Sofies Wellness

Alla inlägg den 17 augusti 2012

Av Sofie - 17 augusti 2012 18:46


   


Jag är nog inte ensam om att tycka att olika sorters kesella och kesoblandningar är perfekta mellanmålet eller återhämtningsmål direkt efter träning. Men det finns ju ett stort problem. Kesella och keso klarar inte lång tid utanför kylskåp utan att bli dålig. Och det finns ju ingen minikyl i omklädningsrummen på gymmet som kan hålla den kall. Vore förresten inte det en grym uppfinning hihi? Och i skolan finns det inte håller någon minikyl i skåpet, ni som jobbar kanske har den lyxen att ha det, tur för er :)


Tidigare har jag testat att blanda keso med frysta hallon eller andra frysta bär, ja då håller det ett tag om man kör ett kortare pass förutsatt att man blandar ner hallonen precis innan man går hemifrån och tränar inte så långt borta.


Men i veckan fick jag en bättre idé som jag nu testat några gånger och fungerar bra. Blanda ihop din kesella/keso blandning långt innan du ska gå hemifrån och in i frysen. Låt den vara där tills precis innan du går hemifrån, ta med och beroende på hur länge den var inne så kommer den att klara sig ganska många timmar och vara fräsch och kall ändå utan kylskåp. Bäst blir det om du fryser den redan på kvällen innan så att den är helt genomfryst. När man sedan äter blir det lite "såggigt" och vattnigt och ser inte så gott ut, men om du har blandat ihop en god röra så kommer den självfallet smaka gott. Och det är väl huvudsaken?


Denna lösning fungerar väl inte om man lämnar hemmet vid 7 och ska äta mellanmål vid 15-tiden. Men det kanske är någon som kan få nytta av tipset! Har ni fler tips på mellanmål eller hur man ska förbereda mellanmål för att kunna ha med i väskan så att det håller sig i några timmar? Mina egna tips är frukt, nötter och mellanmålskakor/barser, de två förstnämnda finns i stort sett alltid i min handväska vad jag än ska göra, perfekt nödmat. Dock vill man väl ibland ha något mer proteinrikt. Några tips? Kokta ägg har jag också hört ska vara bra, jag har dock aldrig testat det själv, tror att det luktar väldigt mycket. Hur länge håller sig kokta ägg utan kyla?


Apropå mellanmål, det ska bli intressant att se hur det blir med allt det sedan när vardagen kör igång igen nästa vecka. Tidigare har jag haft ett skolschema med normala morgonar, kunnat äta något äpple och lite nötter på någon förmiddagsrast och sedan slutat i tid så att jag kunnat äta något rejälare eftermiddagsmellis hemma och om jag umgicks med kompisar så gick vi och köpte något. Enligt schemat på min nya skola verkar det bli mycket sovmorgnar (inte mig emot), då blir det nog förmiddagsmellis hemma och sedan slutar jag något senare, så eftermiddagsmellis i skolan och då vill jag helst ha något mer än äpple och nötter. Vi får se hur det blir med det! Jag och min kompis Maxine hade en rolig konversation idag om hur vi ska stå och steka massor av bananpannkakor varje söndag inför hela veckan som mellis att ha med i skolan. Haha de borde väl hålla sig en hel dag i väskan? Jaja, allt det löser sig alltid på ett bättre eller sämre sätt ;) Okej nu kom jag helt bort mig från det här ämnet "kall kesella/keso" som det var tänkt att inlägget skulle handla om :P


 


Innehållet i den övre mellislådan: Hälften kesella, hälften keso, blåbär, en massa citonsaft och sedan banan och kokosflingor på det!


Den nedre lådan: Kesella, mango och en massa kanel


Glöm inte att kommentera nu om ni har några tips som jag efterlyste ovan :D

Av Sofie - 17 augusti 2012 10:18


Jag har gått och lite förälskat mig i mitt nya mesquitepulver som smakar kola. Både igår och idag fick det bli mesquitegröter till frukost. Va jag som sällan äter samma frukost två gånger? Jo samma gröt i grunden men helt olika smaksättningar och toppingar. Båda var gooooda :) Om ni lyckas få tag på mesquitepulver måste ni pröva!


   Gårdagens Mesquitegröt: Koka ihop 1 dl valfri gryn (jag hade en grynblandning), 2 dl vatten, en nypa salt, 2 tsk mesquitepulver och en massa kanel. Som till alla gröter kan man blanda i 1 äggvita efter kokningen för mer mättnad och protein, men igår satsade jag istället på helt kokt ägg på en finn crisp med örtsalt. Och just det toppingen som är minst lika viktig som vad som är i gröten bestod av keso, kokoschips, pekannötter och passionsfrukt.


     Dagens mesquitegröt: Den kokades ihop på 1 dl grynblandning (ta valfria gryn), 2 dl vatten, en nypa salt, 2 tsk mesquitepulver, 1 tsk kakao och 1 1/2 dl hallon. Denna gång med 1 äggvita i på slutet. Toppingen bestod av frysta bananbitar (jag har upptäckt att det är mycket godare än färska), keso och blandade hemmarostade nötter och frön.


  Närbild på den första, passionsfrukt har blivit en ny favorit! :P


Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards