Sofies Wellness

Alla inlägg den 31 augusti 2012

Av Sofie - 31 augusti 2012 19:30


  Tillsammans med matkorn, bladspenat, tomat och avokado


Quorn Stroganoff (2-3 personer)


1 påse quornbitar (300 g)

1 gul lök

1-2 vitlöksklyftor

2-2 1/2 dl krossade tomater

2-3 msk kokosmjölk

1 tsk spiskummin

salt


1. Hacka löken och pressa vitlöken.

2. Fräs quorn, lök och vitlök i en stekpanna. Låt få lite färg.

3. Häll i krossade tomater, kokosmjölk och spiskummin. Låt puttra i ca 5-10 min.

4. Smaka av med salt!


Kvällens middag fick bli vegetariskt som får bli veckans veggorecept här på bloggen. Jag nämde ju att jag tänkte börja med denna kategori, och jag fick mycket positiv respons. Så från och med nu kör vi med det! Minst ett vegetariskt recept varje vecka. Har ni fler tips på vad jag kan göra får ni gärna tipsa mig :)


 

Av Sofie - 31 augusti 2012 14:00


 


Jag kom på att jag inte har lagt upp detta recept, perfekt som ett hälsosammare "fredagsgottis" så tänkte att det kunde komma upp här idag. Jag gjorde dessa till min födelsedag för snart 1 månad sedan och bjöd på. Antingen så älskar man dem eller så hatar man dem. Jag tyckte att de var goda. Men kombinationen söt choklad, salt och pistagenötter är udda!


Receptet är helt kapat från denna fina blogg!


Pistagebollar med choklad och salt (ca 20-25 st)


2 dl pistagenötter (utan skal såklart)

1 dl kokosflingor

4 rutor 85 % mörk choklad (40 g)

2 msk kakao

2 msk honung/agave

Några nypor salt (1-2 krm)

ev. 1 msk vatten


Några till rutor 85 % choklad

Några hackade pistagenötter


1. Mixa nötter, kokos, choklad, kakao, honung/agave och salt till en massa. Mixa även i vatten om den inte vill bli kladdig och formbar (bara smul, jag behövde det). Smaka av med saltet så att det är lagom starkt.

2. Rulla till små söta bollar.

3. Smält/vattenbada chokladen. Droppa chokladen på bollarna/rulla bollarna i chokladen. Strö över finhackade pistagenötter.

4. Ställ in i kylen och låt svalna!

Av Sofie - 31 augusti 2012 08:32


   


x Chokladbollsgröt i ugn med hallon/vaniljkvarg och kumquats


   Chokladbollsgröt i ugn (1 portion)


1 dl havregryn eller andra gryn

1 tsk bakpulver

1 msk kakao

1 1/2 msk kokosflingor

lite salt

2 msk kaffe

3 msk mjölk

1 äggvita

honung/agave och/eller mosad banan efter smak (sötning)


1. Sätt ugnen på 225 grader.

2. Blanda alla torra ingredienser. Rör i kaffe, mjölk och äggvita. Söta med honung/agave och/eller mosad banan efter smak (jag tog 1/2 banan+agave).

3. Lägg i en ugnsäker form/skål. Sätt in i ugnen ca 20 min.

4. Toppa med någon sorts yoghurt/kvarg/keso blandning, gröten är ju väldigt varm så det är gott om den möter något kallt!


Något som smakar chokladbollar till frukost och som samtidigt är nyttigt? Ja det är fullt möjligt. Kom ihåg bara att söta tillräckligt och du får en ugnsbakad gröt som smakar chokladbollar.


Jag har sett detta receptet cirkulera runt på många bloggar, men jag vet inte riktigt var det kommer ifrån och vem jag ska länka :) Jag har själv gjort en chokladbollsgröt i ugn tidigare men det var enligt ett annat recept!


Visst detta tar lite mer tid än vanlig gröt att göra. Men när du väl blandat ihop allt, och det går ganska fort, så kan du ju under de 20 min den är i ugnen göra sådant som du ända ska göra på morgonen, duscha, sminka dig, klä på dig etc! Så att göra detta på en vardagsmorgon är inte omöjligt :D


   


Önskar er en fin dag! Själv ska jag bege mig till skolan strax, och sedan i eftermiddag ska jag träffa några gamla klasskompisar för att sedan ladda upp inför tjejmilen på lördag hemma i soffan! :D


Uppdate: Recept härifrån!

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards