Sofies Wellness

Alla inlägg den 6 augusti 2012

Av Sofie - 6 augusti 2012 21:12


 


Mat kan vara oätligt, äckligt, okej, gott, väldigt gott, superdupergott och sedan finns det de saker som är ännu bättre. Sötpotatisbitar i ugn är ett exempel. Kan jag äta typ varje kväll i en vecka utan att tröttna! Jag har skrivit om det förut, men vill bara att ingen ska missa det...


Skala och skär sötpotatis i strimlor. Lägg i en form/på en bakplåt, häll över och "massera in" olivolja och flingsalt. Sätt in i ugnen på 200 grader i ca 30 min!


Sötpotatisar kan ha ganska olika storlek men beräkna 1-2 personer per sötpotatis :)


Dagens middag (som jag inte gjorde men hjälpte till lite med):

  Lax i ugn med skagenkrydda på, strimlad sötpotatis i ugn, rivna morötter med solrosfrön och pumpakärnor, tomat med parmesan, lök och basilika och en klick turkisk yoghurt


Har även fått en idé om att göra sötpotatischips. Det borde väl bara vara att hyvla sötpotatis med en osthyvel, blanda med olivolja och flingsalt och sedan in i ugnen?

Av Sofie - 6 augusti 2012 16:21


 


Jag gjorde ett recept av Julia nu på eftermiddagen. Chaikesopannkaka i micron (jag vet, det här har blivit en micromatblogg...)! Tänkte bjuda på receptet, även fast att jag helt misslyckades när jag gjorde det. Jag glömde att blanda i bananen (så jag fick kleta den på efteråt) och tog alldeles för lite kanel och kardemumma (så jag fick hälla världens tjockaste lager på min färgglada topping som helt plötsligt inte alls var färgglad hehe).


Chaikesopannkaka i micron (1 st)


1 ägg

1 dl keso

1/2-1 mosad banan

En massa kanel

En massa kardemumma


1. Bara blanda ihop allt och hälla ut på en tallrik.

2. In i micron på nästa högsta effekt i ca 3-4 min (tills den stelnar).

3. Toppa med en massa bär/färsk frukt (ett måste) och ev. annat gott. Jag hade blåbär, hallon, mango, jordnötssmör, kokoschips och chiafrön, POWERFOOD :D


Jag åt detta som ett större mellanmål, jag var ganska hungrig eftersom jag inte åt så stor lunch! Receptet fungerar ju även utmärkt till frukost och lunch (fast då kanske dubbelsats, eller en stor keso/kesella/turkis yoghurt röra till eller en macka eller liknande)


    


Sådär påfylld med mer mat och energi. Nu ut på äventyr med pappa och bror :P Vi hörs! 

Av Sofie - 6 augusti 2012 11:19


 


Jag har bakat några omelettmuffins. Två satt helt perfekt i magen för en stund sedan som andra frukost/efterträningsmål/förmiddagsmål/eller vad man nu ska kalla det. Så gott och enkelt att göra! Funkar till dagens alla mål: frukost, förmiddagsmellis, lunch, eftermiddagsmellis, middag (med kanske en sallad till), kvällsmål och efterträningsmål. Fyllningen går att variera på miljoner sätt, bara att ta det man har hemma och är sugen på, och det kan bli en massa olika varianter.


Omelettmuffins (4 st)


4 ägg

2 msk kvarg/turkisk yoghurt/mjölk/grädde (det du nu har hemma)

salt o peppar


Valfri fyllning (fler tips nedan), jag hade:

1 tsk torkad oregano

1 tsk torkad basilika

3 skivor skuren kalkonpastrami

3 finhackade körsbärstomater


1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Elvispa äggen i ca 1 min i en bunke. I med mejeriprodukten och kryddor, vispa en kort stund igen.

3. Häll upp i muffinsformar.

4. Hacka fyllningen och fördela sedan i muffinsformarna. Viktigt att formarna inte är fulla då de reser sig i ugnen, gör då hellre fler stycken.

5. Grädda i ugnen tills de stelnat, ca 10-20 min. Beror lite på vad du har i, i mina var det saft från tomaterna=mer vattniga=längre tid i ugnen!


Andra tips på vad du kan stoppa i dem: Fetaost, mozzarella, vanlig ost, soltorkade tomater, grön pesto, röd pesto, chili, skinka, bacon, paprika, spenat, lök, kryddor (basilika, oregano, timjan, chili, paprikapulver, curry, tacokrydda, rosmarin, pestokrydda, cayennepeppar...) Har ni några fler tips?


    Innan ugnen


Muffins är ju bra för de kan man ju ha med sig överallt. Personligen tycker jag det är svårt att hitta på recept med saker som man kan ta med sig som mellanmål (och som har hyfsatt med protein i sig). Dessa muffins känns ju då perfekta. Det enda jag kan tänka mig är att de inte är lika goda kalla och med annorlunda "svampig" konsistens som ägg brukar få efter ett tag. Men jag gjorde 4 st, och det är bara 2 som kommit i magen änsålänge, så jag spara de andra och ser hur de är kalla. Jag återkommer med rapport om det!


Ha en fin dag :)

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards