Sofies Wellness

Alla inlägg den 24 juli 2012

Av Sofie - 24 juli 2012 11:52


 


Har ni hunnit testa min Jordgubb/Basilika/Persika/Vanilj cupcake än? Idag gjorde jag iallfall en ny variant av den, med smak av äpple/kanel. Även dessa blev underbart goda. Förutom att ändra smaksättningen ändrade jag lite i grundreceptet också efter att jag läst Emmas tolkning på mitt första recept. Mer gryn, söta med banan och två st mindre istället för en. Jag funderar på om man kan öka grynen ännu mer till 1 dl utan att behöva ha mer vätska så att det blir ännu mer mättande och man slipper äta något mer till (fast det kanske det bara är matvraket jag som behöver göra det haha), men annars kanske man kan ha i 1 äggvita extra med 1 dl gryn. Ja det blir att testa nästa gång. Här kommer dagens recept:


Hälsosamma frukost cupcake i micron med äpple/kanel (2 st, 1 portion)


3/4 dl fiberhavregryn (eller vanliga)

1 ägg

1 skvätt mjölk

1/2 mosad banan

1/2 rivet äpple

1 tsk kanel

1 krm vaniljpulver


turkisk yoghurt

kanel

resten av det rivna äpplet

ev. gojibär (hade jag mest för utseendets skull)


1. Blanda ihop havregryn, ägg, mjölk, banan, äpple, kanel och vaniljpulver. Lägg i två kaffemuggar.

2. "Grädda" i micron så att de stelnar på full effekt i ca 2 min. Ev. vänd på dem och grädda även undersidan ca 30 sek extra så att den också stelnar helt.

3. Toppa med turkisk yoghurt, kanel, rivet äpple och ev. gojibär!


Ni måste testa dessa eller min andra variant :D


 

Av Sofie - 24 juli 2012 11:01


Bättre sent än aldrig, här kommer förra veckans träningsinlägg. Min träningsvecka:


Måndag - PW 65 min ca 6.2 km + NTC appen: 15 min Shoulder Ripper, 15 min Leg Sculptor + Pluurpingutmaningen: 3:42 min planka, 37 burpees


Tisdag - Löpning: 12 min Uppvärmninglöpning, Intervaller 30 sek springa snabbt/30 sek gåvila x 25 gånger, Nedvarvningsjogg till och från mataffären med matvikt i händerna på hemvägen + Pluurpingutmaningen: 38 burpees, 3:48 min planka + Jägarvila 2:30 min


Onsdag - Vilodag med Pluurpingutmaningen: 39 burpees, 3:54 min planka


Torsdag - Löpning: 3 km lungt 17:57 min, 6 km snabbt 33:09 min, 3 km lugnt 18:49 min= 12 km 1:09:55 timme + TIU Sunkissed abworkut 7 min x 2 + Pluurpingutmaningen: 4 min planka, 40 burpees


Fredag - Pluurpingutmaningen 4:06 min planka, 41 burpees + ca 60 min lugn tennis


Lördag - Hopprep 12x1 min med 1 min vila emellan + Löpning: 6 km 32:56 min + Pluurpingutmaningen: 4:12 min planka, 42 burpees


Söndag - Totalvila utan Pluurpingutmaningen


Kommentar:

Mycket träning, men jag gillar det. Det finns så mycket mer tid nu för det än vanligtvis, så jag passar på att använda tiden.

Angående löpschemat som jag springer efter så har jag beslutat mig för att springa varannan dag nu, det blir lagom, att springa 4 gånger i veckan (som det står i schemat) gör att jag ibland får springa 2 dagar i rad och det känns inte skonsamt för ben/knän/fötter och jag hinner inte ladda om mentalt. Så jag tänker bara fortsätta varannan dag med pass efter pass enligt vad som står tills tjejmilen 1 sep. Det är en utmaningen, men jag gillar utmaningar, och jag kommer förhoppningsvis känna av hur jag förbättras (utan att egentligen tänka, jag gör ju bara vad som står) och fina resultat och det ser jag framemot.

Denna vecka har jag även sprungit 12 km, vilket är det längsta någonsin för min del. Stolt haha! Men redan nästa vecka blir det 14 km, och snart därefter 15 km. Läskigt, men spännande.

Pluurpingutmaningen fortsätter också på utan beskymmer. Men jag tog vila från den i söndags. Utmaningen är ju egentligen utformad så att man ska göra pluurping 71 dagar i sträck utan vila. Precis vilodagar som det alltid snackas om? Alltså man kan göra det 71 dagar i sträck för det är ju långt ifrån ett helt pass, och man får ju inte någon träningsvärk (änsålänge...), hon som har utmaningen kallar det snarare för att aktiva vilodagar när man genomför pluurping på en vilodag för kroppen. Och jag håller med henne, men jag har ändå bestämt mig för att de dagar när jag känner mig seg i kroppen kan jag skippa det för att ge kroppen totalvila. Så var det i söndags, och vi var dessutom bortbjudna hela dagen. Men då får jag ta igen det de dagarna som kommer efter, dvs göra dubbelt av allt.

Okej nu skriver jag bara på här utan att tänka som jag brukar göra i dessa inlägg...

Grymt kul förresten att få spela lite tennis med lillebror (och mamma) i veckan, jag är fortfarande världens nybörjare (de med haha) så det blir bara att försöka bolla fram och tillbaka, men det är väldigt kul, och det var längesedan sist :)


Veckans "tanke":

Det här med hur man ska äta innan och efter träning sägs ju vara väldigt viktigt. Bodycomf skrev i veckan ett väldigt bra inlägg om detta som jag tycker ni bör läsa om ni undrar hur ni ska äta. Sammanfattningsvis så beror det på om du ska träna styrka eller kondition, men det är också väldigt individuellt och man får lära sig själv fram vad som passar för ens kropp. Själv kan jag äta ganska nära innan jag ska träna för att få energi utan något håll, vilket jag vet att många inte kan.

Hur äter ni innan/efter ni tränar?

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25
26
27
28 29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards