Sofies Wellness

Alla inlägg den 19 augusti 2012

Av Sofie - 19 augusti 2012 21:45


 


Pappa har länge klagat på den där oöppnade burken med svarta oliver som stått i skafferiet i evigheter. Svarta oliver är inget som går hem hos någon av oss, det går att äta men det är inte särskilt gott. Men tapenade är gott. Dock fick vi köpa hem ännu mer äckliga oliver då i alla grundrecepten jag kunde hitta skulle man ha större mängd haha. Men nu har vi iallafall inga svarta oliver kvar här hemma.


Tapenade (1 sats)


300 g svarta oliver (avrunnen vikt), ca 5 dl

4 sardellfiléer

1/2 dl olivolja

2 vitlöksklyftor

saften ur 1/2 citron


1. Bara att mixa ihop allt till en krämig röra!


Vi gjorde en sats, det blev ganska mycket. En del av tapenaden fick gå åt till kvällens middag. Resten ska sparas till att ha på knäckebröd/bröd, förrättsdipp eller till annan mat. Vad kan man mer ha tapenade till?


 


Lax med tapenade: Gör tapenade enligt receptet ovan. Lägg tinade laxfiléer i en ugnsäker form. Bre över ett lager tapenade. In i ugnen på 175 grader i ca 15-20 min. Klart!


 


Kvällens supergoda middag! :D

Av Sofie - 19 augusti 2012 17:46


  Min blåbärspajfikabit idag med hemmagjord vaniljkesella (kesella+vaniljpulver+mosad banan)


Så himlans gott! Tänk för två år sedan kunde jag knappt koka pasta/bulgur eller värma en tomatsås. Nu hittar jag på helt egna recept utan problem, och det blir gott. Vilken förvandling ;)


Igår plockade jag och en kompis spontant blåbär som sagt när vi var ute en sväng. Jag kände att jag ville göra något speciellt med dem då det tog sin lilla tid att plocka. Det blev en halvliter så det var alldeles lagom för en paj. Så smulpaj fick det bli.


Den blev verkligen jättebra, perfekt krispigt täcke, lagom söt och god smak. Kanelen förgyller hela pajen. Samtidigt så är det inte alls något "dåligt" i. Bara bra näringsrik mat. Det låter väl bra? Perfekt som fika, dessert, mellanmål, kvällsmål och till och med frukost (det är ju inget dåligt i så varför inte?). Jag och min lillebror åt den varm som eftermiddagsfika/mellis, jag med vaniljkesella till och han med glass.


Nyttig Blåbärssmulpaj


5 dl blåbär

1 dl fiberhavregryn

1 dl grovhackade mandlar

1/2 dl grovhackade valnötter (eller andra nötter)

1/2 dl solroskärnor

1/2 dl kokosflingor

1 msk kanel

2 msk linfrön

1 dl kesella/kvarg

3 msk agave, eller honung i lite större mängd (eller annan sötning)


1. Skölj blåbären och fördela i en pajform (ca 25 cm i diameter).

2. Blanda noga ihop resten.

3. Smula smuldegen över blåbären.

4. Grädda i ugnen i ca 10-15 min på 225 grader.

5. Ta ut och ät tillsammans med exempelvis vaniljkesella, glass, vaniljsås eller vispgrädde! Godast är den förstås nygräddad och fortfarande varm.


Jag har länge letat efter ett sådant här recept på en god och knaprig men nyttig paj. Fast jag hittade inget, så nu har jag hittat på ett själv. Perfekt! :D Blåbären går förstås att byta ut mot andra bär och frukter, nästa gång får nog bli äppelpaj såhär på hösten. I smuldegen kan man säkert exprimentera mer, byta ut nötterna, blanda i kakao eller andra smaksättningar och kryddor. Kanske vaniljpulver, jordnötssmör eller mitt kära mesquitepulver?


 


     


Mer än godkänd av hela familjen. Att det var en nyttig version var det ingen som la märke till eller kommenterade ;) Smakar precis som vanlig!

Av Sofie - 19 augusti 2012 10:15


 


x Chokladdavos med mandelsmörskräm, gojibär och kiwi


Chokladdavos med mandelsmörskräm (1 person): Blanda ihop 1 dl valfria gryn, 2 dl naturell yoghurt, 1 msk kakao och 1/2-1 mosad banan. Om du tycker om kaffe kan du smaksätta med ca 1 msk kokat kaffe, och om du har mesquitepulver hemma kan du även ha i 1 tsk av detta, men dessa två saker är inte alls nödvändiga men jag hade i det idag. Mandelsmörskrämen gjorde jag på 1/2 dl turkisk yoghurt, 1/2 dl kesella och 1 msk mandelsmör. Toppa med valfri frukt/bär!


Chokladdavosen är en favorit som går att varieras på en massa sätt med olika smaksättningar; idag kaffe och mesquite, och olika toppingar; idag mandelsmörskräm, gojibär och kiwi. Den går även relativt enkelt och snabbt att göra. Passade bra idag då jag vaknade ganska sent då det blev ganska sent igår kväll, jag var och såg en modern rockversion av De tre musketörerna som musikal, den var grym.


 


Förresten igår när jag var ute med en kompis så hittade vi en massa blåbärsris med blåbär. Så vi plockade en del och hälften av det står nu i mitt kylskåp. LYX! Visst skulle jag kunna toppa det på yoghurt eller gröt. Men det känns som man vill göra något speciellt med det. Har ni några bra idéer? Jag funderar på att göra någon sorts variant av blåbärspaj med nötkrisptoppen. Om någon har något recept på liknande så får ni gärna tipsa mig :D

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards