Sofies Wellness

Direktlänk till inlägg 1 november 2012

Träningsinlägg: Fortsättning på kondition och puls

Av Sofie - 1 november 2012 13:36


Efter dagens konditionspass vill jag spinna vidare på mina tankar kring kondition och pulsträning. Det blir som en liten fortsättning på förra inlägget. Ni var många som kommenterade på förra inlägget och sa att man inte ska tro helt på 220 minus ålder i maxpuls, och det förstår jag med att det inte stämmer exakt. Men det brukar vara ett bra ungefärligt riktmärke.


Idag körde jag ett intervallpass (löpning) för första gången på evigheter. Härligt men tufft, precis som det ska vara. Vissa stunder är pulsen riktigt hög, men upp till max kommer man ju inte helt. I de jobbigaste stunderna har man inte direkt koll på vad pulsen ligger på, då bara kör man. Så efter passet blev jag minst sagt förvånad när jag såg vad jag hade legat på för puls som max under passet. 233!?! Vad? Om man då skulle gå efter 220 minus ålder betyder det att jag borde vara minus 13 år (yttligare ett bevis på att den där formeln inte stämmer, eller inte på mig iallafall). Är det ens möjligt att kunna göra det? Och om det är det, är det något positivt eller negativt? Och jag kan inte heller ha varit uppe i max, så kan min maxpuls då ligga på 250 slag? Eller är det omöjligt?


Det första jag tänker är förstås att det är något fel på pulsklockan. Det vore det mest logiska. Men jag har sprungit tidigare år med andra pulsklockor för skolan, och då har jag också fått konstiga värden.


Samtidigt blir jag lite orolig. Är det något fel på hjärtat om det kan slå så fort?

Aja, de gånger jag kollade på klockan hade jag ganska normala värden för det jag höll på med. Så kanske klockan bara ballade ut en kort stund och fick för sig att hjärtat pumpade superfort?


Vad tror ni? Har ni varit med om något liknande?


Jag kan även tipsa om upplägget på intervallpasset jag körde idag:


Först 10 min LUGN jogg och några minuters löptekniksövningar (har lärt mig några som ska vara bra och förhindra skador, dock ser man hur rolig ut som helst när man gör dem)

Sedan till intervallerna, spring 400 m i snabbt tempo x 8 gånger, med 1 min lugn jogg/gåvila emellan

Slutligen 10 min LUGN jogg som nedvarvning och stretching hemma


Jag körde även på hemvägen några trappintervaller i en trappa med samma upplägg som jag har gjort tidigare: Första gången upp med en fot på varje trappsteg och sedan ner igen, sedan två fötter på varje steg (ner igen) och slutligen en fot på varannat steg (ner igen) x 2 varv. Sluttiden blev idag 3:55 min, förra gången körde jag på 3:54 min, känns lite retligt, men nästa gång jag kör ska jag minsann slå det!



     Bild från dagens träning! Supervackert :)


Tränar ni idag? Och i så fall vad?

 
 
Cicci

Cicci

1 november 2012 15:05

Min pulsklocka knasade (premie från Fitness Magazine) helt en/två gånger och jag kom upp i 237?? i puls, hade max kommit upp i 207 innan, och då var spyan nära. Efter ett litet tag så funbgerade den som vanligtSå troligtvis är det fel på pulsklockan, det kan mäta lite fel ibland, så kör på och se om den funkar normalt igen :)

http://www.cederblad.shapemeup.se

Sofie

2 november 2012 10:09

Ja min är också en premie från Fitness Magazine, okej då kanske den bara sa fel en kort stund :)

 
Sally

Sally

2 november 2012 09:20

Hur "mäter" du 400 meter när du springer? Uppskattar?

http://www.skippanudlarna.com

Sofie

2 november 2012 10:09

Appen runkeeper, blir kanske inte exakt, men mycket bättre än om jag skulle uppskatta själv :)

 
Ingen bild

Elin

2 november 2012 10:24

Du behöver inte vara orolig! Maxpuls är något väldigt individuellt precis mycket annat. 220 - ålder är bara ett riktmärke, men det kan skilja sig otroligt, precis som du skriver. Det är heller inte särskilt troligt att du skulle komma så högt i puls på ett intervallpass om du inte pressat dig till du är helt "död". Antagligen "glappar" din pulsmätare på något sätt. Tyvärr är det så att ju dyrare klocka du har desto pålitligare.

Sofie

2 november 2012 11:20

Nej jag får väl ta det hela med en nypa salt :)

 
Ingen bild

Ebba

2 november 2012 12:30

Nej, orolig behöver du verkligen inte vara! Själv är jag 17 och har en maxpuls på ca 225, och min pappa som är 45 har en maxpuls på ca 230, det är absolut inget farligt! Sen kan ju klockan ha krånglat, men du behöver iallafall inte vara orolig ;) Tack för en bra blogg!

Sofie

3 november 2012 19:20

Nej okej vad bra :D Jag tränade idag igen och då sa den att jag vid något tillfälle hade haft 220 i puls! Så jag kanske bara har hög maxpuls kombinerat med en halvbra pulsklocka :S

 
Ingen bild

J

4 november 2012 21:48

Kan du inte visa bild lr förklara lite mer utförligt hur man gör löptekniksövningingarna? :)

Sofie

8 november 2012 16:58

Jo det kanske jag kan göra, men det är ganska svårt att förklara med ord, då behöver jag hjälp med någon som kan filma/fota. Men det är typ små snabba steg på tårna för att få igång fotlederna, spark i baken och ett annat sorts "hopp" som är väldigt svårt att förklara med ord :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 3 november 2014 21:10


  Japp, jag låter bloggen vila ett tag nu dvs jag tar någon form av bloggpaus på obestämd tid. Energi att lägga på bloggen finns inte riktigt där för mig. Antingen vill jag göra min blogg bra och skriva regelbundet eller så vill jag inte skriva all...

Av Sofie - 18 oktober 2014 15:48

  Inställda planer med en kompis ledde till att jag hängde med familjen och ett par familjevänner ut i skogen idag. Vi hittade en massa svamp och njöt av naturen.           Självklart hade vi med oss matsäck i våra ryggsäckar! På mina mackor...

Av Sofie - 17 oktober 2014 08:00


  Här har ni veckans fredagslista:   1. MIN MORGONSTUND är något jag högt prioriterar. Till för bara några månader sedan ingick det bara att göra en smarrig frukost och äta den i lugn och ro. Nu går jag faktiskt upp ännu tidigare för att börja ...

Av Sofie - 16 oktober 2014 20:20


  Hej allihopa! Som ni säkert har märkt har jag tagit en spontan bloggpaus senaste veckorna. Främst pga bloggtorka och att mycket annat i mitt liv har tagit tid. Men nu är jag tillbaka och tänker så smått börja skriva igen. Vad är ni intresserade a...

Av Sofie - 3 oktober 2014 08:00

  Låt mig presentera veckans fredagslista:      1. Jag har hittat en podcast som egentligen inte är en podcast utan timmeslånga avsnitt med skön yogamusik. Jag använder musiken både till yoga, meditation, avslappning och som pluggmusik. Podcast...

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29
30
<<< November 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards