Sofies Wellness

Alla inlägg den 3 augusti 2012

Av Sofie - 3 augusti 2012 20:53


 


Så min aptit har varit tillbaka idag, vilket betyder en normal middag:


Torsk i kokosmjölk med citron och morötter (4 personer)


4 frysta torskfileer (vi hade 520 g totalt)

salt

400 ml kokosmjölk

saften ur 1 citron

4-5 morötter

citronpeppar

några skivor citron att ha på


1. Sätt ugnen på 225 grader.

2. Salta fisken. Lägg i en ugnsäker form.

3. Häll över kokosmjölk och citronsaft.

4. Skala och skär morötterna i "kronor". Lägg i såsen.

5. Häll citronpeppar över hela och gärna även några citronskivor.

6. In i ugnen tills fisken är klar, ca 20-25 min!


Egentligen blir fisken godare om man tinar den först, men vi kom (som vanligt...) på att använda fryst fisk 1 min innan vi (eller jag snarare) skulle börja laga så då hann den ju inte tina.


  Till detta åt vi sallad och grönsaker, och så någon gryn/lins/ärt/vi-vet-inte-vad (kan inte italienska...) blandning som är köpt i Italien för evigheter sedan och har varit världens hyllvärmare som äntligen användes upp!

Av Sofie - 3 augusti 2012 12:00


   


Tänkte ta upp det här med socker, honungar och sötningsmedel. Det är ett ganska intressant ämne samtidigt som det är en djungel och råder väldigt delade meningar. Tänkte skriva lite tankar och sedan får ni gärna skriva vad ni tycker och tror! Inget är rätt eller fel :)


Att vi människor dras till saker som smakar sött. Det har vi alltid gjort i mer eller mindre grad och det är väl inget konstigt med det. Men vad ska man välja då mellan alla dessa söta saker, riktigt strösocker, sötningsmedel och sedan finns ju honungar i massa varianter?


Det finns ju vanligt strösocker som har använts jag vet inte hur länge och som nuförtiden framställs som något "dåligt" att äta. Vad är det för fel på det? Det är ju en helt naturlig ren produkt (som visserligen är kaloririk, får blodsockret att gå upp och ner och inte alls är särskilt mättande)! Men ändå varför så smutskastad? Antagligen pga överkonsumtion och att sockret smygt sig in i en massa vanliga matprodukter (som många inte ens har en tanke på att det kan finnas i) vilket har gett många ett beroende. Jag menar kollar man tillbaka några generation i tiden så åts det ju både kanelbullar, sockerkaka, sylt och saft fyllda med strösocker och vetemjöl, men de led ju inte av dessa övervikts och sockerberoende problemen som finns idag? Skillnaden är väl det stora och lättillgängliga utbudet på godis, glass och läsk och sådant som finns nu. Okej nu kom jag på sidospår det var inte detta (hur det var för längesedan jämfört med nu) jag skulle prata om haha. Vad jag tror om strösocker: ät det och baka med det men med måtta. Lider du av sockerberoende, sätt upp sockerförbud på sådär 4-6 veckor och då menar jag inte bara godis/glass/läsk utan även tillsatt socker från t.ex såser på flaska med några mg socker i, tufft och jobbigt (och folk kommer hacka på dig) men du blir av med det. Kanske värt mödan?


Sedan finns det ju då honung och det är ju också naturligt. Jag vet inte riktigt skillnaderna mellan honung och strösocker om man pratar näringsinnehåll och energimängd. Någon som vet? Vad jag vet iallafall är att jag själv tycker om att söta med honung eftersom det är gott och det känns nyttigare (fast det kanske det inte är?). När jag tog bilderna till detta inlägg (vilket var hundra år sedan) var jag inne på en megastor affär och upptäckte att här fanns det inte bara vanlig honung utan blomsterhonung, akaciahonung, klöverhonung, eukalyptushonung, lindelshonung... Hjälp vad ska man välja och är det några direkta skillnader? Och är ekologisk/fairtrade så mycket bättre än vanlig? Jag har ingen aning faktiskt. Jag har bara prövat vanlig honung. Har ni testat någon annan får ni gärna berätta.


 


Även om jag inte testat alla dess honungar så står det en flaska sweet freedom och en flaska agave i vårt skafferi här hemma (som jag har lyckats få mina stackars föräldrar att köpa hem för att testas) och båda dem är honungsliknande både till smak och utseende. Dock utlovar de på förpackningen att de ska vara bättre än honung då de har lägre gi och behövs mindre mängd för att ge samma söta effekt. Låter ju bra när man köper det, men är det egentligen en så stor skillnad eller vill de bara sälja sin produkt?


Sedan sist men inte minst har vi då sötningsmedel. Vid nämning av ordet får jag negativa tankar. Antagligen för att mina föräldrar brukar säga att ska man äta sött så ska man äta sött på riktigt och inget kemiskt. Håller med dem, så jag har faktiskt inte stoppat ett litet korn sötningsmedel i min mun än. Jag har lyckats lära mig (efter att ha kommit in på bloggar som använder sötningsmedel) att det finns något som kallas sukrin som finns i både strö och flor form och canderel och lite andra märken. Och sedan finns det ju då också stevia som har blivit väldigt populärt det senaste året. Jag kan inte säga att jag är jätteinsatt men det jag har läst är att detta ska vara helt naturligt och kommer från en växt. Så då är det väl bra? Och det innehåller inga kalorier heller? Jag vet inte riktigt vad man ska tro, men eftersom jag älskar att testa nya saker så köpte jag senast jag var i affären hem en påse stevia strö (förlåt mamma och pappa jag vet att mitt skafferiet redan är överfullt). Vill liksom testa, men jag säger inte att det är det bästa att äta! Har någon några bra recept med stevia får ni gärna tipsa :)


   


Det här var mina tankar kring detta. Som ni märker är jag inte så insatt i detta, och detta är mer mina funderingar. När det gäller mat (och massa andra saker i livet såklart också) får man vara kritisk, testa sig fram och använda det sunda förnuftet. Det kommer alltid vara företag som vill sälja sina produkter till dig och försöka få dig att tro att de har det bästa. Det kommer alltid vara folk som går efter det mest kalorifattiga men inte bryr sig om vad de stoppar i sig. Man får vara lite smart och tänka efter sina egna förutsättningar. Vad passar bäst för mig och de jag har omkring mig? Ekonomiskt, miljömässigt, äta för att gå ner i vikt/slippa sitt sötsug eller äta så "rent" och naturligt som möjligt. Det finns inget rätt och fel för alla!


Och slutligen så vill jag höra era tankar om detta. Vore ganska intressant! Som sagt det är en djungel. Bakar ni på socker, sötningsmedel eller honung/liknande? :)

Av Sofie - 3 augusti 2012 11:27


Så efter två dygn med "jag vill inte nämna vilka udda kombination" måltider jag ätit, mycket mindre matintag, ingen hunger och ingen aptit så vaknade jag iallafall idag hungrig och nästan normalt pigg i kropp och huvud. Så ser framemot en lite mer normal dag idag. Ska träffa en kompis senare som jag inte träffat på evigheter, trevligt att ses, och härligt för mig att vara social och komma ut i friska luften efter att vara "instängd" i flera dygn. Startade dagen med denna frukost:


 


x Naturell yoghurt blandat med kesella toppat med kanel, pauluns müsli, blåbär, gojibär och torkade äpplebitar


Det här med toppingar tycker jag är fantastiskt när man inte riktigt vet vad man ska göra. Man behöver bara någon grund som t.ex gröt, naturell yoghurt med kesella, naturell yoghurt med keso, naturell yoghurt enbart som den är, turkisk yoghurt eller enbart keso att utgå ifrån. Sedan är det bara att gå loss i skafferiet efter vad som finns hemma och vad man är sugen på. Blir alltid olika varje gång för det går att variera på så många sätt. Olika sorters bär, frukt, kryddor, nötter, nötsmör, frön, müsli, gryner, kokosflingor, kakaonibs, vaniljpulver osv. Att säga en favorit kombination är omöjligt. Dock finns det vissa produkter som förekommer oftare än andra, för mig är det nog kanel, gojibär, vaniljpulver och hallon. Och mina kokoschips älskar jag, dock var det längesedan sist...


  Har ni någon särskild favorittopping eller kör ni bara efter vad skafferiet tillåter och smaklökarna suktar efter? :)


Jag tänker inte så mycket på vad det är jag stoppar på och vilka mängder, bara jag är sugen på det, men jag har ett krav, alltid någon frukt eller bär på och om det inte blir på så till. Jag kommer inte ihåg min senaste frukost då det inte ingick något sådannt. Äh kanske något år sedan eller två? Eller nej igår, så dum jag är, men det räknas inte haha. Förutom när jag är sjuk så är jag både fruktoman och bäroman (och grönsaksoman för den delen med). Är ni?

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards