Sofies Wellness

Direktlänk till inlägg 5 september 2012

Miljöhandling!

Av Sofie - 5 september 2012 21:27


 


Oftast handlar mina föräldrar hem all mat vi äter (och jag skriver ofta fina listor på sms till dem hihi), men ibland handlar jag. Idag skulle jag bara snabbt in där för att köpa kesella då den har varit slut i några dagar och jag vill ha det. Som vanligt när jag går in i en affär så kan jag inte komma ut med en sak. Jag hittar saker som jag kommer på är slut hemma och hittar nästan alltid något nytt att pröva. Så även idag blev det en drös saker.


Sedan kommer vi till det jag vill ta upp. Miljöhandling! Alltså att handla mat med tanke på miljön. Jag skulle säga att jag är riktigt dålig på detta. Jag äter nog för mycket kött och vill ha en massa frukter, och en del kommer långt ifrån. Inte bra! Med veckans veggo ska jag försöka dra ner lite på köttet och äta mer vegetariskt även fast att jag skulle kunna göra mer, men det är ändå ett steg i rätt riktning.


Men en annan sak och det är främst det jag vill ta upp med inlägget är den stora boven plastpåsarna. För när vi handlar behöver vi ju något att lägga allt vi köper i. Vi använder plastpåsar. Varje gång jag står där vid kassorna och ska betala och inser att jag måste köpa några plastpåsar IGEN så tänker jag att jag ska börja ta med redan använda påsar. Alltså att återanvända dem. Men sedan glömmer jag det alltid. Så från och med nu är det ett mål att börja ta med påsar till affären för att slippa köpa nya. Eller att göra som jag gjorde idag vilket är ännu bättre. Jag hade faktiskt en tygkasse i min handväska som jag kunde ta ut och fylla med alla matvaror. Supersmidigt och jag tjänade dessutom några kronor. Tänk om man gör det varje dag? Då blir det lite pengar iallafall! Dagens tips från mig: Ta med använda påsar eller en tygkasse :D


Sedan när vi ändå är inne på miljö kan vi ta upp det här med ekologisk mat. Vad är det? Finns det en exakt definition? Och hur mycket bättre är det egentligen? För miljön och individen? Själv tycker jag att det är väldigt flummigt och svårt att veta. Ska man lägga extra pengar på det eller är det inte så stor skillnad? Jag har hört kunnande som säger att om ska börja köpa ekologiskt är det köttet och frukter/grönsaker med inget/tunt skal (eftersom de inte har något skal som skyddar mot besprutningsmedel) som man ska börja med. Andra säger att allt ska vara ekologiskt och andra säger att det bara är sätt att lura folk på pengar.


Okej det här blev ett väldigt flummigt inlägg om miljö och ekologi i samband med mat. Men jag vill ändå ta upp det för det känns aktuellt och jag har inte skrivit om det någongång. Som ni märker är jag väldigt okunnig om detta. Det vore kul om ni kunde ge er syn på det hela. Och kanske har ni några kloka tankar kring detta?


    Hem kom bl.a 3 nya saker från frysdisken, frågan är bara vilken som ska bli veckans frukt/bär/grönsak denna vecka? :)

 
 
Sandra

Sandra

5 september 2012 23:37

Hej hej! Bra att du tar upp detta! Tycker det är dödsviktigt att tänka på miljön! Jag tycker att alla borde handla ekologiskt så mycket de kan, och dessutom närodlat och lokalproducerat. Allt sånt är bra, både för miljön, näringslivet och djuren. För att veta att maten är bra kan man ju se till att handla KRAV märkt och liknande, det är ju snäppet bättre än bara eko. Sen ska man ju tänka på att även om inte vi som köper frukten får i oss av besprutningsgifter så påverkar det ju som arbetat på odlingarna och kan ge många hemska konsekvenser. Så slutsatsen är väl att jag tycker att miljö- och fairtrademärken är toppe :) - men ännu viktigare tycker jag det är att man ser till att köpa kött/ägg/mejerivaror som kommer från djur som haft det bra! Väldigt lång kommentar...

http://hippiepippi.blogg.se

 
Josefin

Josefin

6 september 2012 12:19

De där sojabönorna är ju hur goda som helst :)

http://kanslaostochkarlek.wordpress.com

 
Ingen bild

Sofia

7 september 2012 17:54

Superbra att du skriver om detta! Jag tycker att det är väldigt viktigt att försöka äta så miljösmart mat som möjligt. Jag är absolut ingen expert, men som jag har fattat det så är det två saker som är de stora miljöbovarna och som vi i västvärlden måste dra ner kosumtionen på. Det är kött och mjöljkprodukter. Grönsaker/frukter från andra sidan jorden är klart inte det bästa man kan äta, men, som jag har uppfattat det, så är det fortfarande bättre att äta frukt som transporterats än att äta kött/mjölkprodukter från sverige.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 3 november 2014 21:10


  Japp, jag låter bloggen vila ett tag nu dvs jag tar någon form av bloggpaus på obestämd tid. Energi att lägga på bloggen finns inte riktigt där för mig. Antingen vill jag göra min blogg bra och skriva regelbundet eller så vill jag inte skriva all...

Av Sofie - 18 oktober 2014 15:48

  Inställda planer med en kompis ledde till att jag hängde med familjen och ett par familjevänner ut i skogen idag. Vi hittade en massa svamp och njöt av naturen.           Självklart hade vi med oss matsäck i våra ryggsäckar! På mina mackor...

Av Sofie - 17 oktober 2014 08:00


  Här har ni veckans fredagslista:   1. MIN MORGONSTUND är något jag högt prioriterar. Till för bara några månader sedan ingick det bara att göra en smarrig frukost och äta den i lugn och ro. Nu går jag faktiskt upp ännu tidigare för att börja ...

Av Sofie - 16 oktober 2014 20:20


  Hej allihopa! Som ni säkert har märkt har jag tagit en spontan bloggpaus senaste veckorna. Främst pga bloggtorka och att mycket annat i mitt liv har tagit tid. Men nu är jag tillbaka och tänker så smått börja skriva igen. Vad är ni intresserade a...

Av Sofie - 3 oktober 2014 08:00

  Låt mig presentera veckans fredagslista:      1. Jag har hittat en podcast som egentligen inte är en podcast utan timmeslånga avsnitt med skön yogamusik. Jag använder musiken både till yoga, meditation, avslappning och som pluggmusik. Podcast...

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards