Sofies Wellness

Alla inlägg den 9 augusti 2012

Av Sofie - 9 augusti 2012 18:00


  Ser lite dyster ut men smaken är inte alls dyster :)


Jag brukar sällan helt kapa andras recept precis som de är, jag gillar ju att göra min egna version av receptet. Men detta receptet är helt kapat (eller jag ändrade från 1/2 dl till 3/4 dl valnötter men det räknas inte) från AliceAugustas blogg (den har väl ingen missat). Egentligen hade jag inte alls tänkt att baka idag. Men så satt jag och läste lite bloggar innan jag skulle till farmor och detta recept kom upp. Det lät väldigt gott och enkelt, och för ovanlighetens skull hade jag allt hemma. Och det var dessutom perfekt fika att ta med till farmor! Och så fick jag äntligen testa det kokosmjöl och stevia strö som jag köpt inför bakningen till min födelsedag (som aldrig blev av). Återkommer senare med vad jag tycker om produkterna, jag vill testa de fler gånger och läsa på lite innan jag skaffar mig en riktig åsikt! Okej här kommer receptet iallafall:


Morotskakamuffins (12 st)


1 dl kokosmjöl

3/4 dl grovhackade valnötter

1 riven morot (ca 120 g)

1 tsk bakpulver

1 krm salt

1 1/2 msk kanel

1 dl stevia strö (eller honung/agave/vanligt strösocker)

1 dl valfritt mjöl (jag tog mandelmjöl, eller ta dinkel, graham, rågmjöl, annat)

100 g kvarg/kesella

2 ägg

1/2 dl vatten


1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Blanda alla torra ingredienser i en bunke.

3. Blanda alla blöta (kvarg, ägg, vatten) i en annan bunke.

4. Blanda samman innehållet i bunkarna noga.

5. Klicka ut i 12 st muffinsformar.

6. Grädda i ugnen i ca 15-25 min (enligt receptet 15-20 min, för mig tog det 25 min).

7. Låt svalna!


Till fikat (eller mellanmål som jag till vana att kalla det) idag åt vi de precis som de var och det var gott. Men jag tror säkert att de blir ännu godare om man toppar med en röra på kesella/turkisk yoghurt/färskost blandat med citronsaft/mosade hallon eller liknande :)


 

Av Sofie - 9 augusti 2012 11:54


 


Dagens frukost:

x En sjukt god bägare med olika lager


Blåbärs/hallon/choklad/vanilj/jordnötssmör/choklad bägare (1 glas och portion): Blanda 1 dl valfria gryn, 2 dl naturell yoghurt, 2 dl frysta (mosade) blåbär/hallon, 2-3 tsk kakao och gärna 1-2 krm vaniljpulver (inte nödvändigt men förhöjer smaken). Låt gegga ihop sig en stund (kan förberedas kvällen innan och stå i kylskåpet över natten också). I en annan skål blandar du 1 dl kesella eller turkisk yoghurt med 1 msk jordnötssmör. Lägg halva bärröran i botten av ett glas, halva jordnötsröran, halva bärröran, halva jordnötsröran och avsluta med några (rostade) frön eller nötter (kommer snart ett inlägg om hur man torrostar sina egna frön/nötter)


Idag vaknade jag lite senare än vanligt. Som vanligt när man går upp senare än vanligt så är kroppen inte hungrig. Men frukost blir det alltid ändå, annars blir jag bara vrålhungrig efter 1 timme. Jag tänkte att jag inte skulle göra något avancerat, en lätt davosgröt skulle bli perfekt, det var det längesedan jag åt det. Men som vanligt när jag börjar göra något i köket blir det till världens expriment, "tänk om jag skulle blanda i det?" och "då kan jag ju blanda i det också" och "så kanske jag kan göra lite såhär så blir det ännu bättre". Jag kan inte låta bli haha även fast att jag har bestämt mig att jag ska göra något enkelt och fort. Men det är ju bra för er, ni får ju en massa härliga nya recept och tips hela tiden :D


Jaja angående smaken så förstår ni nog att den var väldigt bra med tanke på detta inläggets rubrik. Lyxigt och skulle likaväl kunna ätas som efterrätt som till frukost!


   

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards