garant och som sagt Valio).

Sofie

15 november 2012 22:13

Ska testa, den är laktosfri va? :)

 
Ingen bild

Sofie

16 november 2012 14:16

Hej! Jag köpte ICAs kvarg några gånger istället för Arlas, dock drar den till sig alla andra dofter från kylskåpet såfort den öppnats och smakar därför lite konstigt tycker jag. Någon mer som märkt det?!

Sofie

17 november 2012 11:16

Det har inte jag märkt :)

 
Hanna

Hanna

16 november 2012 22:00

För att det ska bli mer krämig och mindre "stabbig" brukar jag blanda i en skvätt vatten, funkar utmärkt! ;)

http://klockanhalvtre.blogg.se

 
Ingen bild

Elin

17 november 2012 17:16

Lidl´s kvarg tycker jag helt klart är godast!

 
Ingen bild

Anki

21 november 2012 22:36

Jag provade Icas kvarg i somras men tyckte inte alls om den, jag tyckte att den hade någon konstig bismak av vitlök, som iofs är gott, men inte om man ska äta den som den är.

 
andréa

andréa

22 november 2012 09:07

har inte testat många, har faktiskt bara testat denna och den vanliga.. men jag gillade denna bäst på något sätt! och det är väl mest för att denna var mycket billigare och har ändå exakt samma innehåll (jag blev lite skeptisk först och tänkte att de kanske hade blandat i något annat skit men nej! exakt samma innehåll och närinsvärde!) :)

http://www.deija.blogg.se

 
Ingen bild

Amanda

23 november 2012 20:18

jag köper alltid ehrmanns kvarg från willys, eftersom den är den enda löpefria som jag har hittat iaf :) Perfekt för vegetarianer!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 3 november 2014 21:10


  Japp, jag låter bloggen vila ett tag nu dvs jag tar någon form av bloggpaus på obestämd tid. Energi att lägga på bloggen finns inte riktigt där för mig. Antingen vill jag göra min blogg bra och skriva regelbundet eller så vill jag inte skriva all...

Av Sofie - 18 oktober 2014 15:48

  Inställda planer med en kompis ledde till att jag hängde med familjen och ett par familjevänner ut i skogen idag. Vi hittade en massa svamp och njöt av naturen.           Självklart hade vi med oss matsäck i våra ryggsäckar! På mina mackor...

Av Sofie - 17 oktober 2014 08:00


  Här har ni veckans fredagslista:   1. MIN MORGONSTUND är något jag högt prioriterar. Till för bara några månader sedan ingick det bara att göra en smarrig frukost och äta den i lugn och ro. Nu går jag faktiskt upp ännu tidigare för att börja ...

Av Sofie - 16 oktober 2014 20:20


  Hej allihopa! Som ni säkert har märkt har jag tagit en spontan bloggpaus senaste veckorna. Främst pga bloggtorka och att mycket annat i mitt liv har tagit tid. Men nu är jag tillbaka och tänker så smått börja skriva igen. Vad är ni intresserade a...

Av Sofie - 3 oktober 2014 08:00

  Låt mig presentera veckans fredagslista:      1. Jag har hittat en podcast som egentligen inte är en podcast utan timmeslånga avsnitt med skön yogamusik. Jag använder musiken både till yoga, meditation, avslappning och som pluggmusik. Podcast...

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29
30
<<< November 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards