Sofies Wellness

Direktlänk till inlägg 17 juli 2012

Mobilblogg: Dagens matintag

Av Sofie - 17 juli 2012 22:54

Äntligen (idag) har bloggplatsen kommit ut med en app som gör att jag kan blogga i mobilen :D Passar ju perfekt nu när jag inte kan ladda upp bilder från kameran. Dock blir det ju fortfarande iphonebilder.

Så detta är mitt första mobilinlägg, känns lite konstigt. Jag har ingen aning om hur det kommer att se ut. Funktionerna som att centrera texten (som jag gör i alla inlägg), kursivera/göra tjock text och bestämma var texten ska hamna i förhållande till bilderna verkar inte fungera. Så ni får vara överseende med det.

Jag tänkte iallafall bjuda på några bilder och text om vad jag fått i mig idag:

Förfrukost innan träning: En liten skål naturell yoghurt med en hackad persika

Frukost: Scrambled banana pancake (hehe skulle steka en bananpannkaka men den gick inte att vända så det blev smuligt, men minst lika gott för det) på 2 ägg+1 mosad banan+kanel med hallon, kiwi och vaniljkesella+lite müsli

Lunch: Räksallad på restaurang

Fika: Hembakad kladdkaka med vispgrädde på cafe+ett äpple

Förrätt innan middagen: En liten kantarellmacka som mamma gjorde (äntligen börjar kantarellerna komma)

Middag: Rökt makrill med potatis, rivna morötter och tomatsallad

Kvällsgottis: En kopp varmt vatten med citronsaft, och färska jordgubbar, cashewnötter och kakaonibs

Hoppas att ni också har ätit lika gott idag, här kommer bilderna (dock inte på allt då jag inte har fotat allt, slutligen även en fin bild på hur det ser ut här):

 
 
Ingen bild

Linn

18 juli 2012 09:03

hej en snabb fråga, skulle göra sånt här "jordnötssmör" och mitt blev alldeles smulligt, jag trodde det mer skulle bli som smör lr mer mot det "riniga" hållet. Hade i mandlar som jag rostade först, sen havssalt och det hände inget och sen tog jag i rapsolja, det smakar gott men jag hade inte riktigt räknat med den smulliga konsistensen och undrar om jag kan göra på ngt annat sätt? Tack :)

Sofie

18 juli 2012 14:50

Mixa längre tid, mitt blir först smuligt och sedan fortsätter jag mixa tills det blir krämigt, det tar dock olika lång tid beroende på vad man har för mixer... Och häll i mer rapsolja så tror jag att det går snabbare :) Lycka till!

 
Ingen bild

Maja

18 juli 2012 11:08

Hej! Vill inte verka elak eller så men efter att ha läst igenom din blogg får jag känslan av att du har någon typ av ätstörning. Du är 16 år och äter aldrig onyttigt, utan du äter så nyttigt man kan. I mina ögon är det inte riktigt normalt utan mer lite läskigt. Du har hela livet framför dig och jag tycker verkligen att du ska börja leva lite. Om jag vore din förälder skulle jag vara lite oroad ärligt talat. Inget illa menat men bara var lite försiktig med sånt och unna dig något onyttigt (som ärligt talat måste vara godare än vad du äter) ibland. Tycker lite synd om dig som aldrig får äta goda saker, jag äter nyttigt men har en balans i det hela, det har inte du! Ta hand om dig!

Sofie

18 juli 2012 15:23

Tack, jag förstår att du inte menar illa. Men du har uppenbarligen inte läst igenom hela min blogg. Jag har ingen regel som säger att jag inte får äta "onyttigt". Och vem avgör vad "onyttigt" och "gott" är? Det finns det nog många delade åsikter om. Jag står för uttrycket "inget är för onyttigt för att du aldrig ska kunna äta det, och inget är så nyttigt att man kan obegränsat av det". Jag äter vad jag tycker om. Jag äter hembakat, choklad och glass ibland när jag är sugen på det, jag åt senast igår kladdkaka eftersom jag fick ett sug efter det (och det skrev jag på bloggen). Anledningen till att jag inte äter ostbågar, chips, pommes frites, vissa feta såser, det mesta lösgodis, läsk och saft beror helt enkelt på att jag inte tycker att det är gott. Och jag föredrar grovt bröd framför vitt, eftersom vitt knappast smakar något. Det är ju egentligen ganska roligt att jag måste skriva och "försvara" mig här för att jag inte tycker om t.ex chips och läsk. Det skulle ju inte direkt vara någon som skulle kommentera om jag inte tyckte om broccoli och tomater t.ex Men som sagt du menar säkert inget illa :) Jag älskar att hålla på i köket och komma på egna varianter av olika saker, jag ser det som en rolig utmaning att modifiera recept nyttiga. Men t.ex bara för att jag gör en nyttigare variant av chokladbollar betyder det inte att jag aldrig äter vanliga chokladbollar! Det har jag aldrig skrivit. Och precis som du säger så handlar det hela om balans. Och jag har balans, jag äter sådant som jag mår bra av för både kropp och själ. Ha en fin sommar!

ps. Yttliggare ett bevis på att du inte har läst igenom min blogg, jag är 15 år inte 16 ;)

 
Ingen bild

Julia

18 juli 2012 11:10

God mat! Frukosten och kantarellmackan ser extra goda ut :)

 
Ingen bild

Elin

18 juli 2012 21:03

Haha folk asså! Jag får oxå sådana pikar om hur jag äter nyttigt hela tiden - jag gillar den maten! Jag är ofta inte sugen på godis och sånt, så då äter jag inte det - jag liksom tänker inte på det. Som sagt, om jag ätit som jag gjorde fast tog bort morötter skulle ju ingen reagera. Vart är samhället på väg i dag ientligen? Helt sjukt.

Sofie

18 juli 2012 23:06

Japp det är bara att försvara sig :) Varför äta godis om man inte tycker att det är gott?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 3 november 2014 21:10


  Japp, jag låter bloggen vila ett tag nu dvs jag tar någon form av bloggpaus på obestämd tid. Energi att lägga på bloggen finns inte riktigt där för mig. Antingen vill jag göra min blogg bra och skriva regelbundet eller så vill jag inte skriva all...

Av Sofie - 18 oktober 2014 15:48

  Inställda planer med en kompis ledde till att jag hängde med familjen och ett par familjevänner ut i skogen idag. Vi hittade en massa svamp och njöt av naturen.           Självklart hade vi med oss matsäck i våra ryggsäckar! På mina mackor...

Av Sofie - 17 oktober 2014 08:00


  Här har ni veckans fredagslista:   1. MIN MORGONSTUND är något jag högt prioriterar. Till för bara några månader sedan ingick det bara att göra en smarrig frukost och äta den i lugn och ro. Nu går jag faktiskt upp ännu tidigare för att börja ...

Av Sofie - 16 oktober 2014 20:20


  Hej allihopa! Som ni säkert har märkt har jag tagit en spontan bloggpaus senaste veckorna. Främst pga bloggtorka och att mycket annat i mitt liv har tagit tid. Men nu är jag tillbaka och tänker så smått börja skriva igen. Vad är ni intresserade a...

Av Sofie - 3 oktober 2014 08:00

  Låt mig presentera veckans fredagslista:      1. Jag har hittat en podcast som egentligen inte är en podcast utan timmeslånga avsnitt med skön yogamusik. Jag använder musiken både till yoga, meditation, avslappning och som pluggmusik. Podcast...

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25
26
27
28 29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards