Sofies Wellness

Alla inlägg den 2 augusti 2012

Av Sofie - 2 augusti 2012 21:58


 


Min födelsedagstårta som skulle ha ätits igår. Lyckades iallafall få i mig en liten bit av den denna kväll istället. Supergod (fick toppbetyg av mina föräldrar också), smakar som sagt lite som chokladbollssmet... Jag äter inte enligt raw food men jag tycker många av recepten kan vara roliga (och goda) att testa som en del av en rätt. Jag åt vaniljkesella (och några hallon) till min bit, väldigt raw hahaha...


Raw Chokladkaka  (ca 12 bitar)


3 1/2 dl sötmandel

12 st dadlar (urkärnade)

3 msk kokosolja

1 tsk vaniljpulver

1 krm salt

1 dl kakao

3-6 msk vatten (så att det blir lagom konsistens)

Kokosflingor


1. Mixa sötmandel en stund till "mjöl".

2. Tillsätt övriga ingredienser (utom kokosflingor) och mixa till en slät kladdig deg.

3. Tryck ut i en lagom stor form. Strö över kokosflingor.

4. Ställ in i frysen en stund så att den stelnar.

5. Förvara den i kylen eller frysen, men glöm inte ta fram den en stund innan den ska ätas så att den inte är stenhård!


Receptet kommer från någon raw food blogg jag inte kommer ihåg namnet på (annars skulle jag givitvis länka den), receptet hamnade på min "att-testa-recept-lista" för längesedan och har bara inte blivit av att göra (som många andra recept på den där listan för den är låååång)! Enligt receptet blir det 12 bitar av kakan. Jag skulle säga ca 8-30 bitar, det beror helt enkelt på om du vill ha mega bitar eller små söta mini "brownies".


   


   


Till alla chokladälskare, testa denna! :D Och njut med gott samvete, bara good stuffs i!

Av Sofie - 2 augusti 2012 13:59


 


Tack för gratulerationer och krya på dig hälsningar :D Idag mår jag bättre, inte alls frisk men på bättringvägen. Sitter just nu och sipprar på en kopp grönt te med vaniljsmak och äter en persika, och det är väl typ dagens lunch eller något. Borde väl egentligen få i mig något mer, jag har bara fått i mig ett par sådanna där hällekaka/prusciutto mackor annars idag och det var väl för sådär 7 timmar sedan. Men inget aptit och ingen hunger!


Jo juste jag har också nyss smakat en sked av den där raw chokladkakan som det var tänkt att vi skulle fika på igår. Tänkte att jag borde smaka lite och se att den smakmässigt var okej så att jag har något nytt recept att lägga upp här. Och den var faktiskt väldigt god, smakade lite som chokladbollsdeg... Håll utkik efter det magnifika receptet som kommer upp här inom närmsta dygnet :D


Igår på min födelsedag fick jag en massa roliga presenter av min familj; pengar, kläder och annat som en tonåring kan tänka sig behöva. Fick även en del grejer som rör det som bloggen främst handlar om; mat/hälsa och de tänkte jag visa här:

Isglasspinnar med formar, en bok med glassrecept till formarna (men om jag känner mig själv rätt kommer jag nog mer använda boken till att finna inspiration och sedan modifiera alla recepten på mitt sätt), två raw food böcker (en amerikansk och en svensk, inte för att jag äter någon raw food diet, men fina bilder och mycket frukt/grönt/nötter recept att testa och få inspiration ifrån även fast att jag inte bara äter sådannt), silikon muffinsformar (bra när jag är frisk igen och ska testa detta recept), en prenumeration på Fitness Magazine (min nya favorit hälsotidning, perfekt när min gamla prenumeration på topphälsa nu tar slut denna månad (som jag tröttnat på, bara en massa snack om kilon hit och dit nuförtiden, inte inspirerande och känns som att den nu passar mest för kvinnor 40+) och dessutom ingår det en enklare variant pulsklocka med prenumerationen (fitness magazine alltså), tack tack tack!


Så nu ska jag sluta med mitt skrivande och återgå till att växla mellan att klättra på väggarna och ligga i sängen, bläddra i tidningar, lyssna på spotify, få impulser som att måla naglarna och börja städa/sortera för att sedan bli alldeles trött i huvudet så att jag måste lägga mig igen, dricka en massa vatten, bläddra igenom HM:s höstkatalog där alla kläderna ser likadana ut, slötitta på någon film som man inser efter halva att den är så dålig att man inte har orkat hänga med i handlingen och titta om det hänt något på mobilen sådär 1 gång i minuten MINST. Ni vet sådannt som man gör när man uttråkad ;)

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards