Sofies Wellness

Alla inlägg den 16 augusti 2012

Av Sofie - 16 augusti 2012 20:02


 


Ja tro inte att jag alltid lyckas i köket. Det gör jag inte! Ville bara säga det ;)


Middagstid, ingen i familj vet riktigt vad vi ska ha till middag och vad vi ska laga. Till slut bestämmer vi att alla får göra sitt eget. Jag letar upp ett pannkaksrecept som verkar grymt, ska precis börja när jag inser att vi inte har någon mjölk hemma. Typiskt! Letare vidare efter recept och hittar Linns grundrecept på kesoplättar. Allt finns hemma, jag modifierar receptet något och börjar steka. Det står noga i receptet att man måste steka på LÅG värme och det tar lång tid. Jag stekte på låg värme och väntade i evigheter på att de skulle vara tillräckligt stelna så att de inte smular ihop när man vänder dem. Men det gjorde ändå 2 av 3 pannkakor. Så de blev inte så fina, men goda var de iallafall. Receptet:


Kesopannkakor (1 person)


2 ägg

125 g keso

2 msk fiberhavregryn (eller mjöl)

1/2 tsk bakpulver

Smaksättning: Lite kanel, kardemumma, vaniljpulver (inte nödvändigt)

En nypa salt


1. Blanda ihop ägg och keso i en skål. Resten i en annan. Blanda ihop det blöta med det torra.

2. Stek på LÅG värme i olja/smör och var TÅLAMODIG och vänta länge med att vända på dem (passa på att fixa toppingen medan).


Dessa går att äta till frukost, lunch, mellis och middag. Man kan ta bort ett ägg (eller äggula) om man äter det till mellis eller om man har något mäktigt på. Receptet var ju inte perfekt då de delvis gick sönder, men det kanske bara var jag som inte var tillräckligt tålamodig.


Jag har testat många pannkaksrecept under det senaste året. Favoriten som ni vet är bananpannkakorna (2 ägg+1 banan). Dock skulle jag vilja ha något grundrecept på pannkakor, som bara inte är på ägg. Har ni något som ni kan tipsa mig om? :)


  På pannkakorna körde jag halvtinade bananbitar, persika och jordnötssmör (blev några fler klickar än på bilden hihi), och sedan ville jag ha något "riktigt" icke sött också (eftersom det var middag) och tog en riskaka med skinka, fetaost, basilika och tomatpure


Av Sofie - 16 augusti 2012 19:00


Då fortsätter jag:


1. Hur många timmar/gånger tränar du i veckan?
2. Vilken är din favorit av nyttiga desserter/efterätter? eller bra tips på några sånna :)
3. Skulle inte du kunna lista några bra mellistips? Har HELT slut på fantasi och kör alltis med samma saker :)


Svar:

1. Olika beroende på lust och tid. Under sommaren har det dock blivit ganska mycket. Jag har sprungit varannan dag enligt ett löpschema inför tjejmilen och det schemat har varit tufft, och sedan har en hel del annan träning smygit sig in där emellan. Men jag är alltid noga med att ha minst 1 vilodag i veckan och inte köra samma sak två dagar efter varandra och även känna efter i kroppen "om jag tränar nu ger det mig mer positivt än negativt?". Just nu är jag inne på en fokusperiod med löpningen, dock vet ni som läser mina träningsinlägg som kommer en gång i veckan att jag nu har varit sjuk och denna vecka går jag på träningsskola och då har inte löpningen blivit lika prioriterad som tidigare i sommar. Men jag kommer vara tillbaka i det på söndagen igen. Hur jag ska träna i höst återstå att se, tror att jag ska försöka lära mig mer om gymmet. Men det kommer ni kunna läsa mer om i mina träningsinlägg.


2. Svårt att välja. Men här är topp-6 (i ordning efter godhet): Snabbkladdkaka i micron, Raw chokladkaka, Kaffechokladbollar, Smulpaj, Mangoglass, Kolaglass


3. Jag har miljoner mellistips. Här finns alla mina mellisrecept samlade och här fler mellistips (ej riktiga recept) och du kan ju alltid äta samma till mellis som till frukost. När jag inte riktigt vet vad jag ska äta till mellis: Brukar jag sleva upp keso i en skål och ibland blanda ut med yoghurt eller kesella. Och sedan på med sådannt som jag är sugen på och som finns hemma. Som hallon, jordnötssmör, kokosflingor, banan, kakao, gojibär, päron, kanel, kardemumma, citronsaft, vaniljpulver, nötter, frön, blåbär, äpple... Eller så skivar jag upp 1-2 ägg på finn crisp/knäckebröd/vanligt bröd/riskakor och på med örtsalt, pestokrydda eller basilika, och en frukt till. Tredje alternativet är bananpannkakor på 1/2-1 banan och 1-2 ägg (beroende på hur hungrig jag är och vad jag har på), steker och sedan frukt/bär/nötter/frön/keso eller liknande på det. Tre favorittips helt enkelt!


Hej! Jag älskar din blogg och dina mat tips är så inspererande!!!! Testat massvis med frukostrecept samt lunch och middag. Men min fråga är : hur mycket kolhydrater behöver man få i sig på en dag om man tränar mycket? Vad tycker du om LCHF? Och tror du att de stämmer att man måste få i sig "snabba" kolhydrater efter tröning för att musklerna ska återhämta sig snabbast möjliga? Vet att du kanske inte "vet" svaret men som sagt frågar vad DU tror och tycker!! Tack för en underbar blogg!!!! Du är en riktig förebild. Kramar <3


Svar: Hej! :D Tack för din fina kommentar.

Som sagt, jag VET inte svaret. Men självklart kan jag ha en åsikt ändå, även fast att den kanske är fel. Jag tror att vi alla är olika. En del behöver mycket kolhydrater, en del måttligt och en del knappast några alls. Jag tillhör väl dem som äter måttligt och jag mår bra av det. Jag skulle inte klara av att träna om jag inte fått i mig kolhydrater innan. Jag blir även seg i huvudet. Men en del kör LCHF och mår jättebra och kan träna hårt av det, och det passar dem. Så jag tror man får känna av det själv. Är man en som behöver kolhydrater eller inte. Dock tror jag att man som barn och tonåring (iallafall första halvan av tonåren) inte ska skippa kolhydrater helt, man växer ju så mycket osv och behöver mycket energi.

Alla människor som är utbildade inom träning säger alltid att det är viktigt med återhämtning direkt efter träning. Så jag tror att det stämmer, både snabba kolhydrater (banan är perfekt) och någon proteinrikt (ägg eller keso eller proteindrink) ska man satsa på.


Gillsr du yoghurt eller fil mest när det gäller smoothie? Eller föredrar du något annat?

Vad är det ovanligaste Pålägget du haft på din macka? Har du någon blandning som blivit extra lyckad? Och någon som blivit mindre god?

Din favorit frukt?

Har du något tips på vad man ska ta för lite extra energi innan träning? Mellanmål typ :)

Älskar din blogg kram!


Svar: Tack :D

Jag är en yoghurtmänniska och äter det mycket hellre än fil. Så helst yoghurt i smoothie, brukar även ha i lite kesella, blir krämigare då.


Ovanligaste? Äh denna var svår, jag fick tänka ett tag innan jag kom på detta som jag åt i vintras:

  Blåbärmackor, dvs hembakat bröd med en röra på blåbär och keso. Det är väl ganska ovanligt (men gott)? Jag kommer inte på något annat iallafall.


Extra lyckad påläggsblandning: Jag älskar keso, kokt ägg och sedan antingen basilika/pestokrydda/örtsalt på. Eller kalkonpastrami, mosad avokado, keso (förstås hihi), små tomater och basilika också.

Jag har ätit äckliga kombinationer, jag kommer bara inte på någon just nu.


Jag brukar alltid säga att persika är min favoritfrukt. Men nu när persikosäsongen börjar lida mot sitt slut så måste jag erkänna att jag är väldigt trött på frukten. Så jag säger banan just nu!


Mellistips finns här och mer recept på mellis finns här. Och som nämnt i tidigare svar så tror jag att balansen mellan kolhydrater, fett och protein i mellis man äter innan träning är väldigt olika. Många laddar med kolhydrater, en del skippar kolhydrater och kör mer fett osv. Lär dig vad du behöver!


Heej fin blogg! Här är några frågor:
Äter du nångång godis? (som inte är rawfood, hälso bak)
Var hittar du din inspiration?


Svar: hej! Jag tycker om choklad, men inte "vanligt" lösgodis.

Jag hittar inspiration främst från bloggar jag läser men även folk som lägger upp mattips och recept på instagram och i de kokböcker jag har (skulle ni vilja att jag tipsar om de bästa kokböckerna som finns enligt mig?).


Jag har sett att du äter väldigt nyttigt nästan hela tiden och så men äter du aldrig lösgodis eller mjölkchoklad någon gång? Äter du aldrig något super onyttigt? och sedan en till fråga bara.. vad är din favoritmat? älskar din blogg och blir så inspirerad av dina maträtter! :D tacksam för svar!


Svar: Hej tack :) Som jag skrev en del om i svaren i del 1 så tycker jag inte om godis förutom viss choklad. Därför äter jag inte det. Själv när jag bakar tycker jag att det är kul att laga hälsosammare varianter på saker och ting, det blir som en utmaning. Men när det bjuds på kladdkaka, kakor och tårtor så äter jag det, sålänge det är något jag tycker är gott vill säga och det inte är varje dag. Balans!

Favoritmat är omöjligt att säga, det finns så mycket gott. Men jag brukar säga att om man ska bjuda och impa mig på middag så har man större chans att lyckas om den består av kyckling eller lax och sedan har en massa grönsaker i sig (och en massa annat gott, men det kan variera vad det är för något).


Forsättning följer...

Av Sofie - 16 augusti 2012 11:50


 


Bananbars med blåbär (ca 10 st)


1 dl vanlig havregryn

1 dl mandelmjöl (bara att mixa vanliga mandlar till ett mjöl)

1 dl solroskärnor

3/4 dl kokosflingor

2 mosade bananer

1 tsk vaniljpulver

2 äggvitor

ev. 2 msk agave/honung/stevia (om man vill ha de sötare)

1 1/2 dl frysta blåbär


1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Blanda ihop allt utom blåbären i en bunke.

3. Ta ut blåbären ur frysen och rör försiktigt i. Rör runt så att smeten blir blå men inte blåbären mosas för vi vill ha hela blåbär i barsen. Därför är det viktigt att de är helt frysta innan.

4. Bre ut på en bakplåtsklädd bakplåt.

5. In i ugnen i ca 15-20 min.

6. Ta ut och skär direkt i valfritt stora bitar. Låt svalna.

7. Förvara i en tät burk. De klarar sig utan kylskåp men håller sig längre i kylskåp så förvara dem helst där. Och ska du inte äta dem inom de närmsta dagarna/veckan, frys in så att de inte blir dåliga.


Dessa är ett perfekt mellanmål att ha med sig att äta i farten. Eller om man har bråttom på morgonen och inte hinner äta en riktig frukost, då kan man ha med sig några sådanna här att äta på bussen.


     


Detta är första gången jag gör barser och blir nöjd med resultatet. Jag skulle gärna hitta/komma på ett bra recept på müslibarser också. Helst ska de vara lite krispiga. Har ni några bra tips eller recept på det?


Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards