Sofies Wellness

Direktlänk till inlägg 29 oktober 2012

Träningsinlägg: Kondition och puls

Av Sofie - 29 oktober 2012 12:00


Tänkte ta upp det här med konditionsträning pch puls:


Tidigare när jag har löptränat har jag bara sprungit med runkeeper som mäter tid, sträcka och hastighet. Och det har fungerat väldigt bra. Men med en pulsklocka kan man ta träningen till yttligare en nivå. Med en tidningsprenumeration fick jag en enklare pulsklocka, som kom lämpligt nog två dagar innan jag skulle springa tjejmilen, och efter det trappade jag ner rejält på löpningen så den har länge legat nedpackat i lådan som den kom i.


Men för någon vecka sedan tog jag fram den och har nu använt den några gånger. Och resultatet den visar tycker jag är ganska intressant. Jag har främst använt den när jag har sprungit ca 6-7 km. När man springer en sträcka och håller ett jämnt tempo, distanspass med andra ord, ska pulsen ligga på sådär 60-80 % av maxpuls. Kanske mer åt 70-80 % för den vältränade och beroende på hur lång distansen är. Men nu när jag har sprungit har jag sprungit på samma "jobbighetsnivå" som jag brukar när jag springer på dessa distanser har jag insett att jag springer alldeles för fort. Jag ligger på sådär 85 % av min maxpuls (uträknad på 220 minus ålder) och gärna yttligare lite högre, i slutet är jag gärna uppe på 90 %. Och om jag inte misstar mig, är väl 90 % mjölksyragränsen? Jag får medge att det ibland känns extra i benen, har jag då kommit äver 90 % gränsen och det som känns är mjölksyra? Nu när jag har sprungit med pulsklockan har jag försökt hålla igen något, men det har ändå varit svårt att hålla mig under 80 %, jag tycker helt enkelt att löpningen blir för behaglig, jag vill att det ska vara jobbigt. Och det har verkligen inte gått fort, om jag skulle köra under 80 % skulle mina löptider bli dåliga.


Nu har jag inte kört intervaller med pulsklocka än. Jag ska göra det, ska bli intressant att se. Vad kommer min puls ligga på då? I intervallträning tror jag pulsen ska ligga på sådär 85-100 % av maxpuls beroende på intensitet, längd och vilken intervall man är inne på (pulsen är ju inte lika hög på första intervallen som sista).


Jag testade även att ha på pulsklockan på gymmet vilket också var kul att se. Pulsen var kring 50-70 % av maxpuls i vilan, högre i övningarna och de sista jobbiga repetionerna 85-90 % av maxpuls. Träning för hjärtat här med!


 

Löparglad Sofie :D


Så mina funderingar är nu. Ska jag ta det lite lugnare när jag springer distanspass? Nu var det inte långa distanspass jag sprang när jag kollade men om jag gjort det skulle jag nog haft behöva ha lägre puls för att orka hela passet. Kanske inte 220 minus ålder helt stämmer på mig? Jag borde genomföra ett maxpulstest någon dag, ja det ska jag göra. 


Och till er. Brukar ni springa/konditionsträna med pulsklocka? Hur många % av maxpuls brukar ni ligga på när ni köra olika sorters pass och distanser?

 
 
Cicci

Cicci

29 oktober 2012 12:41

Ta 220 - ålder med en nypa salt. Försök ta reda på din ungefärliga maxpuls genom t.ex backintervaller. När du är så slut så att du typ spyr, har du nästan nått maxpuls :) För när du ligger upp mot 80 % ska det vara riktigt jobbigt, och närmare 90 % orkar du inte vara särskilt länge ^^

http://www.cederblad.shapemeup.se

Sofie

29 oktober 2012 13:05

Ja det ska jag testa :)

 
Ingen bild

Amanda

29 oktober 2012 12:42

Jag tror att du bör höja din maxpuls isf :)
Jag brukar köra pulsspinn ibland (vi använder pulsklockor, går på Friskis och Svettis) vilket är väldigt effektivt och man kan verkligen räkna ut sin puls. 220-ålder stämmer exempelvis inte på mig. En fingervisning jag kan ge dig som jag har lärt mig från pulsspinnen är att 90% ska man knappt orka mer, 92% svimmar man i princip. Så om du kommer upp i 90% och "bara" har lite mjölksyra har du nog en högre maxpuls :)

Men ett pulstest är ju toppen om du vill ha mer exakt. Tack för en jätte bra blogg förrästen!! Kram :)

 
Ingen bild

Judde

29 oktober 2012 12:47

Jag har ingen pulsklocka man har funderat på att köpa då de är väldigt roliga lr vad man ska säga ^^ Har dock testat ha en på gympan och då kom jag upp i 120 i medelpuls, ingen aning om procenten faktiskt..

 
Ingen bild

Caroline

29 oktober 2012 12:55

Jag elitsimmar och använder i stort sätt alltid pulsklocka. Det är ett bra sätt (ihop med laktatmätning) att veta att man håller rätt fart. Jag tycker inte att du ska lägga för stor vikt vid 220-ålder, så jag anser att det ofta är fel! Själv är jag 18 år och har 213 i maxpuls i vatten (vilket är precis under 220 på land). Så det bästa sättet att veta att du ligger rätt är att göra ett pulstest!

 
Alicia

Alicia

29 oktober 2012 16:30

Min blogg är igång igen! Ta en titt vetja! http://cerarg.blogg.se/?tmp=626613

http://cerarg.blogg.se/?tmp=626613

 
Mirja

Mirja

29 oktober 2012 16:48

Precis som Caroline skriver tycker jag inte att du ska gå efter 220-ålder, för då ligger även jag fel! Jag har maxpuls 217 och då är även jag 18 år - och tränar endast hemma! :)

http://www.mirjakupari.blogg.se

Sofie

29 oktober 2012 17:02

Ja då ska jag försöka testa min maxpuls :)

 
Ellinor

Ellinor

29 oktober 2012 22:01

När man ska räkna ut maxpulsen för kvinnor tar man 226-ålder, det är för män det är 220-ålder, så det kanske gör någon skillnad :)

http://thehealthychange.shapemeup.se

Sofie

29 oktober 2012 23:10

Jaha okej :)

 
Ingen bild

Anna

29 oktober 2012 23:22

Kör med pulsband på spinningpassen på gymmet (aktivioband). Där ställer vi också in pulsen med hjälp av åldern. Dock poängterar alla instruktörer att det förmodligen tar ungefär fem ggr innan man hittar sin maxpuls. Åldersuträkningen är bara på ett ungefär, sedan kanske man måste höja eller sänka några steg för att få rätt nivå. Mycket beror på hur vältränad man är också.

Något de även säger är att för att bättra på både kondition och maxa förbränning så ska man ligga på minst 80%. 80-85 brukar vara lagom. 90% försöker man toppa och komma över lite vid intervallerna. Men om man kommit upp i 95% utan att känna att man nästan vill dö, så är maxpulsen för hög.

Vi brukar befinna oss i grön zon under uppvärmningen som oftast är två låtar. När sista låten är slut så ska vi ha jobbat oss upp genom de första zonerna och åtminstone befinna oss över 75%. sedan befinner vi oss i gul zon igenom hela passet och nuddar röd zon under intervallerna.

Vit (Vila)
Blå (Promenad, lätt att prata med någon)
Grön 60-80%, (Promenad/Lätt jogg. Något ansträngd, men går ändå relativt bra att samtala)
Gul 80-90%, (Måttligt-mycket ansträngd. Går ej att prata med någon. Mjölksyran brukar även komma i denna zonen)
Röd 90-100%, (SJUKT ANSTRÄNGANDE).

Hoppas det var till någon hjälp! är inte säker på om den gröna zonen börjar på 60 eller 70%. Men du har iaf ett hum nu :) Tror att du får ändra på din maxpuls lite. Känn efter hur du känner dig i de olika pulszonerna! Tekniken stämmer inte alltid :)

Sofie

30 oktober 2012 12:16

Tack för ditt utförliga svar :)

 
Tommy

Tommy

6 januari 2013 14:30

Vad kul att läsa detta inlägg. Du verkar ha kommit in i det här ordentligt med träning :)
Jag skulle rekommendera dig att köra lite intervallträning. Jag brukar köra att jag joggar upp till 80% av maxpulsen, sen spurtar jag upp till 90%, sen går jag ned till 80%, rushar igen till 90%. Jag håller på så i ett tag tills det har gått ca 20 minuter. Det är ruskigt effektiv träning kan jag säga :)

http://pulsklocka.weebly.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 3 november 2014 21:10


  Japp, jag låter bloggen vila ett tag nu dvs jag tar någon form av bloggpaus på obestämd tid. Energi att lägga på bloggen finns inte riktigt där för mig. Antingen vill jag göra min blogg bra och skriva regelbundet eller så vill jag inte skriva all...

Av Sofie - 18 oktober 2014 15:48

  Inställda planer med en kompis ledde till att jag hängde med familjen och ett par familjevänner ut i skogen idag. Vi hittade en massa svamp och njöt av naturen.           Självklart hade vi med oss matsäck i våra ryggsäckar! På mina mackor...

Av Sofie - 17 oktober 2014 08:00


  Här har ni veckans fredagslista:   1. MIN MORGONSTUND är något jag högt prioriterar. Till för bara några månader sedan ingick det bara att göra en smarrig frukost och äta den i lugn och ro. Nu går jag faktiskt upp ännu tidigare för att börja ...

Av Sofie - 16 oktober 2014 20:20


  Hej allihopa! Som ni säkert har märkt har jag tagit en spontan bloggpaus senaste veckorna. Främst pga bloggtorka och att mycket annat i mitt liv har tagit tid. Men nu är jag tillbaka och tänker så smått börja skriva igen. Vad är ni intresserade a...

Av Sofie - 3 oktober 2014 08:00

  Låt mig presentera veckans fredagslista:      1. Jag har hittat en podcast som egentligen inte är en podcast utan timmeslånga avsnitt med skön yogamusik. Jag använder musiken både till yoga, meditation, avslappning och som pluggmusik. Podcast...

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11
12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22
23
24
25
26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards