Sofies Wellness

Alla inlägg den 20 augusti 2012

Av Sofie - 20 augusti 2012 14:02


   


Som kolhydratskälla i dagens lunch istället för potatis/pasta/bulgur/matkorn som jag har tröttnat något på:


Rödbets- och sötpotatisbiffar (1-2 personer)


100 g rödbetor (ca 2 st)

100 g sötpotatis (ca 1/2 st)

1-2 ägg

1 tsk basilika

salt


1. Skala och grovriv rödbetor och sötpotatis.

2. Blanda med ägg. Krydda med basilika och salt.

3. Forma till "biffar", stek på ganska hög värme i olja.


Supergott, och superenkelt. Rödbetorna och sötpotatisen går att byta ut mot vilka rotfrukter som helst. Jag hade faktiskt inte vanliga rödbetor utan polkabetor, vilket är i stort sett detsamma bara att de är vit/rosarandiga i färgen. Det fanns bara ett ägg kvar hemma, så jag var rädd att de helt skulle falla isär. Men det gjorde det inte, dock tror jag att de skulle hålla ihop ännu bättre med yttligare ett ägg i, eller en till äggula eller äggvita. Angående antalet och hur många man ska äta per person beror lite på. Jag hade ingen annan riktig kolhydratskälla som bulgur/potatis till så jag åt upp nästan alla ovan själv. Men har man det som komplement till "huvudmaten" så är det nog mer lagom att dela 2 på receptet. Självklart beror det också på hur hungrig man är, hur stor energiförbrukning man har, äter man ofta och lite eller sällan och mycket osv, ni vet det gamla vanliga :P


Jag åt dessa med rester från gårdagens middag och en stor fräsch sallad:

     Lax med tapenade. MUMS!!!


Förresten idag är det min sista dag på sommarlovet. Hjälp, hur gick tiden så fort? Det känns inte som om det har varit en riktig sommar ens. Jag har hitills bara spenderat dagen med att fixa och planera lite inför imorgon, jag vet inte riktigt vad jag ska göra. I stort sett har alla mina kompisar börjat skolan nu, antingen förra veckan eller idag. Men jag ska iallafall träffa en gammal klasskompis senare efter att hon har slutat skolan för dagen. Då gör jag iallafall något vettigt idag :D


Ni får ha en fortsatt fin dag! 

Av Sofie - 20 augusti 2012 06:00


Min träning:


Måndag - På träningsskolan: Grund och teknik i benböj, marklyft, militärpress + Träning på egen hand: Uppvärmningsjogg ca 5 min, Löpning 5 km 25:36 min (personligt rekord), Nedvarvning ca 5 min


Tisdag - På träningsskolan: Cirkelfys ca 45 min


Onsdag - På träningsskolan: Löpskola, backtips, ganska lugn distanslöpning = totalt ca 60-75 min (höll inte alls koll på tiden)


Torsdag - På träningsskolan: Grund och teknik i rodd, chins, goodmorning, bänkpress


Fredag - På träningsskolan: Blandade löpintervaller ca 45 min + Träning med Maxine: IntervallFlex 55 min


Lördag - Vilodag


Söndag - Löpning: 10 min uppvärmningsjogg, några stegringslopp, Intervaller 400 m x 10 gånger med 1 min vila emellan varje, ca 10 min nedvarvningsjogg = Totalt 52 min, 8.20 km + Pluurpingutmaningen 55 burpees, 5:30 min planka


Hur har er vecka sett ut?


Kommentar: Hej och hå, minst sagt träningsfylld vecka, egentligen för träningsfylld för att inte alls ha tränat på ett tag pga sjukdom.  Men nu har jag varit på träningsskola så det har blivit så. En del pass har varit väldigt korta och inte alls intensiva och jobbiga utan mer fokus på teknik, men det har ändå gett en del träningsvärk då det var helt ovana rörelser för kroppen att genomföra. På måndagen efter ett sådant teknikpass var jag så sjukt sugen på att springa efter att vad som känt som evigheter. Så jag beslöt mig för att springa ett 5 km pass bara för att se vad jag låg. Jag trodde min kondition skulle ha försämrats rejält efter att jag hade vilat ett par veckor. Men jag var så himla mentalt taggad och full på energi efter att ha vilat att jag bara körde och fick nytt personligt rekord. Jag försökte inte kolla på klockan för att se hur dåligt jag trodde det skulle gå. Men nähä efter halva låg jag jättebra till och jag var inte alls trött, då beslöt jag mig för att jag skulle slå mitt gamla rekord som ligger på 27 min någonting. Det var när det var sådär 1-2 km kvar som det blev tufft, men huvudet signalerade till hjärnan KÖR och det gjorde jag, även fast att jag fisk håll i magen och det kändes ett dunkande i övre delen av magen (som inte är farligt men obehagligt) i slutet. Haha lycka när man slår ett nytt rekord. Denna gången var verkligen det mentala som gjorde det. Tänk om jag sprungit 5 km med samma mentala fokus två veckor tidigare när jag hade löptränat regelbundet länge, då har jag definitivt kommit under 25 min. Det är ju trots allt en magisk gräns :)


På löpskolan lärde jag mig mycket, mer om det nedan.


Vi hade egentligen i "läxa" att gå på 3 gruppträningspass på Friskis under veckan. Vi bokade och tänkte gå på olika pass flera gånger men sedan var vi ofta så slut och hade träningsvärk att det inte kändes skonsamt att träna ytterligare en gång även fast att vi var peppade att göra det. Jag tänkte dessutom på att jag varit sjuk, och vet att det inte är bra att gå från att träna ingenting till att träna hårt. Men sista dagen så hade vi inte sådan träningsvärk och vi ville avsluta på bästa sätt så jag och Maxine gick på ett intervallflex pass. Så himla kul! Jag tror jag har nämnt det tidigare, men jag älskar verkligen de passen med ca 10 min rörlighetsuppvärmning, 25 min blandade jobbiga intervaller för både kondis/styrka och sedan 20 min skön rörlighetsträning. Extra roligt var det också att det var premiär för höstpasset!


På söndagen återgick jag till den gamla vanliga träningen efter flera veckors avbrott för magsjuka/konstiga dunkande i magen/träningsskola. Dvs löpning enligt mitt löpschema inför tjejmilen. Tråkigt att jag har missat så mycket, men jag kör enligt schemat till tjejmilen som är om knappt 2 veckor, det få gå som det går. Ska ni springa?

Jag gick även tillbaka till pluurpingutmaningen på söndagen. Peppen att genomföra den finns inte längre där, kommer nog inte köra varje dag, men då och då och öka. Det får bli som det blir med det. Jag vill prioritera annan träning nu :P


Några tips/tankar om det jag har lärt mig i veckan:

Jag har som sagt denna veckan gått en träningsskola för tonåringar. Det har varit sjukt kul, jag har lärt mig mycket och lärt känna nya människor. Tänkte ta upp några saker som jag lärt mig som kanske andra kan ha nytta av.


När vi körde löpskola lärde jag mig en hel del. När jag springer så rör jag armarna, men jag använder bara armbågen och ut till händerna, man ska tydligen använda armarna ändå upp till axeln. När man springer ner i backar ska man luta sig framåt, jag brukar luta mig bakåt. När man spinger upp i backar ska man luta sig bakåt, jag har alltid lutat mig framåt. Och när jag verkligen tänkte på att göra rätt då kunde jag faktiskt orka springa fortare utan att det var jobbigt. Så detta ska jag verkligen tänka på i framtiden när jag springer!


Jag fick även lära mig ett antal grundgymövningar. Ni kan de säkert redan, det är de vanligaste som tar många muskelgrupper samtidigt! Jag har aldrig haft någon som kunnat visa för mig, så detta var guld värt. Nu vet jag hur jag ska göra dessa utan att skada mig. Tyvärr kan jag inte visa och berätta alla dessa övningar då det är ganska komplicerat att göra det med ord, och som sagt så kan ni säkert de redan då de är grundövningar.


Något de snackade om också var att man inte ska träna styrka och kondition samtidigt, alltså efter varandra. Det tyckte jag var lite konstigt, crossfit som är det nya som ska vara så effektivt? Och jag har hört många som kör korta löpintervaller mellan olika styrkeövningar på gymmet och tycker att det är så bra. Visst förstår jag det de menar om att man inte ska träna först 1 timme kondis och sedan 1 timme styrka eller tvärtom, för då är man redan trött från den första träningen och kan inte presentera så bra under andra timmen. Det blir mycket mindre effektivt och risk för skador. Men en halvtimme styrka och sedan en halvtimme kondis borde väl gå bra?


Vi gick även igenom hur man ska planera sin träning. Då var det främst hur man ska lägga upp sin kondition/styrketräning om man tränar och tävlar i någon sport vilket många i gruppen gjorde. Jag gör ju inte det, men kan ändå ta nytta av tipsen. Först ska man ha en sorts "försäsong" innan det är säsong för sin sport som man tränar/tävlar i. Då tränar man kondition (typ löpning) 2-3 gånger i veckan, och gymstyrka 2-3 gånger i veckan. Först mer distanslopp och lite intervaller, och mer styrka med lättare vikter och många reps. För att efter några veckor köra mer intervaller och en del distand, och mer tyngre styrketräning. Sedan är försäsongen slut och man tränar sin sport, då hinner man ju inte med sin kondition/styrketräning lika mycket då "sportträningen" tar tid, så då får man köra konditions och gym färre i gånger i veckan för att få med minst 1 vilodag i veckan. Sedan efter säsongen och kanske en något mer intensiv tävlingsperiod så kan det vara bra med ett par veckors helvila innan man börjar om från början med försäsongen.


Sen vet jag inte om allt det här stämmer, men det här var en del av det jag fick lära mig. Kan tyvärr inte skriva allt då det skulle bli så långt :D Om ni kan något mer om det jag tar upp ovan får ni gärna slänga ur er en kommentar!


Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards