Sofies Wellness

Direktlänk till inlägg 1 oktober 2012

Test: Köpt mandelmjölk

Av Sofie - 1 oktober 2012 08:28


 


Jag nämnde ju att jag köpte hem mandelmjölk förra veckan. Idag testade jag den för första gången till min frukostgröt. Min fina lilla bedömning:


Smaken: Ärligt talat när jag åt den till gröten så smakade det som vanlig mjölk. Varför ska man då köpa en mycket dyrare som smakar likadant som en billigare? Men sedan beslöt jag mig för att dricka en ren skvätt ur ett glas för att känna smaken bättre. Först tyckte jag att det smakade gott, sedan nästan för sött (den är lite sötad med agave) och sedan kom någon konstig bismak (kanske maltodextrin av majs?), faktiskt inte så gott om ni frågar mig.


Innehållet: Mest vatten, lite mixade mandlar, några procent sötad av agave (vilket jag tycker är helt okej) och sedan maltodextrin av majs (vad det nu är för något?). Den är alltså helt veganisk. Utan soja och laktos. Men egentligen har den så stora hälsoföredelar mot vanlig mjölk om man nu inte är vegan eller laktosintollerant tänker jag då? Särskilt om man jämför med priset. Och om man är en sådan som tänker en massa på proteinet så är det faktiskt mindre proteiner i denna mjölk.


Priset: Dyrt, ungefär 4 gånger dyrare än vanlig mjölk och dessutom svår att få tag på


Sammanfattningsvis: Kul att prova men ingenting jag kommer att köpa igen. Jag är varken laktosintollerant eller vegan så det känns ganska onödigt med tanke på priset att köpa. Dessutom använder/dricker jag mjölk så sällan så det skulle bara vara onödigt med ett till paket i kylskåpet.


Har ni testat? Vad tyckte ni?


Annars kan man ju alltid göra egen mandelmjölk, då kan man söta hur mycket man själv vill och dessutom slipper man maltodextrinet av majs. Jag har för mig att jag gjorde en egen variant mandelmjölk med blåbär i våras, kan dock inte hitta receptet nu...


  Tillsammans med äpple/kanelgröt och mer äpple, gojibär och valnötter!


 
 
Sally

Sally

1 oktober 2012 08:55

Jag håller med att den inte är så speciell till smaken. I smoothie är det gott, framförallt om man är laktosintollerant som jag ;) Men man kan enkelt göra egen genom att mixa mandlar, vatten och sedan sila bort eventuella nötbitar. Man måste inte anv speciell silduk och grejer. Detta funkar bra om man vill ha till smoothie bas osv. Men som du säger, mjölk innehåller ju många bra ämnen som man kanske går miste om.

http://www.skippanudlarna.com

 
Emmas hälsa och wellness

Emmas hälsa och wellness

1 oktober 2012 20:23

Jag har också testat mandelmjök, fast Alpros. Tyckte att den var god, men vet inte om den var så god att det är värt priset som du säger. Funkar någon gång ibland. Dock har senaste forskningen visat att vitamin D har större betydelse på vår hälsa än vi tidigare trott så då är det bättre att dricka vanlig mjölk än mandelmjölk ;)

http://emmabarremyr.blogg.se

 
Ingen bild

Linda

5 juni 2013 12:14

Mandelmjölk är nog främst för de som inte dricker mjölk av någon anledning. Jag dricker mandelmjölk o havremjölk för att jag inte kan äta mjölkprodukter. Samt att det inte är bra för kroppen med så mycket mjölkprodukter vi får i oss. D vitaminer vi får i oss i vanlig mjölk räcker absolut inte. Mandel innehåller mer d vitamin än mjölk samt ägg.

 
Ingen bild

Daniele

8 september 2013 11:26

Det räcker med 15 minuter sol 3 ggr/vecka (5 mcg ) för att få in tillräcklig med Vitamin D (vuxen), dubbel om man är över 50 år

En 0,5 l vanlig mjölk innehåller 0.2 mcg vilket innebär att man skulle behöva dricka runt 12 l mjölk/dag om man inte se solen alls :)

Mandel mjölk (Alkalizing) komjölk (Acid). Problemet med vanlig mjölk är att den innehåller animaliskt protein (acid) kalciumet som redan finns i våra ben används för att neutralisera försurande effekten av mjölk som gör att kroppen försuras så att kalken löses ut från benen och försvinner via njurarna ut ur kroppen.

Viktigt att veta:
Mjölken som säljs i affärer innehöll inte Vitamin D från början men är berikad med Vitamin D.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 3 november 2014 21:10


  Japp, jag låter bloggen vila ett tag nu dvs jag tar någon form av bloggpaus på obestämd tid. Energi att lägga på bloggen finns inte riktigt där för mig. Antingen vill jag göra min blogg bra och skriva regelbundet eller så vill jag inte skriva all...

Av Sofie - 18 oktober 2014 15:48

  Inställda planer med en kompis ledde till att jag hängde med familjen och ett par familjevänner ut i skogen idag. Vi hittade en massa svamp och njöt av naturen.           Självklart hade vi med oss matsäck i våra ryggsäckar! På mina mackor...

Av Sofie - 17 oktober 2014 08:00


  Här har ni veckans fredagslista:   1. MIN MORGONSTUND är något jag högt prioriterar. Till för bara några månader sedan ingick det bara att göra en smarrig frukost och äta den i lugn och ro. Nu går jag faktiskt upp ännu tidigare för att börja ...

Av Sofie - 16 oktober 2014 20:20


  Hej allihopa! Som ni säkert har märkt har jag tagit en spontan bloggpaus senaste veckorna. Främst pga bloggtorka och att mycket annat i mitt liv har tagit tid. Men nu är jag tillbaka och tänker så smått börja skriva igen. Vad är ni intresserade a...

Av Sofie - 3 oktober 2014 08:00

  Låt mig presentera veckans fredagslista:      1. Jag har hittat en podcast som egentligen inte är en podcast utan timmeslånga avsnitt med skön yogamusik. Jag använder musiken både till yoga, meditation, avslappning och som pluggmusik. Podcast...

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11
12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22
23
24
25
26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards