Sofies Wellness

Alla inlägg den 5 augusti 2012

Av Sofie - 5 augusti 2012 21:09


 


Som ni vet var inte min födelsedag i veckan någon höjdare. Middagen med mina fina vänner blev inställd, så idag har jag istället haft en födelsedaglunch. Tyvärr kunde inte alla komma, men vi blev ändå ett gäng på 4 :D Självklart bjöds det på mat som jag lagat. Kycklingpajen nedan, den råa chokladkakan som jag la upp recept på häromdagen (mååååste ni testa, alla som har testat har älskat den) med banan/vaniljkräm och hallon, jordgubbsgrottor och choklad/pistagebollar med en havssalt touch. Väldigt gott! Alla recepten kommer upp här, men vi börjar med pajen:


Paj med kyckling, pesto, soltorkade tomater och fetaost (ca 6 portioner)


3 dl valfritt mjöl (fullkornsdinkelmjöl hade jag)

1 dl kesella/kvarg

3 msk kokosolja (eller omkring 25 g smör eller annan olja)

ca 1 msk vatten


600 g kycklingfilé

1 gul lök

3-4 pressade vitlöksklyftor

300 g fryst spenat

2-3 grovrivna morötter

salt o peppar

2 dl soltorkade tomater

100 g fetaost


3 ägg

2 dl mjölk

1 dl grön pesto


1. Blanda mjöl, kesella, olja och lagom med vatten så att det blir en deg. Tryck ut i en pajform (sådär 26-28 cm i diameter). Nagga med en gaffel.

2. Förgrädda skalet i ugnen på 175 grader i 15 min.

3. Skär kycklingen i mindre bitar. Bryn i en stekpanna.

4. Hacka löken. Fräs lök, vitlök och spenat i en annan stekpanna. Lägg över till kycklingstekpannan. Blanda i morötterna. Smaka av med salt och peppar.

5. Skär soltorkade tomater i mindre bitar. Skär fetaost i kuber.

6. Blanda ägg, mjölk och pesto i en bunke.

7. Lägg kycklingröran i det förgräddade skalet. Lägg över soltorkade tomater och fetaost. Häll över äggstanningen.

8. Höj värmen på ugnen till 200 grader. Sätt in pajen i ugnen och grädda i ca 40-45 min. Efter ett tag kan man behöva lägg en bit aluminiumfolie över hela pajen så att inte ytan bränns. Håll utkik efter det!

9. Servera med en sallad!


  Jag serverade pajen med en sallad på grönsallad, paprika, tomat, gurka och pumpakärnor samt en sås på mosad avokado, turkisk yoghurt, vitlök, färsk basilika, salt och peppar :D



Av Sofie - 5 augusti 2012 20:33


Träningsveckan som gått:


Måndag - Gymmet: Uppvärmning 5 min crosstrainer, bulgariska utfall med hantlar i händerna, leg extensions, sittande bröstpress, latsdrag, rodd, biceps med fria vikter, dips från bänk, oblique squats, axellyft med fria vikter åt sidan + Pluurpingutmaningen: 51 burpees, 5:06 min planka


Tisdag-Fredag - Vilodagar (sjuk)


Lördag - Pluurpingutmaningen: 52 burpees, 5:12 min planka


Söndag - Vilodag


Kommentar: Startade veckan med ett grymt gympass för hela kroppen, över en månad sedan sist. Jag trodde att jag inte alls skulle känna mig stark och klara av med samma motstånd som innan jag reste bort. Men nähä i övningarna jag gjort tidigare så kunde jag klara tyngre vikter än innan sommaren. Konstigt, de få kroppsviktsövningarna jag gjort under sommaren har då kanske varit effektiva? Och all pluurpingen? :S Så kände mig superduper stark haha under och efter passet, för att sedan känna mig som världens ynkling i en vecka när jag blev sjuk. Ligga hemma i sängen och bara känna sig svag är inte kul!

Även om jag har varit ute och gjort saker i slutet av veckan så har jag inte känt mig helt på topp för att kunna träna. På lördagen kände jag dock för att se i vilket läge kroppen var i och körde lite pluurping, 10 burpees, 1 min planka, 10 burpees osv tills jag var klar. Kändes helt okej men har ändå vilat upp mig resten av veckan, har mått bra men varit väldigt trött! Men imorgon måndag ska jag börja träna igen men LUNGT, får bli en 5 km jogg i det tempot kroppen klarar av och pluurping efter det. Även om jag kommer efter en hel del nu i löpningen och pluurpingen så får det bli så, börja långsamt med träningen igen för att sedan komma tillbaka på samma nivå som jag var innan. Känns lite bittert nu när jag tränat en hel del inför tjejmilen och så bara förstörs allt av en sjukdom. Men förhoppningvis startar jag inte på ruta 1 igen.


Förresten de oblique squatsen jag testade (har länkat till en sida där de visas hur man gör) på gymmet är grymma. Jag körde 3 set till uttmattning. Hade träningsvärk i rumpan ända till fredagen.


"Veckans vill-ta-upp-ämne":

Tänkte prata det här med träning och vara sjuk eftersom det känns ganska passande. Träna aldrig när du är sjuk! Skadar bara kroppen mer än gör nytta. Och när man sedan ska komma tillbaka till sina träningsrutiner gäller det att komma tillbaka lugnt och sansat och verkligen känna efter vad kroppen klarar av. Har du legat still i sängen en vecka så är det kanske inte det bästa att första dagen du är frisk försöka springa 15 km på rekordtid. Börja med promenader och öka sedan intensiten.


Hur har er träningsvecka sett ut? Efter att ni har varit sjuka, hur tar ni er tillbaka till träningen? :D

Av Sofie - 5 augusti 2012 09:25


 


Jag älskar verkligen det här muffins/cupcakes frukostreceptet som jag gjort ett antal gånger (se här, här och här om ni har missat). Som vanligt har jag svårt för att göra samma sak utan vill exprimentera med nya smaksättningar. Dagens fick bli en choklad/kaffe/blåbär variant:


Muffins med choklad/kaffe/blåbär (5 st små)


3/4 dl fiberhavregryn

1 ägg

1 äggvita

1 skvätt mjölk

1 1/2 msk kakao

1 1/2 tsk kaffepulver

1 mosad banan

ca 3 msk frysta blåbär


ev. topping (jag hade kesella blandat med mandelsmör och så en extra klick mandelsmör på det)


1. Blanda gryn, ägg, äggvita, mjölk, kakao, kaffepulver och banan. Lägg i muffinsformar (i papper), jag tog ganska små denna gång (har haft större förut). Tryck i några blåbär i alla.

2. Micra på högsta effekt i ca 2-3 min.

3. Ta ut och toppa med ev. topping. Ät och njut!


Som ni kanske har märkt har jag haft lite olika mängd gryn och ägg/äggvita i alla recepten. Och alla olika mängderna har fungerat jättebra. Så hur mycket man ska ha som grund beror lite på hur hungrig man är. Jag har fått några frågor om det, hur många muffins som är lagom att äta till frukost/mellanmål. Och jag svarar med det svaret man nog inte vill ha, det beror på. För det gör det ju. Hur mycket man "ska" äta vid alla måltider beror ju på hur du ätit innan, hur stor du är, hur aktiv du är, en del äter förmiddagsmellis/en del gör inte det, en del är riktiga frukostmänniskor och måste äta stor frukost... Så känn efter, det kan ju även vara olika dag för dag! :D Beror ju också på vad och hur mycket man har som topping. Men idag t.ex så åt jag 4 st ovan med topping (och så fick mamma den sista).


Dessa går ju även utmärkt till mellis/fika/dessert. Dock är de ju inte jättesöta (jag vill inte ha det till frukost), men om man ska ha dem till fika kanske man vill ha några droppar honung/liknande i varje också. Vill man ha chokladmuffins men inte gillar kaffe, skippa kaffepulvret. Samma sak med blåbären, absolut inget måste, jag tycker bara att det är gott med en liten blåbärstouch tillsammans med choklad, men gillar man inte det så är det bara att skippa eller byta ut mot andra bär!


    Innan micron (kladdiga och goda, haha någon åt av smeten...)


Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards