Sofies Wellness

Direktlänk till inlägg 25 juli 2012

Ett av de bästa mellisen ever!

Av Sofie - 25 juli 2012 15:00


Jag älskar att variera mina mellanmål, precis som all mat jag äter. Men det finns en favorit som alltid är sådär perfekt:


 


Äppleklyftor, kanel, keso och mandelsmör (eller annat nötsmör)!


Har ni något absolut favoritmellis? :D

 
 
Ingen bild

Sara

25 juli 2012 17:17

Hej Sofie! Det är så att jag ska till Stockholm med en kompis över en dag den 7 augusti, och jag undrar om du har något bra tips på restaurang i centrum? Typ vid Drottninggatan :)

Sofie

26 juli 2012 09:15

Hej! Middagsrestauranger är jag dålig på men om det rör sig om lunch så finns det ett roligt ställe som heter blueberry lifestyle i källaren till pub på Drottninggatan. Men annars finns det många cafér där omkring som serverar bra luncher, det är inte alls svårt att hitta. Jag skrev även ett inlägg i början av sommaren med Stockholms tips, tyvärr kan jag inte länka till det nu eftersom jag läser kommentarer från mobilen. Men sök bara på stockholmstips till höger i sökfältet så kommer det upp :D

 
Jasmine

Jasmine

26 juli 2012 00:59

Jag brukar köra på samma, men skippa smöret och ha banan istället :)

http://freeyourmind.myshowroom.se

Sofie

26 juli 2012 09:08

Det är gott det med :)

 
karin

karin

26 juli 2012 10:43

Kan bara hålla med! Speciellt gröna äpplen är gott till keso! :)

http://raindance.blogg.se

Sofie

26 juli 2012 11:11

Ja :)

 
Ingen bild

Emma

26 juli 2012 23:16

Hej, jag måste bara tipsa om ett jättegott bröd som är väldigt enkelt att baka!
Du behöver:
5 dl fullkorns dinkelmjöl
5 dl siktat dinkelmjöl
4 dl havregryn
1 dl linfrön
1 dl solroskärnor
9 dl naturell yoghurt
2-3 msk honung
2 äpplen
1 1/2 tsk salt
4 tsk bikarbonat

Gör så här:
Sätt ugnen på 175°
Smöra och bröa två 1 1/2 liters formar .
Blanda alla torra ingredienser i en stor bunke. Skala och grovriv äpplena och blanda dem, yoghurten och honungen i en annan skål. Rör sedan i äppel- och yoghurtröran i den stora bunken och blanda riktigt ordentligt. fördela smeten i de två formarna Grädda dem i nedre delen av ugnen i ca 1 timma och 20 minuter, om de börjar se väldigt bruna ut kan man täcka över dem med folie den sista kvarten. Stjälp upp dem ur formen när de svalnat lite och låt dem kallna under bakhandduk. Mums!

p.s om du undrar varför solroskärnorna blir gröna så är det för att de reagerar så när det är bikarbonat i brödet. Om du inte vill att brödet ska vara lite grönt kan du ta bort solroskärnorna och ta dubbelt så mycket linfrön i stället :-)

Sofie

29 juli 2012 23:36

Låter gott ska jag kanske pröva :)

 
Ingen bild

Frida

27 juli 2012 12:27

Åh jag älskar nötsmör! Jordnötssmör är min absoluta favorit, eller bara vanliga nötter, mums! Nu försöker jag dock trappa ner på dem, de innehåller för mig lite väl mycket energi. Men det är inte det lättaste, det är ju supergott! Keso däremot har jag svårare för, så länge den inte sällskapar med knäckebröd och kaviar:)

Sofie

29 juli 2012 22:20

Ja de är goda och nyttiga, men energirika :)

 
Marja - Baka Sockerfritt

Marja - Baka Sockerfritt

27 juli 2012 17:00

Jag kan rekommendera att göra egen "nutella"(chokladhasselnötscreme). Något av de godaste jag ätit!

http://bakasockerfritt.blogg.se

Sofie

29 juli 2012 22:12

Ja jag har själv gjort något liknande, mycket gott :D

 
Ingen bild

Lisa

28 juli 2012 01:31

Hej! Vi har köpt vem fiberhusk, men kan du hjälpa mig hur jag ska använda det och i vad? Lite recepthjälp? Kram! :)

Sofie

29 juli 2012 22:19

Här är en massa tips:
Köttfärslimpa: http://food-and-health-in-my-way.bloggplatsen.se/2012/03/20/7578267-recept-kottfarslimpa-med-touch-fran-medelhavet/
Kesoplättar: http://food-and-health-in-my-way.bloggplatsen.se/2012/05/22/7963971-kesoplattar/
Nötplättar: http://food-and-health-in-my-way.bloggplatsen.se/2012/06/29/8165726-recept-tjocka-notplattar-pannkakor/
Hemmagjord pasta: http://food-and-health-in-my-way.bloggplatsen.se/2012/06/09/8048810-recept-hemmagjord-pasta-med-kramig-kyckling-och-gronsakssas/ eller http://food-and-health-in-my-way.bloggplatsen.se/2012/04/19/7769923-recept-hemmagjord-pasta-med-lax-och-spenatsas-receptet-som-ni-maste-testa/
Morotspannkakor: http://food-and-health-in-my-way.bloggplatsen.se/2012/05/25/7978285-recept-morotspannkakor-med-avokadorora-och-annat-gott/
Hamburgbröd: http://food-and-health-in-my-way.bloggplatsen.se/2012/05/17/7938491-recept-fyllda-kycklingburgare-med-hembakat-brod/
Pannkakstårta: http://food-and-health-in-my-way.bloggplatsen.se/2012/05/01/7840934-pannkakstarta-av-mandelpannkakor/
Pestobröd: http://food-and-health-in-my-way.bloggplatsen.se/2012/02/15/7340795-recept-glutenfritt-lchf-brod-med-pestokrydda-funkar-aven-som-hamburgebrodsdeg/
PT-Fia bröd: http://food-and-health-in-my-way.bloggplatsen.se/2012/02/02/7232110-recept-pt-fias-brod/
Våfflor: http://food-and-health-in-my-way.bloggplatsen.se/2012/01/04/7015553-recept-vafflor-pa-nytt-satt/

Det är alla recept som kommit upp på bloggen som har fiberhusk i sig, jag hoppas att du hittar något som smakar, jag skulle särskilt rekomendera den hemmagjorda pastan, såååå god :D

 
Ingen bild

FridaI

29 juli 2012 08:18

Ofta äter jag en banan till mellanmål, jag tycker att det är så praktiskt att ta med till skola/jobb. Men är det ett komplett mellanmål eller bör jag komplettera med ex. kvarg eller keso? Har du några bra förslag på mellanmål som är lätta att ta med och som går snabbt att äta? Jag sommarjobbar i en butik och har en kvarts rast på varje pass, igår jobbade jag tio timmar i sträck så då behövde jag äta ett mellanmål vid kassan eftersom kvarten gick åt till att äta lunch. Det får jag inte egentligen men jag känner samtidigt att jag måste få i mig något. Men jag skulle behöva förslag på mellanmål som går att äta i smyg;)

Sofie

29 juli 2012 22:12

Jobbigt med så lite rast, har man inte mer rast på tio timmar? :)
En banan kan väl funka (du får väl känns efter själv om du tycker att du klarar dig på det), men det kan ju vara bra med något annat också till som inte bara är kolhydrater. Typ keso eller kvarg men det är ju svårt att ha med. Men kanske nötter, det är ganska lätt att äta utan att någon märker något.
Annars någon variant av mina mellanmålskakor om du har tid på fritiden att baka:
http://food-and-health-in-my-way.bloggplatsen.se/2012/02/22/7246253-favorit-i-repris-recepten-pa-alla-mina-varianter-av-mellanmalskakor/

Annars har jag läst många recept på matmuffins med ägg och olika smaksättningar, dock har jag aldrig testat det själv så jag har inget bra recept, men googla efter det så kanske du hittar något bra :D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 3 november 2014 21:10


  Japp, jag låter bloggen vila ett tag nu dvs jag tar någon form av bloggpaus på obestämd tid. Energi att lägga på bloggen finns inte riktigt där för mig. Antingen vill jag göra min blogg bra och skriva regelbundet eller så vill jag inte skriva all...

Av Sofie - 18 oktober 2014 15:48

  Inställda planer med en kompis ledde till att jag hängde med familjen och ett par familjevänner ut i skogen idag. Vi hittade en massa svamp och njöt av naturen.           Självklart hade vi med oss matsäck i våra ryggsäckar! På mina mackor...

Av Sofie - 17 oktober 2014 08:00


  Här har ni veckans fredagslista:   1. MIN MORGONSTUND är något jag högt prioriterar. Till för bara några månader sedan ingick det bara att göra en smarrig frukost och äta den i lugn och ro. Nu går jag faktiskt upp ännu tidigare för att börja ...

Av Sofie - 16 oktober 2014 20:20


  Hej allihopa! Som ni säkert har märkt har jag tagit en spontan bloggpaus senaste veckorna. Främst pga bloggtorka och att mycket annat i mitt liv har tagit tid. Men nu är jag tillbaka och tänker så smått börja skriva igen. Vad är ni intresserade a...

Av Sofie - 3 oktober 2014 08:00

  Låt mig presentera veckans fredagslista:      1. Jag har hittat en podcast som egentligen inte är en podcast utan timmeslånga avsnitt med skön yogamusik. Jag använder musiken både till yoga, meditation, avslappning och som pluggmusik. Podcast...

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25
26
27
28 29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards