Sofies Wellness

Direktlänk till inlägg 25 september 2012

Recept: Kokoskycklingbiffar med citron och timjan/rosmarin och rotfrukter i ugn

Av Sofie - 25 september 2012 21:14


 


Lagade middagen här hemma ikväll. Blev en annorlunda variant på biffar, jag hade egentligen tänkt göra köttbullar, men smeten blev för lös så det gick inte haha, så det fick bli biffar som jag formade i stekpannan istället. Minst lika goda för det :) Jag använde mig av kycklingfärs, men om man inte har det i sin affär kan man nog mixa kycklingfiléer till färs (eller använda nötfärs). Till detta körde jag in en stor plåt med en massa olika rotfrukter in i ugnen. Vilket jag älskar. Idag testade jag även för första gången med rödbetor, oj vad gott det var. Även ett paket fetaost i kuber fick åka med resten för första gången, men absolut inte sista :D


Kokoskycklingbiffar med citron och timjan/rosmarin (3-4 personer)


400 g kycklingfärs

1 ägg

3/4 dl kokosmjölk

1 finriven morot

2 msk sesamfrön

saften ur 1/2 citron

2 tsk torkad timjan

1 tsk torkad rosmarin

lite salt


1. Bara att blanda ihop allt i en bunke.

2. Smeten var för kladdig för att forma till köttbullar/biffar. Så jag satte på en stekpanna med olja, och sedan la jag i en massa "klumpar" av smeten i stekpannan och trycka ut till biffar med en stekspade. Det fungerade jättebra, då höll de ihop perfekt och det var inga problem att vända på dem.

3. Genomstek biffarna!



   


Rotfrukter i ugn :Bara att ta valfria rotfrukter, skrubba och ev. skala och skära i mindre bitar. Denna dag använde jag mig av potatis, sötpotatis, morötter och rödbetor. Lägg på en bakplåt med bakplåtspapper. Häll över olivolja, flingsalt, torkad rosmarin och torkad timjan. Skär ett paket fetaost (150 g) i mindre kuber. Fördela över rotfrukterna. Sätt in i ugnen på 250 grader i ca 25 min!


 


Mitt liv då som ni tyckte var kul om jag fortsatte att kommentera? Jag har verkligen ingenting att märkvärdigt att berätta haha, direkt när jag kom hem från skolan satte jag mig med en stor kopp te på golvet med skolböcker och anteckningsblock som täckte halva sovrumsmattan och pluggade. Och det är vad jag har hållit på med sedan dess, det är väl så gymnasielivet kommer att se ut framöver. Dock idag med avbrott för att laga och äta middag, och nu kollar jag på Svenska Hollywoodfruar för att få dagens skrattattack :D


Vi hörs imorgon med morgondagens frukost, jag börjar visserligen tidigt men jag tror att jag hinner blogga :)

 
 
Anders

Anders

25 september 2012 22:50

Att du missat rödbetor som är den bästa av alla rotfrukter ;)

http://www.xn--hotellpite-b6a.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 3 november 2014 21:10


  Japp, jag låter bloggen vila ett tag nu dvs jag tar någon form av bloggpaus på obestämd tid. Energi att lägga på bloggen finns inte riktigt där för mig. Antingen vill jag göra min blogg bra och skriva regelbundet eller så vill jag inte skriva all...

Av Sofie - 18 oktober 2014 15:48

  Inställda planer med en kompis ledde till att jag hängde med familjen och ett par familjevänner ut i skogen idag. Vi hittade en massa svamp och njöt av naturen.           Självklart hade vi med oss matsäck i våra ryggsäckar! På mina mackor...

Av Sofie - 17 oktober 2014 08:00


  Här har ni veckans fredagslista:   1. MIN MORGONSTUND är något jag högt prioriterar. Till för bara några månader sedan ingick det bara att göra en smarrig frukost och äta den i lugn och ro. Nu går jag faktiskt upp ännu tidigare för att börja ...

Av Sofie - 16 oktober 2014 20:20


  Hej allihopa! Som ni säkert har märkt har jag tagit en spontan bloggpaus senaste veckorna. Främst pga bloggtorka och att mycket annat i mitt liv har tagit tid. Men nu är jag tillbaka och tänker så smått börja skriva igen. Vad är ni intresserade a...

Av Sofie - 3 oktober 2014 08:00

  Låt mig presentera veckans fredagslista:      1. Jag har hittat en podcast som egentligen inte är en podcast utan timmeslånga avsnitt med skön yogamusik. Jag använder musiken både till yoga, meditation, avslappning och som pluggmusik. Podcast...

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards