Sofies Wellness

Alla inlägg den 18 augusti 2012

Av Sofie - 18 augusti 2012 16:51


Ännu mer frågor och svar kommer här:


Om du fick leva på endast en frukost, en lunch, ett mellanmål, en middag och en efterrätt i hela ditt liv, vilka rätter skulle du välja? Svara gärna så specifikt som möjligt ;)


Svar: Vilken svår fråga, det finns för mycket gott. Om jag snabbt och spontant ska svara just nu får det bli: Frukost Morotskakagröt, Lunch ja då älskar jag enklare matigare sallader som denna t.ex:

    


Mellanmål då måste jag säga två äpple/kanel/keso/nötsmör eller någon variant av bananpannkakor. Middag är i stort sett omöjligt att säga, tar en riktig goding från den senaste veckan Oliv-och senapsbiffar med tomatbulgur. Efterrätt antingen kladdkaka i micron, raw chokladkaka eller något annat hembakat.


Vad är din absoluta favorittopping på yoghurten och på gröten?


Svar: Precis som frågan ovan är det så svårt att säga favoriter av allting. Hallon är alltid gott, och jag rostade nyligen en massa nötter/frön och de är så mycket godare än råa nötter. Så hallon, rostade nötter/frön och kokosflingor får bli mitt svar. Men som sagt det varierar helt från dag till dag, jag tycker om variation. Keson är också en stor favorit på gröten.


Hej! Jag undrar om du har något bra tips på ett proteinrikt mellanmål att äta efter träning och som även håller sig i väskan ett par timmar. Saker så som bla kesella och mjölk har jag hört ska vara bra efter träning, men jag brukat nästan alltid träna direkt efter skolan och då är inte dessa alternativ de allra bästa.


Svar: Skrev ett inlägg igår med ett tips att djupfrysa kesella/keso blandningar så håller det sig mycket längre. Det kanske fungerar för dig? Men kanske inte om du går hemifrån på morgonen och ska äta mellanmålet efter träningen vid 17-tiden. Kokta ägg är proteinrika och har jag hört ska hålla sig bra, men jag har aldrig testat det själv. Bananpannkakor (dvs pannkakor på 2 ägg+1 banan eller 1 ägg+1/2 banan beroende på hur hungrig man är) tror jag också håller sig bra i väskan. Annars är jag själv på jakt efter fler bra alternativ. Från och med nästa vecka kommer jag börja skolan och kommer nog oftast inte komma hem mellan skola och träning som jag alltid gjorde förut. Så om ni har några tips får ni gärna tipsa mig och Kristina som ställt denna fråga :D


Vilka är dina favoriter bland alla gottisbollar/kakor/"sötsaker" som du har gjort? De som du tycker är absolut godast :D
Tack för en asbra och inspirerande blogg! <3


Svar: Tack vad snällt :D

Favoriterna på nyttiga efterrätter är Snabbkladdkaka i micron, Raw chokladkaka, Kaffechokladbollar, Smulpaj, Mangoglass, Kolaglass. Favoriten av gottisbollar är alltså kaffechokladbollarna ovan och om man längtar efter julen tycker jag även dessa hallon/pepparkakskrydda gottisbollar är riktigt goda.


Hur många dl yoghurt/mjölk/fil äter du till frukost och hur många dl musli/flingor/bär/nötter i det?

Vilken basmat är nyttigast att äta till sina måltider?

Hur många mackor mjuk och hård och riskakor
äter du till frukost?


Svar: Jag måttar i stort sett aldrig yoghurt/mjök/fil/musli/flingor/bär/nötter (utom till recept som smoothie och liknande), jag tycker att ögonmåttet brukar fungera bra, och det blir nog lite olika varje gång till frukost.


Det finns väl inga exakta ingredienser som är "nyttigast". Jag brukar variera och köra ungefär halva tallriken grönsaker, 1/4 kolhydrater och helst då bulgur/matvete/knäckebröd/kamutvete/sötpotatis men ibland blir det potatis/pasta och sedan sista 1/4 någon proteinkälla och då helst fisk/kyckling/nötfärs/vilt eftersom det är det som jag tycker är godast. Allt är ungefärligt efter ögonmåttet och efter hur mycket det finns av allt och vad jag är sugen på, jag sitter inte direkt och måttar på tallriken.


Precis som första frågan. Det beror på vad jag har på, vad jag är sugen på, vad jag har till och hur hungrig jag är.


Vilka är dina bästa tips om man vill äta nyttigt och gott?


Svar: Ja den här myten att nyttigt ska vara äckligt är jag trött på att höra folk säga. Visst finns det nyttig mat som är äcklig, men det finns också mycket som är väldigt god. Jag vet inte riktigt om jag har några tips. Köp hem mycket olika frukt och grönt, man tröttnar snabbt på isbergssalladen med tomat/gurka och äpplen och bananer som är väl den svenska standarden för frukt/grönt. Det finns så mycket mer gott. Köp hem mycket kryddor, det förgyller alla maträtter. Jag kommer inte på några direkta tips, men kika på min blogg hehe det bästa tipset jag har, här finns massor av inspiration och det kommer mer dagligen för att äta just nyttigt och gott.


Sådär bara 15 frågor kvar nu att svara på. Jag fördelar nog upp det i 2-3 inlägg till :D

Av Sofie - 18 augusti 2012 10:23


    


Ni vet Annie som skriver en av mina favoritbloggar? Detta receptet är taget från hennes blogg. Hon gör alltid så mycket annorlunda och inspirerande rätter och recept, tyvärr så har hon ofta mycket konstiga eller snarare ovanliga ingredienser. Men så la hon upp detta recept och jag hade redan allt hemma. Perfekt! En hel del konstiga saker finns i detta recept också. Eftersom det är kokosfrallor går nog inte kokosmjölet att byta ut, men jag är ganska säker på att hampafröna går att byta ut mot linfrön/solroskärnor/pumpakärnor och sojamjölet mot vilket annat mjöl som helst. De andra ingredienserna är sådant som man brukar ha hemma. Eller kanske inte fiberhusk och det går inte att byta ut, men det finns i de flesta vanliga mataffärer nuförtiden.


Smaken då? Verkligen jättegod och annorlunda och väldigt saftiga, lite kokossmak men ändå inte. Dessa ska jag definitivt göra igen. Dock skulle man nog ha på varmluftsläge då mina fick vara betydligt längre tid inne än receptet, och efter ett tag fick jag sänka värmen för att de inte skulle bli brända på ovansidan. De var även lite degiga inuti när jag tog ut dem, men efter att de svalnat ett par minuter var de perfekta. Ni måste testa! :D


Kokosfrallor (ca 7 st)


1 mosad banan

2 ägg

1 dl naturell yoghurt

2 msk solrosfrön

1 msk hampafrön

3 msk kokosmjöl

3 msk sojamjöl

1 msk bakpulver

2 tsk fiberhusk

lite salt


1. Bara att blanda ihop allt i en bunke. Låt det stå och svälla ihop en stund, ca 5 min.

2. Forma till valfritt många bollar som du lägger på en bakplåtsklädd bakplåt. Platta till lite.

3. Sätt in i ugnen på 225 grader i 6-12 min. Bäst med varmluft annars får man göra som mig och ha dem inne ännu längre och sedan sänka värmen så att de inte blir brända.

4. Ta ut och skär itu och låt svalna något så att de "stelnar" och inte blir degiga i mitten.


   


Dagens frukost fick då bli:

x En kokosfralla med keso, kokt ägg och basilika

x En kokosfralla med keso, pesto och paprika

x En kokosfralla med keso, prusciutto och pesto (övre halvan av brödet åt jag upp på direkten för smakprovning)

x En skål naturell yogurt blandat med hallon och vaniljpulver och sedan rostade frön/nötter på toppen


Lyxfrukt :D Det är ju trots allt helgfrukost, fast för mig har det varit det i snart 10 veckor varje dag hihi ;)


Dagens planer är att träffa en kompis som jag inte träffat på över 1 år eller något, vi ska ha bada/sola om vädret tillåter och ha lite picnic, och sedan ikväll ska jag på teater med familjen. Låter som en bra lördag! :D


Ha en fin dag!!!

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards