Sofies Wellness

Alla inlägg den 16 september 2012

Av Sofie - 16 september 2012 21:03


    


Fick ett bak och chokladsug på eftermiddagen. What to do? Baka något med choklad såklart. Jag fann inspiration från ett recept på denna blogg och modifierade om det hela. Resultatet blev alldeles perfekta brownies med crunchiga mandlar i. Åh vad gott!


Mandelbrownie (4 st)


1 ägg

2 msk mandelmjöl (bara att mixa mandlar till mjöl)

3 msk kokosmjölk

1 dl kakao

2 krm salt

3-4 msk honung/agave/stevia/annan sötning

2 rutor mörk choklad (20 g)

18 mandlar


1. Elvispa ihop ägg, mandelmjöl, kokosmjölk, kakao, salt och valfri sötning i någon minut.

2. Hacka choklad och mandlar. Rör i smeten.

3. Fördela i 4 muffinsformar.

4. Grädda i ugnen på 200 grader i ca 15 min.

5. Ta ut, lika goda nygräddade varma som avsvalna kalla senare!


   Dagens eftermiddagsmellis/fika fick idag bli en nygräddad varm mandelbrownie, banankesella (banan+kesella), päronstavar och gojibär


   


De har mörk färg men inte för att de är brända utan för att det är mycket kakao i, vill bara säga det så ingen tror något annat...

Av Sofie - 16 september 2012 15:20


 


Till lunch idag blev det en enkel sallad med smaskig tonfiskröra:


Tonfiskröra med ägg, soltorkade tomater och rosmarin (1 person)


100 g avrunnen tonfisk på burk

1 hårdkokt ägg

1 liten schalottenlök

2 msk turkisk yoghurt

2-3 soltorkade tomater

3-4 krm torkad rosmarin


1. Mosa ägget. Finhacka löken. Hacka soltorkade tomater.

2. Blanda tonfisk, ägg, lök, yoghurt, soltorkade tomater och rosmarin i en skål. Smaka av.

3. Servera med en matig sallad!


  Salladen bestod av gröna blad, gurka, paprika, champinjoner och broccoli


Om ni tittar i spalten till höger och letar upp kategorier så ser ni att jag tagit bort en del onödiga kategorier och framförallt lagt till en massa nya. Allt för att det ska bli lättare för er och mig att hitta tillbaka till recept och inspiration. T.ex tidigare hade jag kategorier för frukost, lunch, mellanmål, middag som var mer inspirationsbilder utan recept och sedan recept: frukost, recept: lunch... Det var ju bra men ibland kanske man vill ha just kyckling eller vegetariskt, ja då finns det som en egen kategori med det, samtidigt som den ligger kvar i recept: middag kategorin. Smart va? Jag har även gjort en kategori som flera har skrivit att de efterlängtat: nyttigt gottis. Då kan man hitta allt sådant där när man är sugen på något efterrättsliknande men kanske lite nyttigare. Jag har även sorterat upp frukostinläggen i gröt, yoghurt/kvarg/keso/smoothies, omelett/äggröra/"äggigt", frukost cupcakes/paj/annat lyxigt, pålägg och pannkakor/plättar. Men alla inläggen ligger självklart kvar i frukost och/eller recept: frukost om man är sugen på mer allmän frukostinspiration. Ja kolla till höger så får ni se :D

Dock är inte alls alla inläggen överförda till sina nya kategorier än. Alla mina inlägg som jag har skrivit i snart 1 och ett halv år (det är inte få kan jag säga) måste manuellt gå in och redigeras av mig. Och det tar tid, en månads inlägg  tog ca 1 timme. Men jag ska försöka göra det lite då och då så att det blir klart så fort som möjligt.


Ja då vet ni det också :P

Av Sofie - 16 september 2012 10:09


 


x Grönt vanilj te som jag rivit en massa ingefära i

x Sportknäcke med keso, banan och kanel

x Ett kokt ägg

x Gojibär

x Honungsmelon med prusciutto


Hejhopp där ute! :D De senaste dagarna har jag klagat på att jag har ont i halsen, men det är ingenting jämfört med hur ont det gör nu. Jag kan knappast prata. Men det är lite skyll dig själv över det hela. Igår skulle jag vila. Gjorde jag det? Nej, visserligen var jag hemma och bara "slappade" under dagen och gjorde inget märkvärdigt, men jag har svårt för att bara ligga still utan vill upp och fixa saker hemma och utnyttja tiden så gott som det går. Så jag riktigt vilade inte en enda sekund. Och sedan var bortbjuden på kvällen, och när jag väl kom hem hade jag knappt någon röst. Så idag ska jag tvinga mig själv att vila på riktigt dvs ligga nerstoppad i sängen. Inte särskilt kul, men förhoppningvis kan jag röja undan veckans läxor, kolla på film, läsa tidningar och kanske ta itu saker som rör bloggen; icke-godkända kommentarer med frågor, bloggmejlen, svara på obesvarade frågor i "frågelådan" och börja sortera alla mina hundratals eller kanske tusentals (?) inlägg i bättre kategorier. Jag har lite dåligt samvete över allt det där, tiden räcker liksom inte till :P


Och juste jag har en fråga till er. Honungsmelon, vad kan man göra med det? Jag har nämligen ganska mycket melon över från igår, och den behövs ätas idag för annars blir den dålig. Några idéer förutom melonklassikern som jag gjorde till frukost? Annars kanske man kan tärna frukten och frysa in och ta fram vid annat tillfälle?


   Keso+kanel+banan är en av mina favoritkombinationer på knäckebröd/macka. Om man inte ätit frukt som pålägg tidigare kanske man tycker att det är lite konstigt, men det är det inte, testa!


Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards