Sofies Wellness

Alla inlägg den 11 augusti 2012

Av Sofie - 11 augusti 2012 18:00


   


Att jag älskar nötter och frön har ni säkert märkt. De är ju goda som de är, men extra goda blir de om man rostar dem. Det finns ju en del rostade (ofta dock tyvärr väldigt saltade) att köpa färdiga i butik, men varför göra det när man kan göra det själv på mindre än 5 min? Låter det komplicerat? Nej det är det inte. Såhär gör du:


Sätt en stekpanna på ganska hög värme. Lägg på valfri mängd nötter/frön. Håll koll hela tiden så att de inte bränns (viktigt)! När de har fått lagom färg, stäng av plattan och låt svalna. Förvara sedan i en burk. Ett tips: Eftersom nötterna är större, lägg i de först och när de fått lite färg, då lägger du även i fröna. Annars kommer fröna vara helt svarta innan nötterna är klara och det är ju inte så kul eller gott ;)


   


Vad kan man göra med rostade nötter/frön? Ha med i väskan som mellanmål tillsammans med en frukt, toppa salladen, ha på yoghurten/kesellan/keson/liknande, blanda i müslin, lägg fram i skålar som snacks på fredags/lörsdagskvällen istället för chips/ostbågar (passar utmärkt när man har gäster)... Har ni några fler tips? :)

Av Sofie - 11 augusti 2012 14:30


Om ni undrar varför det står 18 st i receptet och det är 15 på bilden så beror det på att jag glömde fota innan vi provsmakade ;)          


Idag är det lördag och då har många för vana att äta lördagsgodis. Inget fel på det (ditt val) men om det skulle vara så att du idag vill ha något sött men gjort på bättre matvaror och inga kemiska tillsatser så tycker jag att du ska testa dessamumsiga små kakor. Jag gjorde de till min födelsedag och både familj och vänner har blivit serverade dessa och tyckt att de var väldigt goda. Receptet har jag helt kommit på själv:



Jordgubbskakor (ca 18 st)


225 g halvtinade jordgubbar (ett fryspaket)

12 torkade aprikoser

1 1/2 dl sötmandel

1/2 dl kokosflingor

1 1/2 tsk vaniljpulver

2-3 msk agave/honung

Mandelsmör (eller annat nötsmör)


1. Mixa jordgubbarna till en krämig röra. Ställ åt sidan.

2. Mixa aprikoser, mandel, kokosflingor, vaniljpulver, agave/honung och 3/4 dl av jordgubbssmeten till en deg.

3. Klicka ut degen till ca 18 st avlånga kakor på en plåt med bakplåtspapper. Gröp ur i mitten (och av det urgrupna kan du göra fler grottor av).

4. Bre ut en klick mandelsmör (typ en knapp tsk, jag måttade inte) på varje kaka. Fyll groparna med resten av jordgubbssmeten.

5. Grädda i ugnen på 175 grader i ca 15-20 min. Kolla så att de inte blir brända. Låt svalna. Mina kakor stelnade men var kladdiga i mitten, det gillar jag. Om man vill ha de helt stelnade kan man nog ha de i på lägre värme (annars bränns de) och längre tid!


 Små kaka :)




 


Enjoy! :D

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards