Sofies Wellness

Alla inlägg den 7 augusti 2012

Av Sofie - 7 augusti 2012 20:19


  Grytan tillsammans med bulgur och blandsallad till dagens middag!


   Den här grytan har jag gjort tidigare eller iallafall en liknande version, men jag vet inte om jag lagt upp den här, i sådanna fall för väldigt länge sedan. Jag är inte så mycket för grytor (kanske ni har märkt...) men den här är verkligen sååå god. Den får mig att tänka tillbaka på en skidresa i Härjedalen. Då åt jag en nästan identisk gryta/röra fast i tunnbrödsrulle på ett fjäll. Egentligen ska det vara renskav i, det är godast, men av hänsyn till min lillebror som inte äter det så fick det bli på lövbiff idag, nästan lika gott. Perfekt höstgryta!


Gryta med renskav/lövbiff, soja, ingefära och grönsaker (ca 4 personer)


ca 500-600 g renskav eller lövbiff

3 schalottenlökar

1 vitlöksklyftor

2-3 msk finriven ingefära

3 morötter

250-300 g broccoli (jag använde fryst för enkelhetens skull)

1/2 dl tomatpure

2 msk soja

2 dl creme fraiche (jag använder den feta 34 % utan tillsatser)

salt o peppar


1. Strimla köttet.

2. På en annan skärbräda: Finhacka lök, pressa vitlök, riv ingefära och skala och skär morötter i "mynt".

3. Bryn köttet i en stekpanna.

4. I en annan stekpanna fräs lök och vitlök mjuk. Lägg i ingefära, morötter och broccoli och låt fräsa någon minut.

5. Lägg över köttet i grönsaksfräset.

6. Rör i tomatpure, soja och creme fraiche. Låt småputtra i sådär 7-15 min. Smaka av med salt och peppar!


  Grytor lyckas aldrig se så aptitliga ut på bild haha...


Nu väntar sängen och OS (eller kanske en film?), skönt och välförtjänat med tanke på hur långt jag och en kompis spontant var ute och gick idag (över 3 stora stadsdelar)!

Av Sofie - 7 augusti 2012 09:55


Ja hur har ni alla hittat hit? Till min blogg alltså? Det vore kul att veta! Googlat efter recept? Via en länk på en annan blogg? På hittarecept.se (bra sida för er som inte känner till den)? Någon som tipsat er? Min artikel i SvD för hundra år sedan? Eller på något annat sätt?


Besökstatistiken har sjunkit under sommaren, vilket är helt naturligt då man inte sitter lika mycket framför datorn och jag har samtidigt inte alls bloggat lika regelbundet. Men de senaste veckorna har den letat sig upp igen. Och igår hade jag nytt läsarrekord. Över 1000 unika personer hade besökt bloggen :D De senaste dagarna har jag även fått en väldigt massa kommentarer och många extra fina som tackar mig för att jag skriver en inspirerande blogg. Det är kul att blogga, men extra kul och peppande när man får sådannt tillbaka, och det vore ju inte kul att blogga om ingen läste (och man lägger ner så mycket tid på det). Tack för det! Någon frågade även efter en frågestund vilket jag tycker låter som en bra idé. Det var längesedan sist och jag får en hel del frågor (som jag svarar på direkt under inlägget som de har kommenterat på). Vill ni ha en frågestund?


Så svara på frågan nu, hur hittade ni hit? :)


Och här kommer dagens relativt enkla frukost:

   


x Finn Crisp med kokt ägg och pestokrydda

x Naturell yoghurt med hemmagjort choklad/kaffe mandelsmör, gojibär, blåbär och kiwi


Gott som vanligt haha. Jag undrar om gott är det ord jag använder mest i mina inlägg? ;) Någon undrade hur länge hemmagjort nötsmör håller i kylen, och jag svarar ganska länge. De mandelsmöret jag använde idag gjorde jag någon gång i andra halvan av juni och det är fortfarande fräsch och gott :D


Ha en fin dag!

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards