Sofies Wellness

Alla inlägg den 13 augusti 2012

Av Sofie - 13 augusti 2012 22:22


  Toppat med blåbär och kakaonibs! 


Mumsmums, jag spenderar senare delen av kvällen i pyjamas i sängen med spotify, läsandes papper som jag fått idag, kollar upp mitt schema inför hösten som uppdaterats (om det verkligen stämmer så ääälskar jag det), smsar med lite kompisar, hittar en katalog från min förra dansskola och funderar på om jag ska börja dansa igen (fast nej i höst vill jag satsa på gymmet tror jag), läser mina favoritbloggar och äter glass som smakar kola. Livet kunde vara sämre, betydligt sämre! Glassen:


Proteinrik glass med smak av kola (1-2 portioner)


1 dl kesella/kvarg

1 mosad banan

2-3 krm vaniljpulver

1 1/2 msk mesquitepulver

1 msk agave/honung/stevia

1 äggvita


1. Blanda ihop kesella, banan, vaniljpulver, mesquite och valfri sötning. Smaka av, vill du ha mer sötma (sötning) eller kolasmak (mesquite), tänk på att det ska blandas ut med en äggvita så lite för "stark" smak är bra.

2. Vispa en äggvita till ett vitt och hårt skum i en annan skål.

3. Rör försiktigt ner kesellablandningen i äggvitan (så att inte äggfluffet helt förstörs).

4. Lägg i en burk, låt stå i frysen ca 2-3 timmar tills det har fått glasskonsistens, rör då och då (eller ät direkt eller ha inne i kortare tid, men då blir det inte riktigt glasskonsistens snarare tjock kräm, men gott blir det iallafall).

5. Toppa helst med halvtinade blåbär som du mosar ner i glassen, passar smakmässigt jättebra ihop!


Okej detta var väl främsta anledningen till att jag var "tvungen" att köpa mesquitepulver. Att ha ett pulver som smakar kola är grymt gott hehe. Tyvärr kan ni inte göra kolaglass om ni inte har mesquitepulver, och det antar jag att det flesta av er inte har. Om någon är intresserad finns det att köpa på Gryningen på Söder i Stockholm (och säkert andra ställen men där har de bra pris), och även deras webshop.


Men även om ni (eller de flesta av er) inte kan göra kolaglass (för att ni inte har mesquite) så kan ni göra er egen glass för grunden jag använde till detta recept är grym. Vispa 1 äggvita hårt och blanda sedan i ca 1 dl kesella/kvarg, det blir väldigt proteinrikt (vilket man helst vill ha i sig på senare delen av kvällen). Sedan är det bara att använda fantasin att smaksätta, kanske hallon, blåbär, kakao, kanel, lakritspulver, mixade jordgubbar, vaniljpulver, hackade nötter, chokladbitar, kokosflingor eller citronpulver...? Själv har jag flera idéer på kommande glassmaker som jag ska pröva, håll utkik här för att få tips. Sedan måste man även söta (för glass är ju söt, men hur sött kan man ju bestämma själva), bär är ju söta men oftast vill man ha mer sötma, så andra tips är mosad banan, agave, honung, stevia...


    Vill även tillägga att jag inte tror att sådanna här "superpulver" kommer göra så stor påverkan på min hälsa som vissa tror, (sådanna här människor som satsar på superpulver och superpiller från hälsokosten när den enklaste lösningen heter ren och riktigt mat) jag köper det för att det är gott! :D


Har ni testat att göra egen liknande glass? Några bra tips på smaksättningar? Har ni mesquitepulver, några idéer på vad jag kan göra med det? :)


Av Sofie - 13 augusti 2012 20:09

  

 


Kvällens middag blev grym. Kombinationen i biffarna var klockren (tyckte jag och hela familjen), ni måste testa:


Oliv- och senapsbiffar med tomatbulgur (4 personer)


500 g nötfärs

1 ägg

1 msk dijonsenap

2 dl hackade kalamataoliver (såklart urkärnade)

salt (ca 1/2-1 tsk) o peppar (några varv med pepparkvarnen)


2 1/2 dl bulgur

ca 2 dl vatten

ca 4 dl krossade tomater

2-3 tsk torkad rosmarin

1 avokado

1 paprika

salt o peppar


1. Blanda färs, ägg, senap, oliver, salt och peppar i en bunke. Forma till biffar.

2. Stek biffarna i olja/smör så att de blir genomstekta.

3. Koka samman bulgur, vatten, kroosade tomater och rosmarin i ca 10 min.

4. Skär avokado och paprika i mindre bitar. När bulgurn kokat klart: rör i grönsakerna. Smaka av med salt och peppar.

5. Ät biffarna och bulgurn tillsammans med en fräsch sallad!


  Tycker ni bulgur och liknande gryn är torrt och tråkigt? Koka då med krossade eller passerade tomater så blir det mycket saftigare. Rosmarinen går att byta ut mot vilken krydda som helst. Samma sak med avokadon och paprikan, gillar du inte det, blanda istället i vitlök, fräst gullök, bladspenat, svamp, morötter eller kanske tärnad fetaost?

  

  Som vanligt med sallad till, denna dag en enkel på rivna morötter och gröna salladsblad!


Måste även nämna lite om min dag (först skrev jag en lång berättelse men insåg att den blev alldeles för långtråkig för er att läsa, så här kommer en väldigt sammanfattad variant): Lugn och seg förmiddag. Träffade Maxine. Var på 2 timmars träningsskola, kul och lärorikt. Lärde mig tekniken för 3 grundläggande övningar på gymmet som jag velat göra men inte vågat pga risken att göra fel, så det var precis vad jag behövde lära mig (mer om detta i veckans träningsinlägg). Ser framemot resten av veckan mycket. Gick runt med Maxine i några av Söders bästa mat/hälsobutiker, roligt för matnördar. Har köpförbud men fick ändå med mig mesquitepulver som jag läst så mycket om hehe. Haft det härligt i solen. Beslöt mig för att känna formen efter att vilat ordentligt efter min sjukdom. Sprang personbästa på 5 km (allt berodde på all den mentala energin jag hade, för kroppen var det minst sagt jobbigt men jag gjorde det, yttligare ett bevis på att 50 % av hur man presterar på all träning beror på det mentala), endorfiner i hög nivå kombinerat med bra musik, underbar natur och vackert löparväder=en helt ny gladare Sofie som kommer hem. Lagade middagen ovan. Slappat lite. Nu ännu mer slapp inför morgondagen. Och sedan blir det proteinrik kolaglass med blåbär till kvällsmål, kika in här senare för recept!

Av Sofie - 13 augusti 2012 09:36


 


Dagens frukost:

x Gröt med smak av äpplepaj


Gröt med smak av äpplepaj (1 portion): Koka drygt 1/2 dl quinoapuffar med 1/2 dl fiberhavregryn (alternativt 1/4 dl havregryn och 1/4 dl kruskakli som i originalreceptet) med en massa kanel och 2 dl vatten. Hacka ett litet äpple i småsmå bitar. Stäng av värmen och rör i nästan hela äpplet och ev. 1 äggvita för mer protein. Mjölken som är ett måste är gjord på 3/4-1 dl mjölk, några knivsuddar vaniljpulver och några droppar agave/honung (alternativt 1 tsk stevia). Häll mjölken över gröten och toppa med resten av äpplet, extra kanel och några hackade valnötter (viktigt för crunchighet). Ät och njut!


Receptet har jag fått från denna tjejs instagram. Äpplegröt med kanel har jag ätit många gånger och det har varit gott men det har inte smakat äpplepaj. Denna gjorde det, och jag tycker att det är ett mysterium hur den kan göra det när min vanliga äpplegröt som är nästan identisk inte gör det. Halva gröten är gjord på quinoapuffar, det brukar inte min äpplegröt göra men jag tror inte det är det som är lösningen. Själv köpte jag faktiskt quinoapuffar enbart för att kunna testa detta recept (egentligen har jag köpförbud på alla sorters mjöl/gryner/nötter/pulver då vårt skåp hemma är överfullt haha men det kostade bara 20 kr på coop (hälsoavdelningen), ska även finnas på hälsobutiker enligt fanny om ni vill ha). Jag tror att ni kan göra gröten på 1 dl fiberhavregryn istället om ni inte har quinoapuffar (kan ju tyckas vara lite onödigt att köpa) för jag tror som sagt inte att det är det som är lösningen. Antagligen så är det kombinationen av den söta vaniljmjölken som tillsammans med äpple/kanel gröten smakar äpplepaj, jag tror även valnötterna är viktiga för crunchighet, paj brukar ju ha lite tuggmotstånd på toppen.


Hursomhelst jättegott, pröva :D


 


Så redo för en ny dag och en ny vecka! Bara 8 dagar till skolan börjar :S Dags att börja njuta och utnyttja tiden som är kvar tror jag :D

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards