Sofies Wellness

Alla inlägg den 21 augusti 2012

Av Sofie - 21 augusti 2012 21:58


 


Ett kvällsmål som har gått och blivit en favorit på senaste tiden. Häromdagen åts den med en valnöt som på bilden ovan, just nu sitter jag och äter på en likadan fast med jordnötssmör på toppen.


Chokladfluff (1 portion): Vispa 1-2 äggvitor hårt med en elvisp, så hårt att du ska kunna vända bunken upp och ner och det ska inte rinna ner. Rör försiktigt i 2 tsk kakao per äggvita och valfri mängd sötning (honung/agave/stevia/mosad banan/någon form av socker).


Detta är grunden sedan kan man även blanda i kaffepulver, vaniljpulver, mesquitepulver, nötsmör eller liknande och variera med olika toppingar om man vill det!


Perfekt som kvällsmellis, men fungerar såklart även till mellis, frukost eller nyttigare efterrätt/fika. Enjoy! :D Gott och proteinrikt...


 


Nu ligger jag halvdäckad i sängen. Jag överlevde första dagen på gymnasiet! Det var förstås nervöst. Men det verkar som jag har gjort ett perfekt val, klassen, lärarna och skolan verkar superbra. Inte så konstigt att den brukar rankas som Stockholms bästa :D Idag har det mest varit praktiskt info och det var så mycket nya intryck, jag blev helt matt i huvudet. Och sedan skulle vi lära känna varandra i klassen, också kul, men mycket med så många namn och olika ansikten. Det kommer att ta ett tag att lära sig! Efteråt gick vi ett stort gäng och fikade, trevligt och man lärde sig yttligare några namn. Väl hemma var jag sjukt trött, fast främst i huvudet som tur va! 10 km löpning stod på dagens löpschema, yay så taggad jag var eller inte :) Efter lite mellis och degande hemma var det bara att bege sig ut. Idag var det ett sådant pass då det kändes jobbigt redan från första början, men jag kämpade på med det mentala vilket resulterade i nytt rekord. Under 55 min nu :P Målet på tjejmilen är att springa under 50 min, vi får se hur det blir med det!


Hur har er dag varit?

Av Sofie - 21 augusti 2012 12:00


   


Häromveckan när jag skulle blanda till en ny sats tacokrydda fick jag även för mig att blanda ihop en annan kryddblandning, en indisk variant. När man lagar mat har man ju inte alltid tid att hålla på och smaka av med olika kryddor. Perfekt med en som redan är ihopblandad (och inte färdigblandad från mataffären med onödigt tillsatt socker och e-medel). Bara att hälla i lagom mycket för en god och kryddblandad smak. Passar som en annorlunda touch i köttfärssåsen, köttbullarna, en gräddig varm sås, på äggmackan, blandat som kall röra tillsammans med turkisk yoghurt eller liknande, som jag gjorde nedan eller på en massa andra sätt!


Indisk kryddblandning (1 sats)


2 msk malen spiskummin

2 msk malen koriander

2 msk malen gurkmeja

2 msk malen ingefära

1 tsk kajennpeppar


1. Bara att blanda ihop allt och förvara i en eller två burkar!


I helgen när jag och en kompis skulle hänga på stranden så hade vi med lunchlådor. Min var en väldigt enkel variant som den indiska kryddan piffade upp:

 


Såhär gjorde jag matlådan: Jag skar en lagom stor kycklingfilé i bitar, och stekta den i olja i en stekpanna. Under stekningen strödde jag även lite av kryddan så att kycklingen fick en fin gul/orangare yta. Jag blandade kokt bulgur, morotsbitar, paprikabitar, hackad färsk bladspenat och strödde även här över kryddan. Till bulgursalladen och den stekta kycklingen hade jag en klick turkisk yoghurt som gjorde det hela krämigare. Gott, snabbt, enkelt och nyttigt!


Brukar ni också göra era egna kryddblandningar? :)

Av Sofie - 21 augusti 2012 07:52


 


Dagens frukost:

x Kokosdavosgröt med kiwi, granatäpplekärnor, rostade nötter/frön och mandelsmör

x Ett halvbra försök att få i mig ett ägg också


Kokosdavosgröt (1 portion): Blanda ihop 1/2 dl vanliga havregryn, 1/2 dl kokosflingor, 2-3 msk havrekli (alternativt mer havregryn) och 2-1 1/2 dl naturell yoghurt, låt stå ochgegga ihop sig under natten i kylskåpet. Jag smaksatte även min rejält med vaniljpulver på morgonen. Toppa med vad du vill!


Körde en favorit i repris denna morgon, kokosdavosgröt. Eftersom jag visste att jag inte skulla vara så pigg och ha tid att göra frukost denna morgon, då blandade jag ihop gröten igår kväll, kokade även ett gäng ägg så att jag har för flera dagar framöver. Perfekt nu när jag inte har lika mycket tid på morgonen! Dock får jag säga att det var sjukt svårt att äta lika mycket som normalt såhär tidigt, det kommer ta några dagar att få kroppen att vänja sig vid de gamla frukostrutinerna.


Så idag är det dagen med stort D. Jag börjar gymnasiet. Superspännande och superläskigt. Precis som det ska vara. Efter 10 år i samma skola och samma klass är det dags att lämna tryggheten och bege sig ut på nytt främmande vatten. Ingen i min klass har valt samma skola, vilket är både positivt och negativt. Men jag känner några från annat håll som börjar i min nya skola, skönt. Bara det att jag inte kan springa 2 minuter hemifrån innan skolan börjar och ändå hinna är en sak, nu ska jag även börja ta bussen varje dag. Mycket omställningar, men jag gillar det!


    


Vad äter ni till frukost idag?


Jag har ingen aning om vad jag kommer göra idag eller hur länge jag kommer vara i skolan och vad som händer efteråt. Men jag har iallafall fixat ett tidsinställt inlägg som kommer upp här vid lunchtid, kika in här då igen! :D 

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards