Sofies Wellness

Alla inlägg den 22 augusti 2012

Av Sofie - 22 augusti 2012 19:55


 


Idag gjorde jag en linssoppa till middag efter ett recept från denna nystartade blogg, jag gjorde i stort sett efter receptet men ändrade lite mått och la till någon ingrediens. Gott och hett:


Het linssoppa (ca 3 portioner)


2 vitlöksklyftor

1-2 msk finriven ingefära

4-5 små morötter, alternativt färre större

1-2 rödbetor/polkabetor eller 1/3 squash (detta går att skippa)

2-3 tsk röd curry pasta

2 dl röda okokta linser

7-8 dl vatten

1 1/2 grönsaks/kycklingbuljongtärning

ca 1/2 tsk salt och lite peppar


Till servering: Turkisk yoghurt


1. Pressa vitlök, riv ingefära, skala och skär morötter i mindre tärningar och skala och grovriv betor/squash.

2. Fräs grönsakerna ovan i ett par minuter. Fräs med röd curry pasta.

3. Lägg i linser, vatten och buljong. Låt puttra i ca 10 min till linserna är mjuka.

4. Smaka av med salt och peppar.

5. Servera med en klick turkisk yoghurt, och ev. paprikastavar som jag gjorde!


   


Jag tänkte kanske starta något på bloggen som heter Veckans Veggorecept. För jag är nämligen väldigt dålig på att laga vegetariskt även fast att det inte är så svårt. Så om jag måste varje vecka lägga upp "Veckans Veggo" recept här så kommer jag automatiskt bli "tvingad" att laga mer vegetariskt. Och sedan kan vi peppa och tipsa varandra med recept. Låter det bra? Äter ni mycket vegetariskt nu? :) Jag har en del höstplaner med lite olika veckoinlägg med olika teman, men mer om det i ett eget inlägg tror jag! Veckans veggo är bara en av idéerna...


Av Sofie - 22 augusti 2012 16:26


  Som nästan alltid så njuter jag av min smoothie i en skål med sked och inte drickandes i ett glas! :D


Jag gjorde en härlig smoothie såhär på eftermiddagen när jag kom hem från skolan:


Choklad/banan/mango/mesquite/mandelsmörssmoothie (1 glas/skål): Mixa ihop 1 1/2 dl kesella, 1 dl naturell yoghurt, 1 dl fryst skivad banan (alternativt samma mängd färsk), 1/2 dl fryst mango, 1 msk kakao, 1 tsk mesquitepulver (inte nödvändigt men smakboostar hela smoothien) och 1 msk mandelsmör! Toppa med vad du vill, jag hade granatäpplekärnor och kokosflingor :)


Smoothies är verkligen gott och perfekt mellanmål. Dock gör jag det allt för sällan, så jobbigt att diska mixern med alla sina delar... Men alltid när jag har gjort det så har jag tyckt det har varit värt det. Nu är jag på jakt på nya smoothieidéer och recept. Vore jättesnällt om ni kunde tipsa mig om era favoritsmoothisar! Jag behöver ny inspiration.


Så kommentera era bästa smoothiestips nu tack! Denna var god, men annars är denna en favorit :)


 


Av Sofie - 22 augusti 2012 13:00


Hej sofie, min fråga lyder följande; jag har snart en födelsedag uppkommande och då brukar vi ha som tradition att gå ut på restaurang och äta så nu undrar jag om du har något tips på bra restauranger som serverar god och hälsosam mat. Och nu menar jag inte någon slags salladsbar eller diverse liknande lunchbarer, utan där det finns lite ordentligare mat och där det även är en bra miljö.tack på förhand!


Svar: Hej! Jag kan en del bra lättare lunchställen med hälsosam mat. Men just middagsrestauranger är jag riktigt dålig på. När jag går ut och äter är det oftast till lunch med någon kompis. Jag går ibland ut med familjen på kvällen, men då är det inte på restauranger som är inriktade "hälsosamma", men de flesta restauranger brukar ju ha något gott och hälsosamt på menyn. Så tyvärr, har någon något bra tips? :)


Hej! Jag har en burk ekologiskt vaniljpulver hemma (som du har i din header) som är i princip slut och jag tänkte om du visste något ställe i Stockholm som säljer det? Frågade mamma men hon glömde bort var någonstans hon köpt det.


Svar: Första gången jag köpte det för över 1 och ett halv år sedan så fann jag det på denna affär och då kunde man köpa det på extremt få ställen. Men nu tycker jag dock att man ser det i de flesta mataffärerna. ICA, Prixtra, Coop vet jag har det. Dock kanske inte alla. Håll ögonen öppna. Annars vet jag att de har det på Cajsa Warg och de flesta hälsobutiker.    


Skulle vilja veta vad du använder för kakao? Tycker nämligen inte någonting blir gott då jag använder den kakaon jag har hemma, så tänkte om du har något tips!


Svar: Jag brukar använda den där vanliga kakaon med ögat på. Jag tycker den är god! Dock har jag läst om raw cacao powder, jag har dock tyckt det verkar onödigt dyrt att köpa då det finns vanlig kakao. Men jag läste nyligen att det ska vara så mycket godare. Så jag är ganska sugen på att pröva. Dock har jag "köpförbud" sådana "superprodukter" nu när det är överfullt i vårt skafferi. Har någon av mina läsare testat? Att det är nyttigare kan man ju alltid diskutera. Men är det godare? Det tycker jag är viktigare i detta sammanhanget.


Hej! Du äter ju så hälsosamt och nyttigt hemma, så jag undrar hur du gör i skolan? Där äter man ju oftast pasta,potatis pannkakor osv så hur gör du då? Tack för en superbra blogg!


Svar: Hej! :D I min grundskola hade jag ganska bra mat, iallafall jämfört med andra skolor. Fast det insåg jag inte förrän näst sista/sista året och jag började äta som jag gör nu. Som tidigare svar i en annan fråga så äter jag pasta och potatis, men jag föredrar det personligen inte. Men är jag borta så går det bra att äta. Så jag åt det i skolan. Men sen hade vi ett stort grönsaksbord med olika sallad/grönsaker/alltid bönor eller linser/ibland bulgur eller kornliknande sallader/ibland keso att fylla tallriken med och vi hade dessutom knäckebröd och alltid en vegetarisk rätt att välja mellan. Så det gick oftast att få ihop till en hyfsatt bra måltid. Själva huvudrätten var oftast sådär smakmässigt, men då kunde man ju äta av allt det andra som oftast fanns.

Nu börjar jag en ny skola. Förhoppningvis är maten där också okej. Det kommer ju aldrig att kunna bli som hemma, men man får göra det bästa av saken!


Har ett jättejobbigt problem. Jag blir väldigt fort hungrig på förmiddagen! Jag vet inte om det är jag som har stor matsäck eller om det helt enkelt har och göra med min förbränning på förmiddagen, men det är endast då som detta är ett problem. Vad ska jag äta för att inte bli hungrig 2h efter frukosten? Jättejobbigt att vara i skolan då det kurrar i magen... Har provat allt möjligt! Olika grötar, äggmackor, kvarg... inget verkar funka. Vad ska jag göra? :(


Svar: Ganska enkelt: ÄT MER och sluta jämföra dig med hur mycket andra äter. Ät stor frukost och ha med dig ett förmiddagsmellis till skolan, exempelvis frukt, nötter, mackor, kokta ägg (men varning det luktar) ... Har du hög förbränning för att du kanske växer eller tränar mycket så är det inget konstigt med att vara hungrig och äta förmiddagsmellis. Problemet kan också vara att du äter för lite på kvällen innan och måste därför äta massor på morgonen efter, det har jag själv upplevt. Rejäl middag och gärna kvällsmål också senare på kvällen. Hoppas det hjälper! Det här med att tro att nyttigt är att äta lite är fel. Jag brukar säga att jag äter som en häst. Och mamma brukar skoja med mig, ska du äta nu igen Sofie när jag börja ta fram mellanmål ur väskan.


Hej! Är du "rädd" för kolhydrater såsom pasta osv? Och varför använder du dig av fiberhusk? Och kan du äta typ en pizza utan dåligt samvete? Kram!


Svar: Hej! Nej jag är inte rädd för kolhydrater. Jag käkar pasta. Det blir bara att jag inte visar det så mycket här. Här visar jag ju främst den maten jag själv lagar och jag är inget pastafreak, därför blir det lite mat med pasta, men när mina föräldrar lagar eller jag är bortbjuden och det är pasta till maten då äter jag det.

Fiberhusk använder jag helt enkelt eftersom det är en bra produkt som får ingredienser i olika recept att svälla och ofta lite "luftigare", dock kan man inte ha i för mycket fiberhusk, allt får då en konstig smak av det tycker jag. Ja jag kan äta en pizza utan att få dåligt samvete, dock blir jag så tung i magen efter pizza (mår alltså dåligt) och därför föredrar jag gärna att göra en egen variant som denna supergoda. Kram!


Hej sofie! Jag har märkt att du gör gottebollar ibland och jag har länge velat prova, men jag vet bara inte vilket recept jag ska prova. Vilket recept/ kombination är din favorit för tillfället? :)


Svar: Jag tycker dessa är godast. Men även dessa, dessa, dessa och dessa är helt klart värda att testa! :)

  Gottebollar med smak av hallon och pepparkaka :D

Har ni missat någon del av svaren kan ni läsa de här: del 1, del 2 och del 3!

Av Sofie - 22 augusti 2012 07:23


 


Dagens frukost:

x Hallon/persika/kardemumma bägare

x En skiva hembakat bröd med keso, kokt ägg och pestokrydda


Hallon/persika/kardemumma bägare (1 portion): Värm 1 1/2 dl hallon i micron, mosa och blanda med 1 finhackad persika. I en annan skål blandar du 1-1 1/2 dl naturell yoghurt, 1 dl kesella/turkis yoghurt och kardemumma efter smak. I yttligare en skål blandar du ca 3 msk havregryn och 1 dl quinoapuffar (kan bytas ut mot dinkelpuffar alternativt en mindre mängd havregryn, hackade nötter eller liknande)! Varva dessa tre blandningar i ett högt glas!


Supergott och en grym start på dagen! Onsdagar kommer att vara min tidiga dag, men inte ska jag äta sämre frukost för det. Priotering! Men jag kommer antagligen försöka äta saker som går snabbt och enkelt, alternativt som man kan förbereda kvällen innan.


Förresten quinoapuffar är en ny favorit som är supergod, finns på Coop och jag tror även i hälsobutiker :)


 


Sådär nu ska jag snart bege mig till skolan för min andra dag. Precis som igår är det mest praktisk info och att lära känna klassen :D Jag kommer nog vara supertrött idag igen när jag kommer hem, dessutom har jag sovit som en kratta i natt. Jag la mig lite väl sent, hade svårt att somna, vaknade mitt i natten och låg vred mig i flera timmar utan att kunna sova och gick sedan upp tidigare än jag gjort på flera månader. Inte så bra kombination! :P


Det nästsista inlägget med svar på era läsarfrågor kommer upp senare idag!

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards