Sofies Wellness

Direktlänk till inlägg 6 november 2012

Recept: Proteinrik chokladkaka med blåbärssurprise (utan proteinpulver)

Av Sofie - 6 november 2012 19:48


 


Ni ser rubriken. Idag ville jag testa på något nytt till mellis, blev en smarrig, snabbgjord och nyttig chokladkaka. Jag har tidigare gjort kladdkakor som varit underbart goda, en vanlig här och en med jordnötssmörsmak här, har ni inte testat de så gör det! Men jag vill ständigt göra nya saker. Så idag gjordes det en ny variant. En mer proteinrik sådan, men helt utan proteinpulver för jag använder inte det, jag använder istället äggvitor. Den blev iallafall väldigt god, men mer chokladkaka än kladdkaka även om den är lite kladdig. Det är helt enkelt kokosoljan (som är energirik men supernyttig) som gör jobbet, om man har i mer kokosolja än jag hade (kanske 1 hel msk eller två) tror jag att den kan gå ännu mer åt det kladdigare hållet. Jag hade även i lite blåbär, men det kan man skippa helt eller kanske ha hallon istället!


Proteinrik chokladkaka med blåbärssurprise (1 person)


3 äggvitor

1/2 msk smält kokosolja (går nog att byta ut mot smält smör, och som nämnt ovan ha i mer för kladdigare effekt)

2 msk kakao

1 krm vaniljpulver

1/2 tsk kaffepulver (gör inte att det smakar kaffe om ni är oroliga för det)

ca 2 msk sötning (stevia, agave, honung, liknande)

2 krm bakpulver

1/2 dl blåbär


1. Blanda ihop allt i en mindre microsäker skål.

2. Micra på högsta effekt i ca 2-3 min tills den stelnar, men det är gott om det inte stelnar helt utan blir lite kladdig.

3. Lägg upp på ett fat och servera med vad du vill, jag hade blåbärskvarg och kokosflingor!


Passar till mellanmål, kvällsmål, fika eller efterrätt :D Enjoy!


  Den ska inte stelna helt utan vara lite kladdig som ni ser på bilden!


     


Pröva och berätta vad ni tyckte!!! Förresten funderar jag på att göra en ny kategori som får heta micromat, jag gör så mycket bakverk i micron... Dock förknippar jag ordet micromat med dålig och äcklig mat, men min micromat är god :D

 
 
Ingen bild

Emilia

6 november 2012 21:06

Ser riktigt god ut! Går det med andra oljor också? Har nämligen inte kokosolja :(

Sofie

6 november 2012 21:24

Som sagt smör kanske fungerar, och kanske rapsolja? Men vågar inte lova något :)

 
Ellen M

Ellen M

6 november 2012 23:35

Vart köper du din kokosolja? Kram:)

http://www.etastic.blogg.se

Sofie

7 november 2012 08:09

På ett ställe som heter gryningen på folkkungagatan i Stockholm, de gör egen till bra pris. Annars finns det i välsorterade mataffärer, hälsokostbutiker och att beställa hem på nätet :D kram!

 
Ellen M

Ellen M

7 november 2012 15:35

Åh tack för svaret snälla du! Tycker verkligen om din blogg:) kram!

http://www.etastic.blogg.se

Sofie

8 november 2012 16:54

Åh tack :) Kram!

 
Merima

Merima

7 november 2012 17:00

Hej! Måste säga att jag älskar din blogg, du är verkligen kreativ och full av fina idéer :)
Jag har en fråga, haha vad gör du med alla ägg-gulor som blir över? :)
Kram!

http://meriimas.blogg.se

Sofie

8 november 2012 16:56

Hej :) Det är ju hemskt att slänga dem. Brukar försöka spara dem och se om de går att använda till något annat, dock gör dem oftast inte det. Men annars har jag börjat köpa äggvita på burk, jag var väldigt kritiskt till det innan. Ser äckligt ut och har en de tillsatser i sig, men det är faktiskt ganska bra och smidigt tycker jag nu, och man slipper slänga :)

 
Ingen bild

Magnus

15 november 2012 00:01

Hur många gram protein är det ungefär?

Sofie

15 november 2012 06:42

Vet inte riktigt :)

 
andréa

andréa

22 november 2012 09:16

Som du skrev, så är det ju onödigt att slänga ägg-gulorna, då undrar jag: går det inte att använda dem i också? eller förstör det receptet på något sätt?

http://www.deija.blogg.se

Sofie

22 november 2012 21:50

Jag tror att risken är stor att det kommer smaka ägg. Äggvita är nämligen helt neutral (eller nästan) i smaken, man vill ju inte ha chokladkaka som smakar ägg :)

 
Ingen bild

Linn

15 februari 2013 19:09

Jag hade älskat en kategori med micromat! Faktum är att jag flera gånger letat i listan för att se om det funnits något. Så jag hade verkligen uppskattat det! Jag får nämligen inte använda ugnen eller spisen själv för mina föräldrar. Hehe.

Sofie

16 februari 2013 10:44

Jag har en kategori med micromat, kolla i spalten till höger :D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 3 november 2014 21:10


  Japp, jag låter bloggen vila ett tag nu dvs jag tar någon form av bloggpaus på obestämd tid. Energi att lägga på bloggen finns inte riktigt där för mig. Antingen vill jag göra min blogg bra och skriva regelbundet eller så vill jag inte skriva all...

Av Sofie - 18 oktober 2014 15:48

  Inställda planer med en kompis ledde till att jag hängde med familjen och ett par familjevänner ut i skogen idag. Vi hittade en massa svamp och njöt av naturen.           Självklart hade vi med oss matsäck i våra ryggsäckar! På mina mackor...

Av Sofie - 17 oktober 2014 08:00


  Här har ni veckans fredagslista:   1. MIN MORGONSTUND är något jag högt prioriterar. Till för bara några månader sedan ingick det bara att göra en smarrig frukost och äta den i lugn och ro. Nu går jag faktiskt upp ännu tidigare för att börja ...

Av Sofie - 16 oktober 2014 20:20


  Hej allihopa! Som ni säkert har märkt har jag tagit en spontan bloggpaus senaste veckorna. Främst pga bloggtorka och att mycket annat i mitt liv har tagit tid. Men nu är jag tillbaka och tänker så smått börja skriva igen. Vad är ni intresserade a...

Av Sofie - 3 oktober 2014 08:00

  Låt mig presentera veckans fredagslista:      1. Jag har hittat en podcast som egentligen inte är en podcast utan timmeslånga avsnitt med skön yogamusik. Jag använder musiken både till yoga, meditation, avslappning och som pluggmusik. Podcast...

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29
30
<<< November 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards