Sofies Wellness

Alla inlägg den 27 augusti 2012

Av Sofie - 27 augusti 2012 20:04


   


I helgen har jag faktiskt inte lagat någon mat alls så jag kände för det denna kväll. Problemet var bara vad jag skulle laga? Det blev till slut att jag gjorde en sås på en av mina favoritkombinationer soltorkade tomater/fetaost/basilika och bredde över kycklingfiléer, åh så gott! Till detta frästes grönsaker och blandades i överbliven bulgur från kylskåpet, detta måttade jag inte utan bara slängde ner allt gott jag fann.


Kyckling med soltorkade tomater/fetaost/basilikatäcke och grönsaksbulgur (4 portioner)


4 lagomstora kycklingfiléer

salt o peppar

1 dl philadelphia

6 st finhackade soltorkade tomater

50-60 g smulad fetaost

1 msk torkad basilika


Några nävar fryst spenat

Några morötter

1-2 vitlöksklyftor

1 röd paprika

Kokt bulgur/liknande för ca 4 personer


1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Salta och peppra kycklingen och lägg i en ugnsäker form.

3. Blanda ihop philadelphia, soltorkade tomater, fetaost och basilika. Fördela och bre över kycklingen.

4. Sätt in i ugnen ca 25 minuter eller tills kycklingen är genomstekt.

5. Fräs spenaten i en stekpanna så att den smälter.

6. Skala och skär morötter i "mynt". Pressa vitlök. Skär paprika i mindre bitar.

7. Fräs morötter, vitlök och paprika med spenaten. Fräs några minuter och rör slutligen i bulgur.

8. Ät allt tillsammans och NJUT!!!


     


   Har ni också ätit något gott till middag? :D

Av Sofie - 27 augusti 2012 19:33


   


Att äta frukt/grönsaker/bär 5 gånger om dagen är något som alla vet är bra och hälsosamt. Jag har inga som helst problem med att uppnå det, jag äter nog snarare ett överskott. Men det är så gott, jag kan inte fatta att jag för 2 år sedan och innan det i stort sett aldrig åt det.


Jag har ingen aning om hur mycket frukt/grönsaker/bär ni äter men jag tänker ändå skapa denna kategori för att inspirera till att äta mer frukt/grönt/bär. Jag är så trött på alla som säger att det är tråkigt att äta frukt/grönsaker och tänker då endast på smaklös isbergssallad med gurka och tomat, och i fruktväg bara äpplen och bananer. Det finns ju så mycket mer inom denna matkategori!


Så hur ska detta gå till nu då? Jo varje vecka, eller varje vecka jag hinner, kommer jag presentera en frukt/grönsak/bär. Jag ska främst leta reda på nya frukter/grönsaker/bär i mataffären som jag aldrig ätit och testa dem. Men ibland kanske det blir någon som jag ätit men som inte är vanlig som jag kommer att skriva om. Jag kommer att skriva ett inlägg om frukten/grönsaken/bäret, lite fakta osv och fråga om ni har några bra tips på vad man kan göra med produkten. Sedan under veckan kommer jag att använda produkten i matlagningen. Det beror ju lite på vad det är, är det en frukt kanske jag använder den som topping på en frukost, och är det en grönsak kanske jag kan få ner den i ett middagsrecept. Ni fattar. Sedan under veckan kommer jag uppdatera "faktainlägget" med tips och länkar på recept med vad man kan göra med frukten/grönsaken/bäret.


Det roligaste är självklart att ni köper hem samma vecka denna frukt/grönsak/bär så kan vi testa den tillsammans.


Tycker ni detta låter som en bra idé? Jag har ingen aning, jag testar i några veckor och ser hur det blir!


 


Först ut är iallafall frukten Kumquats. Den finns kanske inte i alla mataffärer men i de hyfsatt stora. Jag har aldrig ätit denna frukt tidigare utan såg den i mataffären och köpte hem.


Här finner ni bra fakta om frukten som jag tror kommer från en hyfsatt bra källa. Sammanfattningsvis är Kumquats en citrusfrukt med mycket sött skal, sött fruktkött och sur juice i mitten. Den är väldigt liten, ca 3-5 cm lång. Den ser ut som en oval apelsin men som sagt mycket mindre. Man kan äta hela frukten med skal och allt. Passar bra i skivor som dekoration, i te/drinkar och ihop med choklad. De transporteras från Israel, Afrika och Sydamerika och är därför inte så bra ur miljösynpunkt.


Jag har ingen aning om vad jag ska göra med frukten utan att äta den hel som är. Men jag ska komma på något. Har ni ätit Kumquats någon gång? Och vad tycker ni om denna nya kategori? Lämna gärna en kommentar! :D


Av Sofie - 27 augusti 2012 09:57


 


Min hjärna är lite förvirrad av mina alla olika muffinsvarianter. Jag gjorde ju en variant choklad/kokosmuffins som var mer fika/efterrättsliknande förra veckan. Sedan har jag även testat en annan variant choklad/kokosmuffins som är mer som en mellanmålsliknande fralla men supergod. Recept på de kommer, jag har även planer på att testa att göra mellanmålsmuffinsarna/frallorna med samma grund men med andra smaksättningar. Kanske hinner jag göra det ikväll? Och sedan sist men inte minst har vi mina alla varianter frukostmuffins som jag gör i micron, ska sammanställa alla de varianterna med länkar till recepten i ett eget inlägg tänkte jag. Och det var en ny variant sådana här frukostmuffins i micron som jag gjorde till frukost idag och receptet på dessa kommer här:


Ingefära/citron frukost muffins/cupcakes med hallontopping i micro (1 person)


Muffins:

3/4 dl fiberhavregryn eller andra gryn

1 ägg

1 äggvita

3-4 krm torkad ingefära

skalet och saften ur 1 citron

1 liten riven morot

1/2-1 mosad banan


Topping:

1 dl kesella/turkisk yoghurt

Hallon

Kanel

Ev. kokosflingor och pumpakärnor


1. Blanda ihop allt till muffinsen. Fördela i muffinsformar i papper, jag tog 3 ganska stora.

2. Micra på full effekt i micron i ca 2-4 min, beroende på hur stora muffinsformar du har.

3. Blanda ihop allt till toppingen. Bara att kleta över muffinsen när de är klara!


Väldigt uppfriskande med ingefära och citronsmak, testa! :D


   


Så nu är jag tillbaka på bloggen igen. Jag har som sagt haft en bloggpaus under helgen och varken bloggat eller läst några andra bloggar. Skönt, man behöver göra det ibland :D


Idag då? På måndagar har jag världens underbaraste långa sovmorgon. Fast jag som är morgonpigg av mig kommer nog inte använda tiden så mycket till att sova. Idag var jag uppe 7, åt lite snabb energi och upptäckte att det bara var 10 grader och regnade ute. Wiho hejdå sommaren :( Men jag drog ändå på mig löparkläderna och körde min planerade 8 km runda i bra tempo, verkligen superhärligt, sista distanspasset innan tjejmilen på lördag! Morgonträning på måndagar kommer bli min nya grej, jag som nästan aldrig morgontränat tidigare. Brukar ni morgonträna? Nu har jag iallafall fått i mig frukosten ovan och duschat och fixat mig för en dag i skolan. Vi hörs senare!

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards