Sofies Wellness

Alla inlägg den 24 augusti 2012

Av Sofie - 24 augusti 2012 14:00


 


På jakt efter något gott och nyttigt till fredagsmyset? Jadå kanske detta receptet är något för dig, jag gjorde dessa häromdagen när jag hade chokladsug. Själva muffinsreceptet är helt taget från Fannys superbra blogg men chokladkrämen har jag ändrat lite på. Jag fick testa på mitt stevia igen i detta recept, och jag vill förtydliga att jag inte säger att det är bättre än vanligt strösocker, men jag tycker om att testa nya produkter och nu har jag en förpackning stevia att testa, så varför inte använda den? Om man inte vill använda stevia kan man såklart byta ut det mot honung/agave/vanligt strösocker.


Okej konsistensen och smaken på muffinsen då? Den var faktiskt annorlunda än jag trodde. Jag trodde de skulle vara hårda och "torra" (på ett bra sätt), jag fick ha mina ganska mycket längre tid i ugnen men ändå var de ganska mjuka inuti särskilt de som jag åt när de var varma nygräddade. Fast att de var mjuka var bara gott, särskilt dagen efter när de stelnat lite mer. Smaken var god, svår att beskriva, lite choklad och lite kokos men ändå inte, gott som sagt iallafall, ni får testa själva. Krämen på är pricken över i:et men inte nödvändig, jag åt en på bussen hem från skolan utan kräm på och det var också gott.


Choklad/kokosmuffins med chokladkräm (ca 6 st)


1/2 dl kokosmjöl

1/2 tsk bakpulver

1/2 tsk bikarbonat

1/4 tsk salt

3 msk stevia strö (alternativt honung/agave/strösocker)

2 tsk kakao

1,5 msk smält kokosolja

1 ägg

1,4 dl naturell yoghurt

1/2 dl mjölk


Krämen:

1 1/2 dl kesella eller turkisk yoghurt

1/2 mosad banan

1 1/2 msk kakao

1 1/2 msk jordnötssmör

valfri sötning efter smak (jag tog 1 1/2 tsk stevia)


1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Blanda alla torra ingredienser i en skål.

3. Blanda ihop kokosoljan med resten av de blöta ingredienserna i en annan skål.

4. Rör ihop det torra med det blöta. 

5. Smörj 4-8 muffinsformar (beroende på storlek) om du inte har silikonformar som jag och slipper smörja dem. Lägg i smeten i formarna, men fyll inte upp helt då de reser sig ganska mycket i ugnen.

6. Grädda i ugnen. I grundreceptet står det 18-20 min. För mig tog det 30 min, och de kunde nog ha varit inne yttligare en stund men klockan var mycket och jag var otålig.

7. Blanda ihop alla ingredienser till chokladkrämen. Låt muffinsarna svalna och bre över krämen. Strö över kokosflingor och sätt på ett hallon på varje. Om du inte ska äta alla på samma gång, gör mindre kräm och ha bara på de du ska äta. De är som sagt goda utan kräm på också!


Dessa fungerar alldeles utmärkt som nyttigare efterrätt/fika, mellanmål, kvällsmål eller varför inte frukost (jag måste erkänna att jag stod morgon efter och åt direkt ur skålen med överbliven chokladkräm som blivit kvar från kvällen innan hehe).


 


Ni får ha en trevlig fredagkväll förresten! :D

Av Sofie - 24 augusti 2012 08:23


 


Morotskakagröt (1 portion): Koka gröt på 1 dl fiberhavregryn, 2 1/2 dl vatten, en nypa salt, 1 finriven morot (ca 1 dl ihoppressat), 1 tsk kanel, 1-2 krm ingefära, 1 krm vaniljpulver och 1/2-1 mosad banan. För mer protein rör i 1 rå äggvita efteråt!


Glasyren: Blanda ihop 1 dl kesella/kvarg eller turkisk yoghurt med 1 krm vaniljpulver och några droppar honung/agave/sweet freedom/annat sötning. Lägg glasyren på gröten och toppa med mer morotsriv! Denna gång hade jag även blåbär och valnötsbitar som inte kom med på bilden på gröten. Då blev det yttligare lite godare.


Detta är definitivt den godaste gröten som finns. Om ni inte redan har testat så måste ni göra det! Den slank snabbt ner i mig denna morgon som frukost. Tar lite längre tid att göra, men så värt det.


Vad är er favoritgröt?


 


Nu en dag i skolan, vi hörs :P

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards