Sofies Wellness

Alla inlägg under oktober 2012

Av Sofie - 1 oktober 2012 14:00


       


Leksands Knäckebröd släpper snart ett nytt knäckebröd i butik som heter Effektknäcke Surdeg&Chia. Jag har fått chansen att pröva det i förväg :) Supergott, god smak och jag gillar att skivorna är ganska tunna jämfört med andra knäckebröd.


I helgen gjorde jag ett par goda mackor med detta knäcke:


Pizzamackor (2 st): Blanda 1 dl keso med 3 msk krossade eller passerade tomater. Ta fram 2 knäckebröd, och lägg 1 skiva kokt skinka (2 skivor kokt skinka totalt) på varje knäcke. Fördela tomatkesoröran på skinkan och knäcket. Toppa slutligen med 1 tsk oregano jämnt fördelat på mackorna!


Smakar och är kanske inte precis som pizza, men jag brukar kalla den här kombinationen för pizzamacka eftersom jag får pizzafeelings av dem :D


      Mackorna som en del av frukosten i lördags


   Håll utkik efter detta i butik!


Av Sofie - 1 oktober 2012 08:28


 


Jag nämnde ju att jag köpte hem mandelmjölk förra veckan. Idag testade jag den för första gången till min frukostgröt. Min fina lilla bedömning:


Smaken: Ärligt talat när jag åt den till gröten så smakade det som vanlig mjölk. Varför ska man då köpa en mycket dyrare som smakar likadant som en billigare? Men sedan beslöt jag mig för att dricka en ren skvätt ur ett glas för att känna smaken bättre. Först tyckte jag att det smakade gott, sedan nästan för sött (den är lite sötad med agave) och sedan kom någon konstig bismak (kanske maltodextrin av majs?), faktiskt inte så gott om ni frågar mig.


Innehållet: Mest vatten, lite mixade mandlar, några procent sötad av agave (vilket jag tycker är helt okej) och sedan maltodextrin av majs (vad det nu är för något?). Den är alltså helt veganisk. Utan soja och laktos. Men egentligen har den så stora hälsoföredelar mot vanlig mjölk om man nu inte är vegan eller laktosintollerant tänker jag då? Särskilt om man jämför med priset. Och om man är en sådan som tänker en massa på proteinet så är det faktiskt mindre proteiner i denna mjölk.


Priset: Dyrt, ungefär 4 gånger dyrare än vanlig mjölk och dessutom svår att få tag på


Sammanfattningsvis: Kul att prova men ingenting jag kommer att köpa igen. Jag är varken laktosintollerant eller vegan så det känns ganska onödigt med tanke på priset att köpa. Dessutom använder/dricker jag mjölk så sällan så det skulle bara vara onödigt med ett till paket i kylskåpet.


Har ni testat? Vad tyckte ni?


Annars kan man ju alltid göra egen mandelmjölk, då kan man söta hur mycket man själv vill och dessutom slipper man maltodextrinet av majs. Jag har för mig att jag gjorde en egen variant mandelmjölk med blåbär i våras, kan dock inte hitta receptet nu...


  Tillsammans med äpple/kanelgröt och mer äpple, gojibär och valnötter!


Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11
12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22
23
24
25
26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards